Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Re: Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Vind ik ook. Kijk eens hoe mooi onderstaand huis had kunnen zijn zonder zonnepanelen.

Inderdaad Yaris, het zou zo mooi kunnen zijn...

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
odbc
Dat is nu probleem, leg dan heel dat dak vol, is etnisch veel mooier en ook uw eindafrekening.
Bij mij is zijkant vol gelegd met 36 panelen en lijkt wel een volledige glazen dakkant.
Bij mij is zijkant vol gelegd met 36 panelen en lijkt wel een volledige glazen dakkant.
-
odbc
Is altijd een win/win situatie, mensen snappen het blijkbaar niet.
Ze denken ja maar moet 6 of 7 jaar afbetalen en dan nog stroom betalen???
Ge krijgt het er niet in bij sommigen.
Ofwel koop je niets en betaal je 2500 euro jaarlijks 5000 kwh stroom.
Ofwel leg je 10 kwp en betaal geen stroom meer en betaal je installatie af met 2500 euro jaarlijks en krijg je bij eindafrekening stroom nog 600 a 800 euro terug.
Ze denken ja maar moet 6 of 7 jaar afbetalen en dan nog stroom betalen???
Ge krijgt het er niet in bij sommigen.
Ofwel koop je niets en betaal je 2500 euro jaarlijks 5000 kwh stroom.
Ofwel leg je 10 kwp en betaal geen stroom meer en betaal je installatie af met 2500 euro jaarlijks en krijg je bij eindafrekening stroom nog 600 a 800 euro terug.
Het blijft koffiedik kijken, zeker als "belegging". Even met glazen bol: elektriciteit zal heel waarschijnlijk duur blijven omdat de vraag ook groot/groter zal blijven/worden (meer elektrische auto's, warmtepompen...). Ook, het is niet omdat we naar "100 procent" hernieuwbare energie gaan dat het goedkoper zal worden, zie uruguay. Ik blijf het herhalen: DIY en maak je onafhankelijk van de energie producenten. Het kan, steeds makkelijker dankzij de techniek. Leve de ingenieurs!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
odbc maakt er een sport van om zonnepanelen de hemel in te prijzen, maar wij hebben de afweging gemaakt en bij ons komen er voorlopig geen.
Het is ten eerste al een serieuze investering, die dan nog best gecombineerd wordt met een warmtepomp, elektrische auto, enz. Ik neem voorlopig liever maatregelen om ons energieverbruik nog verder te minimaliseren en vind het verspilling om een zuinige gascondensatieketel van een paar jaar oud te gaan vervangen door een warmtepomp van ~12k€?
We zijn bijna nooit thuis wanneer de zon effectief schijnt, dus dan ben je al bijna verplicht om een dure batterij aan te schaffen. En die technologie staat in mijn ogen nog niet volledig op punt.
Ons schuin dak is niet optimaal georiënteerd om zonnepanelen te plaatsen, waardoor we al meteen een tiental % aan opwekking verliezen.
De wachttijden voor het plaatsen ervan lopen ook enorm op. Vooral voor de omvormers, tenzij je voor Chinese (brol?) kiest. Daarna moet de goedkeuring nog gebeuren om te kunnen injecteren en subsidies te ontvangen, nog eens 6 maanden wachten...
Last but not least, ik vind het spuuglelijk en stoor me soms enorm aan de zonweerkaatsing die sommige panelen geven. Het is niet alleen onaangenaam maar ook een gevaar in het verkeer.
Ik sluit natuurlijk wel niet uit dat we er ooit zouden plaatsen. Maar voorlopig zullen we het geld wel gebruiken om te beleggen, sparen, onze dochter, en om te LEVEN
Het is ten eerste al een serieuze investering, die dan nog best gecombineerd wordt met een warmtepomp, elektrische auto, enz. Ik neem voorlopig liever maatregelen om ons energieverbruik nog verder te minimaliseren en vind het verspilling om een zuinige gascondensatieketel van een paar jaar oud te gaan vervangen door een warmtepomp van ~12k€?
We zijn bijna nooit thuis wanneer de zon effectief schijnt, dus dan ben je al bijna verplicht om een dure batterij aan te schaffen. En die technologie staat in mijn ogen nog niet volledig op punt.
Ons schuin dak is niet optimaal georiënteerd om zonnepanelen te plaatsen, waardoor we al meteen een tiental % aan opwekking verliezen.
De wachttijden voor het plaatsen ervan lopen ook enorm op. Vooral voor de omvormers, tenzij je voor Chinese (brol?) kiest. Daarna moet de goedkeuring nog gebeuren om te kunnen injecteren en subsidies te ontvangen, nog eens 6 maanden wachten...
Last but not least, ik vind het spuuglelijk en stoor me soms enorm aan de zonweerkaatsing die sommige panelen geven. Het is niet alleen onaangenaam maar ook een gevaar in het verkeer.
Ik sluit natuurlijk wel niet uit dat we er ooit zouden plaatsen. Maar voorlopig zullen we het geld wel gebruiken om te beleggen, sparen, onze dochter, en om te LEVEN
-
odbc
De opstelling in VB. is puur voor huishoudelijk verbruik, niet voor elektrische auto of wp.
Aardgas is veel te duur om te verwarmen zelfs met condensatieketel.
Een goede samengestelde lucht/Lucht wp is op dit moment al zuiniger.
Aardgas moet eerst water opwarmen en dat warmwater moet dan weer lucht opwarmen 3x verlies in uitwerking.
Samengedrukt koelmiddel geeft onmiddelijk thermische energie uitwisseling aan lucht in woonkamer.
Aardgas is veel te duur om te verwarmen zelfs met condensatieketel.
Een goede samengestelde lucht/Lucht wp is op dit moment al zuiniger.
Aardgas moet eerst water opwarmen en dat warmwater moet dan weer lucht opwarmen 3x verlies in uitwerking.
Samengedrukt koelmiddel geeft onmiddelijk thermische energie uitwisseling aan lucht in woonkamer.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

En België had al zo'n slechte reputatie. Hannes Coudenys is al jaren bezig met Ugly Belgian Houses te inventariseren. Die zonnepanelen zijn dan een godsgeschenk
Drie voorbeelden ( die ook wel zonder zonnepanelen hoog zouden scoren

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wie plaatst er nu een plat dak boven zijn zonnepanelen ?
Dat lijkt maar zo.EarthNvstr1 schreef: ↑19 augustus 2022, 20:33 Wie plaatst er nu een plat dak boven zijn zonnepanelen ?
De foto is genomen vanonder een afdak aan de overkant van de straat.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Denk je dat nu echt ?J Lawieck schreef: ↑19 augustus 2022, 20:44Dat lijkt maar zo.EarthNvstr1 schreef: ↑19 augustus 2022, 20:33 Wie plaatst er nu een plat dak boven zijn zonnepanelen ?
De foto is genomen vanonder een afdak aan de overkant van de straat.
Nu goed... het is idd. niet duidelijk op de foto waar dat plat dak verankerd is.
Het zou inderdaad kunnen dat ze dat huis (met zonnepanelen) pas gebouwd hebben nadat dat plat dak er was.
Edit: trouwens: misschien hadden ze beter eerst dat gebroken glas in de ramen vernieuwd, vooraleer zonnepanelen onder een plat dak te leggen