Wettelijk samenwonen - nalatenschap bij ongelijke vermogens
-
mysticwizard
- Jr. Member

- Contacteer:
Wettelijk samenwonen - nalatenschap bij ongelijke vermogens
Beste,
Op dit moment hebben mijn vriendin en ik een woning gekocht. We zouden op korte termijn wettelijk gaan samenwonen, de (ongelijke) inbreng vast te leggen bij de notaris en het nalatenschap te bespreken.
We hebben op dit moment 1 kind. Mijn vermogen is een stuk groter dan dit van mijn vriendin.
We vinden het beiden logisch dat we bij uiteen gaan, elk ons eigen deel behouden (m.a.w. spaargelden, inbreng in de woning etc.).
Nu zitten we met de vraag: stel dat ik te sterven zou komen. We zouden beiden een SSV nemen van 100% dus de lening valt weg voor mijn vriendin. Echter zal ze dan alleen 1 -2 kinderen moeten opvoeden, die mogelijks verder gaan studeren etc.
Wat zijn gangbare maatregelen om mijn vriendin meer te gaan beschermen mocht dit scenario (hopelijk niet) zich voordoen?
Op dat moment zal ik een gedeelte spaargeld staan hebben en beleggingen die dan vermoedelijk op eindvervaldag gewoon op een effectenrekening komen te staan.
Bedankt!
Op dit moment hebben mijn vriendin en ik een woning gekocht. We zouden op korte termijn wettelijk gaan samenwonen, de (ongelijke) inbreng vast te leggen bij de notaris en het nalatenschap te bespreken.
We hebben op dit moment 1 kind. Mijn vermogen is een stuk groter dan dit van mijn vriendin.
We vinden het beiden logisch dat we bij uiteen gaan, elk ons eigen deel behouden (m.a.w. spaargelden, inbreng in de woning etc.).
Nu zitten we met de vraag: stel dat ik te sterven zou komen. We zouden beiden een SSV nemen van 100% dus de lening valt weg voor mijn vriendin. Echter zal ze dan alleen 1 -2 kinderen moeten opvoeden, die mogelijks verder gaan studeren etc.
Wat zijn gangbare maatregelen om mijn vriendin meer te gaan beschermen mocht dit scenario (hopelijk niet) zich voordoen?
Op dat moment zal ik een gedeelte spaargeld staan hebben en beleggingen die dan vermoedelijk op eindvervaldag gewoon op een effectenrekening komen te staan.
Bedankt!
Re: Wettelijk samenwonen - nalatenschap bij ongelijke vermogens
Je kan wel zaken overeenkomen, maar bij scheiding zal je je vriendin moeten uitkopen, en vraag is, krijg je dat geld bij elkaar???? Zoniet zal de woning verkocht moeten worden als zij op haar punt blijft staan...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
mysticwizard
- Jr. Member

- Contacteer:
Mijn vraag gaat niet zozeer om een scheiding, maar bij een sterfgeval (in dit geval mijn sterfgeval).
Indien een scheiding zich zou voordoen zal het mogelijk zijn om het nodige spaargeld te verzamelen.
Indien een scheiding zich zou voordoen zal het mogelijk zijn om het nodige spaargeld te verzamelen.
Mijn wettelijk samenwonende vriendin en ik hebben een testament opgesteld en bij de notaris laten registreren dat beschrijft wat er met elk zijn bezittingen zou gebeuren bij een eventueel overlijden.
Dat lijkt mij het handigste in zo'n situatie - afhankelijk van wat je wil doen kan je het zo vaag of zo exact als je wil omschrijven in een testament. Best even met de notaris aftoetsen wat er mogelijk is (vragen kost niets).
Dat lijkt mij het handigste in zo'n situatie - afhankelijk van wat je wil doen kan je het zo vaag of zo exact als je wil omschrijven in een testament. Best even met de notaris aftoetsen wat er mogelijk is (vragen kost niets).
-
mysticwizard
- Jr. Member

- Contacteer:
Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen hoe het bij jullie grofweg geregeld is? Gaat er dan een deel van jouw eigen spaargeld naar uw vriendin mocht je sterven?
- Je kan een levensverzekering nemen met haar als begunstigde.mysticwizard schreef: ↑21 december 2020, 20:25 Nu zitten we met de vraag: stel dat ik te sterven zou komen. We zouden beiden een SSV nemen van 100% dus de lening valt weg voor mijn vriendin. Echter zal ze dan alleen 1 -2 kinderen moeten opvoeden, die mogelijks verder gaan studeren etc.
Bedankt!
- In je testament heb je de vrijheid om te doen wat je wil met de helft van je nalatenschap - en je kan haar dit dus nalaten, de andere helft zal naar de reservataire erfgenamen gaan ( je kinderen )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat mag jij. Zoals B7H4Long al aanhaalt is de helft automatisch voor de kinderen.mysticwizard schreef: ↑21 december 2020, 20:46 Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen hoe het bij jullie grofweg geregeld is? Gaat er dan een deel van jouw eigen spaargeld naar uw vriendin mocht je sterven?
Bij aankoop van onze woning hebben we een optioneel "beding van aanwas" in de akte laten opnemen, zodat de overlevende partner indien gewenst de volle eigendom over de woning kan krijgen (zonder dat dat deel uitmaakt van de erfenis).
In onze testamenten staat iets vermeld in de trant van "Ik legateer het grootst beschikbaar deel van mijn nalatenschap in volle eigendom aan mijn partner, bovenop het vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel dat hem/haar toekomt in hoedanigheid van wettelijk samenwonend partner. Mijn partner kan dit beschikbaar deel naar eigen keuze samenstellen. Het overige deel van mijn nalatenschap komt toe aan mijn kind(eren), ieder voor een gelijk deel."
Door dat stukje "naar eigen keuze samenstellen" geeft je partner dan de vrijheid om dan te kiezen tussen bijv. cash, inboedel of andere bezittingen.