, 23795

Kunt u een domiciliëring blokkeren of terugvorderen?

Kunt u een domiciliëring blokkeren of terugvorderen

Bij de telecomoperator, het fitnesscentrum of de streamingdienst: een domiciliëring zorgt ervoor dat elke betaling automatisch gebeurt. Maar kunt u in geval van betwisting dat betalingsmandaat stopzetten en de naar uw mening onterecht aangerekende tegoeden terugvorderen?

Sinds 2014 nemen niet langer de banken, maar wel de bedrijven het beheer van de domiciliëringen in handen. U geeft uw leverancier dus een mandaat om het factuurbedrag automatisch van uw bankrekening te halen. De rol van de bank beperkt zich tot het uitvoeren van die opdracht.

 

Hoe beëindigt u een domiciliëring?

Om een domiciliëring stop te zetten, spreekt u dus best uw leverancier aan. Hij zal op zijn beurt de bank de opdracht geven om de betaling te beëindigen. Dat gebeurt best altijd schriftelijk. Om extra zekerheid in te bouwen, valt een aanvraag via aangetekende brief aan te raden.

 

Hoe blokkeert u een domiciliëring?

U kunt de bank ook vragen om de domiciliëring te blokkeren, waardoor uw schuldeiser de betaling niet langer automatisch kan uitvoeren. Al wist die actie de openstaande schuld bij uw leverancier niet uit. Hij zal na een tijdje vaststellen dat hij geen betalingen meer ontvangt en u een aanmaning en mogelijk ook een boete bezorgen voor het niet naleven van de overeenkomst.

 

Hoe vordert u betaalde bedragen terug?

In sommige gevallen wilt u ook uw al betaalde centen recupereren. Dat bleek bijvoorbeeld recentelijk naar aanleiding van het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Veel klanten hadden de energiespeler al een voorschotbedrag betaald en vreesden die bedragen niet meer terug te zien.

De wetgever voorziet daartoe een procedure. Indien u binnen acht weken uw bank verwittigt, betaalt zij het betaalde bedrag onmiddellijk terug. U hoeft hiervoor zelfs geen bewijs voor te leggen.

Tussen acht weken en dertien maanden na de betaling moet u de betwisting wel rechtvaardigen.  Dat doet u aan de hand van een kopie van het akkoord met de leverancier of door een vonnis van de rechtbank. Al blijft de schuld volgens die procedure nog altijd openstaan. Uw leverancier of de aangestelde curator kan de betaling dus nog altijd opeisen en eventueel zelfs bijkomende kosten in rekening brengen.

De bankenkoepel Febelfin adviseert om bij geval van de aanstelling van een curator de schuldvordering in te dienen via het platform Regsol of voluit het Centraal Register Solvabiliteit.

 

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.