229, 24073

Overschrijving fout ingevuld? Zo voorkomt u financiële schade

Overschrijving fout ingevuld? Zo voorkomt u financiële schade

Een foutje is snel gemaakt. Maar wanneer dat bij een overschrijving optreedt, breekt het angstzweet u al snel uit. Bij een nulletje te veel bij het te betalen bedrag of een verkeerd rekeningnummer slaat u zich waarschijnlijk voor het hoofd. Gelukkig is de kans groot dat u uw centen kunt recupereren. 

Tot voor enkele jaren geleden voerden we vooral papieren overschrijvingen uit. Het te betalen bedrag en het rekeningnummer van de begunstigde stonden in dat geval veelal standaard ingevuld. Vandaag handelen we overschrijvingen vooral digitaal af. Niet zelden gebeurt dat tussen twee andere taken door, waardoor er wel eens een foutje optreedt.

 

Wat kan er fout lopen?

De mogelijke vergissingen zijn van velerlei aard. Bij een fout rekeningnummer hoeft u meestal niks te vrezen, aangezien de bank op basis van het controlegetal van de rekening de overschrijving niet zal uitvoeren. Dat gebeurt wel altijd wanneer u het verkeerde rekeningnummer uit uw lijst van opgeslagen begunstigden kiest.

Een te hoog bedrag, waarbij u een nulletje te veel plaatst of een komma vergeet, behoort eveneens tot de mogelijkheden. Evenzeer bestaat de kans dat zowel u als uw partner eenzelfde overschrijving uitvoeren, waardoor u dubbel betaalt.

 

Wat wanneer u de ontvanger niet kent?

Het slechte nieuws is dat een bank uw uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Uw bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.

Kent u de ontvanger niet, dan zal uw bank aan de bank van de begunstigde de gegevens opvragen van de persoon aan wie u geld hebt overgemaakt. Het is wel mogelijk dat uw huisbank voor die inspanning extra kosten aanrekent. Die vergoeding loopt al snel op tot 25 euro. Deelt de bank van de ontvanger die informatie niet mee, dat kunt u juridische stappen overwegen of te rade gaan bij de ombudsdienst voor financiële diensten Ombudsfin.

 

Wat wanneer u de ontvanger wel kent?

Wanneer u de ontvanger wel kent, is het aangewezen om die partij zelf rechtstreeks te contacteren. In de meeste gevallen zal die persoon u dat bedrag waarschijnlijk ook wel gewoon terugbetalen. Overheidsinstanties en nutsbedrijven beschikken daartoe zelfs over een standaardprocedure. Weigert de begunstigde een terugbetaling, dan kunt u ook hier juridische stappen ondernemen. De ontvanger is immers wettelijk verplicht om het verkeerd gestorte bedrag terug te betalen.

 

Hoe te voorkomen?

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Vermeld daarom altijd de naam en het adres van de begunstigde op de overschrijving. Ga bij de bevestiging altijd nog eens na of alle gegevens kloppen. Idealiter schrijft u op de factuur of het papieren betalingsdocument ook wanneer u de betaling hebt uitgevoerd. Op die manier voorkomt u dat u of een gezinslid de betaling dubbel uitvoert. 

 

 

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.