Wat gebeurt er met mijn spaargeld bij een exit uit de Euro?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat gebeurt er met mijn spaargeld bij een exit uit de Eu
Betaalt Montenegro pensioenen ed dan ook uit in Euro's? In Cuba worden dollars ook altijd aanvaard, maar de staat betaalt wel uit in peso's...
Maar kan best zijn dat er een officiele munt komt en een die daarnaast gebruikt wordt.
Maar kan best zijn dat er een officiele munt komt en een die daarnaast gebruikt wordt.
rekeningen in sommige buitenlandse munten worden misschien wel gegarandeerd maar er zijn toch wel enkele kleine lettertjes in het reglement: de garantiebedragen worden steeds uitbetaald in EURO en aan de wisselkoers van de marktdag voor het failliet.
dus er zijn nog steeds heel wat scenario's te bedenken waarin je toch in de klappen deelt.
dus er zijn nog steeds heel wat scenario's te bedenken waarin je toch in de klappen deelt.
En wat gebeurd er met fondsen of aandelen die uitgedrukt zijn in euro of dollar?
Hebben ze aan jou je toestemming gevraagd om je oude BEFkes om te zetten aan een koers van 40,34 BEFkes voor 1 EUR? Aan mij niet alleszins
Op radio1 werd gisteren dezelfde vraag gesteld maar niemand die er een zinnig antwoord op kon geven.
Op radio1 werd gisteren dezelfde vraag gesteld maar niemand die er een zinnig antwoord op kon geven.
Hebben ze aan jou je toestemming gevraagd om je oude BEFkes om te zetten aan een koers van 40,34 BEFkes voor 1 EUR? Aan mij niet alleszins
Op radio1 werd gisteren dezelfde vraag gesteld maar niemand die er een zinnig antwoord op kon geven.[/quote]
Effekens opmerken dat men gisteren op tv de opmerking gemaakt heeft dat een land de keuze NIET heeft om uit de euro te stappen.
Dit is zo in het begin vastgelegd, om chantage tegen te gaan.............. als ik dat van europa niet krijg stap ik uit de euro zo werkt dat niet.
Op radio1 werd gisteren dezelfde vraag gesteld maar niemand die er een zinnig antwoord op kon geven.[/quote]
Effekens opmerken dat men gisteren op tv de opmerking gemaakt heeft dat een land de keuze NIET heeft om uit de euro te stappen.
Dit is zo in het begin vastgelegd, om chantage tegen te gaan.............. als ik dat van europa niet krijg stap ik uit de euro zo werkt dat niet.
Ik verwacht eigenlijk nog steeds niet dat de Grieken uit de euro stappen, Duitsland zal het niet toestaan en nog liever bergen extra geld aan de Grieken lenen met eindeloze (soepele) terugbetalingsplannen vrees ik.
Ik las dit op de site van CNBC en het leek me wel 'aannemelijk':
“But Germany and the rest of the EU could come up with a Marshall Aid-style package for Greece. Very little of the bail-out money so far has gone to the Greeks. It has all gone to the bankers.”
“Forget talk of a ‘Grexit’. There will be a mega-bail-out—a ‘Grashall Plan’—instead.
And when it happens, the markets will rally on the news.”
Ik las dit op de site van CNBC en het leek me wel 'aannemelijk':
“But Germany and the rest of the EU could come up with a Marshall Aid-style package for Greece. Very little of the bail-out money so far has gone to the Greeks. It has all gone to the bankers.”
“Forget talk of a ‘Grexit’. There will be a mega-bail-out—a ‘Grashall Plan’—instead.
And when it happens, the markets will rally on the news.”
"And when it happens, the markets will rally on the news.”
Ja, zoals bij alle vorige grootscheepse reddingsplannen voor de euro. De eerste dag stijgen de beurzen met 3 à 4% en daarna loopt de ballon weer leeg.
Ja, zoals bij alle vorige grootscheepse reddingsplannen voor de euro. De eerste dag stijgen de beurzen met 3 à 4% en daarna loopt de ballon weer leeg.
Uiteraard, want dan willen de Portugezen ook zo'n bailout, idem met de Spanjaarden, Ieren....
Wat eilanden verkopen aan de grootste schuldeisers vind ik nog steeds een interessante denkpiste (die ook al eens in het Duitse parlement geopperd is zelfs
)
Wat eilanden verkopen aan de grootste schuldeisers vind ik nog steeds een interessante denkpiste (die ook al eens in het Duitse parlement geopperd is zelfs
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Gewoon belastingsparadijzen maken van die eilanden. Niets opgespoten door Jan De Nul of DEME, geen siliconen, een puur en écht eiland voor de man met geld. 
Wat zouden deze eilanden niet hebben wat de palmboomeilanden, die "Globe"-eilanden, Jersey of Man wél hebben.
Wat zouden deze eilanden niet hebben wat de palmboomeilanden, die "Globe"-eilanden, Jersey of Man wél hebben.
Ik ken iemand met effectenrekeningen in verschillende valuta's bij KBC. Tot een paar weken geleden vnl. US-dollars en euro's. Nu is het voornamelijk Noorse kronen. Ze beheert dit zelf niet, wel haar vermogensbeheerder van de bank. Blijkt dat ze er daar toch wel degelijk mee rekening houden van een mogelijk euro-exit.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit werkelijk zou gebeuren, kan gebeuren. Niet dat ik wakker lig van al die Europarlementariërs, maar gaan die dit zomaar toe laten? Hun reden van bestaan is dan nihil. Via googlen heb ik nu zo direct scenario's gevonden van de gevolgen ervan.
Over welk percentage spreken we dan? De devaluatie?
Op een jaar is de waarde van de euro met +4% gezakt tov de NOK. http://www.ecb.int/stats/exchange/eurof ... ok.en.html Misschien alleen maar voor die reden een rekening openen in deze valuta. De euro zal de komende maanden niet gaan stijgen met al die doemberichten.
Kan een devaluatie ook positief zijn? Buiten dan een hoger concurrentievermogen voor de bedrijven tov de landen met een sterke munt. Het is nochtans niet zo lang geleden dat we nog met Belgische frank betaalden maar ik kan me niet direct verschillen voor het hoofd halen tussen nu en die periode.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit werkelijk zou gebeuren, kan gebeuren. Niet dat ik wakker lig van al die Europarlementariërs, maar gaan die dit zomaar toe laten? Hun reden van bestaan is dan nihil. Via googlen heb ik nu zo direct scenario's gevonden van de gevolgen ervan.
Over welk percentage spreken we dan? De devaluatie?
Op een jaar is de waarde van de euro met +4% gezakt tov de NOK. http://www.ecb.int/stats/exchange/eurof ... ok.en.html Misschien alleen maar voor die reden een rekening openen in deze valuta. De euro zal de komende maanden niet gaan stijgen met al die doemberichten.
Kan een devaluatie ook positief zijn? Buiten dan een hoger concurrentievermogen voor de bedrijven tov de landen met een sterke munt. Het is nochtans niet zo lang geleden dat we nog met Belgische frank betaalden maar ik kan me niet direct verschillen voor het hoofd halen tussen nu en die periode.
Niet zo gek lang geleden stond er in de krant een artikel waarin de devaluatie per land werd geschat bij een euro exit.
Getallen die ik me nog herinner: Belgie -25%, Nederland -7%, Duitsland +1%. Belgie zat dan nog ergens in de middenmoot.
Mss wat rekeningen in NL en Duitsland openen?
Getallen die ik me nog herinner: Belgie -25%, Nederland -7%, Duitsland +1%. Belgie zat dan nog ergens in de middenmoot.
Mss wat rekeningen in NL en Duitsland openen?
Mijn vraag is altijd wat met de schulden? Worden die ook gedevalueerd? Een hypotheek lening in euro's afgesloten moet die dan nog verder in euro's afbetaald worden (en euro's dus duurder moeten kopen en dus meer moeten afbetalen) of hetzelfde bedrag als nu maar in in BEF?
Ik hoorde onlangs nog iemand op de radio zeggen dat een devaluatie in se, inderdaad goed is voor het concurrentievermogen van de bedrijven ,maar er kleeft wel imagoschade aan vast. Een paar jaar geleden wilden de BRIC landen zelfs de dollar als reservemunt laten vervangen door eventueel ....ja,de Euro! Het kan verkeren , zei Bredero...
Hangt volgens mij af van het scenario.
Als de euro wordt opgegeven tout court zal de schuld ook devalueren: leningen zullen teru in BEF (denk ik) worden uitgedrukt en houders van Belgisch staatsbons zullen dan ook BEFkes terugkrijgen. Goei nieuws voor diegenen die dus dik in de schulden zitten.
Voor een land als Griekenland of Portugal of Spanje: deze hebben euro leningen gekregen. Stel dat ze uit de euro stappen, denk ik dat deze leningen nog altijd in euro worden uitgedrukt wat dus een ramp voor hen is. Ook als de euro wegvalt, zullen ze bvb Belgie zoveel BEF moeten, Duitsland zoveel DM,...
Echter, waar naartoe met je spaargeld: de USD? US economie zit ook met een enorme schuld. GBP? Idem, devalueert nu al sterk. NOK? Noorwegen is een klein land en zal het dan de rol als reservemund kunnen waarmaken? Yen? Devalueert ook. Yuan? AUD? CND? NZD?
Als de euro wordt opgegeven tout court zal de schuld ook devalueren: leningen zullen teru in BEF (denk ik) worden uitgedrukt en houders van Belgisch staatsbons zullen dan ook BEFkes terugkrijgen. Goei nieuws voor diegenen die dus dik in de schulden zitten.
Voor een land als Griekenland of Portugal of Spanje: deze hebben euro leningen gekregen. Stel dat ze uit de euro stappen, denk ik dat deze leningen nog altijd in euro worden uitgedrukt wat dus een ramp voor hen is. Ook als de euro wegvalt, zullen ze bvb Belgie zoveel BEF moeten, Duitsland zoveel DM,...
Echter, waar naartoe met je spaargeld: de USD? US economie zit ook met een enorme schuld. GBP? Idem, devalueert nu al sterk. NOK? Noorwegen is een klein land en zal het dan de rol als reservemund kunnen waarmaken? Yen? Devalueert ook. Yuan? AUD? CND? NZD?
Dit klopt volgens mij niet. Het is net de bedoeling om zo de schuld et verlichten voor deze landen met risico voor de uitleners om minder terug te krijgen, vandaar dat landen zoals Duitsland en Finland niet zo happig zijn om teveel steun aan Griekenland te geven. Bij een Grexit verliezen dus ook onze banken die nu, deels verplicht hebben moeten uitlenen, veel geld!Jeffer schreef: Voor een land als Griekenland of Portugal of Spanje: deze hebben euro leningen gekregen. Stel dat ze uit de euro stappen, denk ik dat deze leningen nog altijd in euro worden uitgedrukt wat dus een ramp voor hen is. Ook als de euro wegvalt, zullen ze bvb België zoveel BEF moeten, Duitsland zoveel DM,...