229, 22847

Bank vergoedt schade bij phishing niet automatisch

Bank vergoedt schade bij phishing niet automatisch

In 2019 werden 12.432 Belgen het slachtoffer van phishing. Dat betekende dat criminelen zich toegang verschaften tot hun rekeningen om ongewenste overschrijvingen te doen. Op een automatische schadeloosstelling van hun bank hoeven de benadeelden niet te rekenen. De financiële instellingen beoordelen dossier per dossier. In heel wat gevallen kunnen de ontvreemde tegoeden niettemin worden gerecupereerd.

U kent ze wel: de e-mails die bij een eerste aanblik van uw bank afkomstig zijn, maar bij nader toezien werden gestuurd vanaf een onbekend adres. Vaak laten ze weten dat u snel een controle van uw rekening moet doen door op een meegestuurde link te klikken. Wie erop ingaat, komt op een kopie van de website van zijn bank terecht, waarop criminelen proberen om onachtzame consumenten paswoorden te ontfutselen.

Aanvankelijk waren de pogingen heel amateuristisch opgesteld, de jongste jaren gebeurt dat steeds professioneler. Geen verschiet dus dat het aantal mensen dat toch in de val trapte in 2019 27,5% hoger lang dan het jaar voordien.

In totaal werd vorig jaar 7.504.979 euro ontvreemd via phishing. Ondanks het toegenomen aantal gevallen was dat minder dan in 2018. Het duidt erop dat criminelen ook meer bij kleinere spaarders vissen. Het gemiddelde buitgemaakte bedrag per spaarder bedroeg immers 604 euro, tegenover nog 827 euro het jaar voordien, al werden in sommige gevallen ook grote sommen gestolen.

Tip: Op zoek naar een gratis zichtrekening? Hier vindt u een overzicht.

 

Waakzaam

De banken roepen hun klanten dan ook op waakzaam te zijn. Cybercriminelen zijn inventief als het aankomt op het aanboren van nieuwe kanalen. Ze sturen niet alleen mails, maar nemen ook hun toevlucht tot sms’en, WhatsApp-berichten... uit naam van banken, maar ze geven zich ook uit voor andere bedrijven zoals telecom- of energieleveranciers. Ze benaderen consumenten ook via sociale media en tweedehandswebsites, stelt de bankenfederatie Febelfin.

De financiële instellingen blijven hun klanten dan ook op het hart drukken om nooit hun pincodes of andere bankcodes via telefoon, mail, sms of sociale media te delen en hun overschrijvingen alleen via de vertrouwde app of via de beveiligde website van de bank uit te voeren.

 

Schadeloosstelling

Bent u ondanks alle voorzorgen toch het slachtoffer van phishing – en het kan echt iedereen overkomen in een moment van verminderde aandacht – contacteer dan onmiddellijk uw bank. “Zij zal in eerste instantie uiteraard de nodige stappen doen om uw rekening veilig te stellen. Dan zullen ze ook een individueel dossier openen waarbij ze kijken naar de feitelijke omstandigheden van het phishinggeval en in functie daarvan overgaan tot de beslissing om al dan niet de schade te vergoeden aan de klant. Grove nalatigheid speelt een rol bij die beoordeling, maar over wat dat precies is, zijn geen algemene principes of grenzen omtrent opgesteld”, laat woordvoerster Isabelle Marchand van Febelfin weten.

Tip: Op zoek naar een zichtrekening die bij u past? Hier vindt u een overzicht

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.