229, 21277

Senioren nog niet massaal verknocht aan mobiel bankieren

Senioren nog niet massaal verknocht aan mobiel bankieren

De digitale revolutie zet zich ook in de banksector onverminderd verder. Toch blijktuit een bevraging van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Spaargids.be dat slechts 53% van de bankklanten het afgelopen jaar mobiel bankierde. Vooral bij 55-plussers is het gebruik van smartphone of tablet als bankmedium nog niet bepaald ingeburgerd.

Waar 88,5% van de respondenten jonger dan 34 jaar het afgelopen jaar een mobiele bankapp gebruikte, daalt dat cijfer in de categorie tussen 35 jaar en 54 jaar tot 71%. 55-plussers klokken af op slechts 38,8%. De verklaring valt logischerwijze deels toe te schrijven aan het lagere smartphonegebruik in de laatstgenoemde categorie. Veel senioren houden nog steeds vast aan hun klassieke gsm of beschikken niet over een mobiel toestel. Cijfers van het statistiekbureau Statbel wijzen uit dat in de leeftijdscategorie 65-74 jaar vorig jaar amper 32 procent een smartphone gebruikte.

 

Veiligheid grote bekommernis

Verschillende grootbanken lieten eerder al optekenen dat hun oudere klanten meer terughoudendheid tonen op het vlak van mobiel bankieren. Ze maken zich vooral zorgen over veiligheid. Cybersecurity blijft sowieso een bekommernis van veel Belgen. De Security Index 2018 van technologiebiedrijf Unisys maakt duidelijk dat 62% van de respondenten bezorgd is over het risico op bankkaartfraude en identiteitsdiefstal.

 

Te weinig kennis

Lang niet iedereen beschikt over de nodige kennis om mobiel te bankieren. De Gezinsbond onderzocht twee jaar geleden al hoe digitalisering leidt tot een bron van nieuw analfabetisme. Ze stelde toen vast dat in ongeveer een vijfde van de gezinnen niemand over digitale financiële vaardigheden beschikt, zoals pc-banking en online betalen. De barometer van de informatiemaatschappij 2018 (opgesteld door de FOD Economie) leert ons eveneens dat het digitale vaardigheidsniveau daalt bij de oudere generaties.

 

Volop in ontwikkeling

Volgens de federatie van de financiële sector Febelfin telde ons land eind 2017 ruim 12 miljoen internetbankabonnementen, wat meer is dan het Belgische bevolkingsaantal. Dat valt uiteraard te verklaren door het feit dat veel Belgen over verschillende online bankapplicaties beschikken. Mobiel bankieren scoort met 5,88 miljoen gebruikers een flink stuk lager. De markt is echter nog volop in ontwikkeling, waardoor een verdere stijging in de lijn der verwachtingen ligt.

 

Populairst bij grootbanken

Uit het onderzoek van iVOX in opdracht van Spaargids.be leiden we af dat mobiel bankieren het populairst is bij de grootbanken. Dat bij het mobiele merk Hello Bank! van BNP Paribas Fortis het grootste percentage klanten te kennen gaf mobiel te bankieren, hoeft geen verwondering te wekken. Belfius, Axa, KBC en Argenta vervolledigen de top vijf van het grootste gebruikspercentage. De meeste banken kennen ook een hoge tevredenheidsscore op het vlak van internetbankieren.

Opvallend is de prima beoordeling voor Argenta. Hoewel de online app het in het voorjaar dagenlang liet afweten, behoudt de consument met een score van 8,5 op 10 zijn vertrouwen in de digitale applicaties van de bank.

 

Over het onderzoek

Het onderzoek van iVOX gebeurde aan de hand van een online enquête via Spaargids.be, HLN.be, dm.be en Lesoir.be en werd uitgevoerd in het kader van de Bank Awards. In totaal werkten meer dan 34.000 respondenten mee. De steekproef bevatte consumenten van minstens 18 jaar oud, die klant waren bij minstens één bank die in België operationeel is. Om in aanmerking te komen voor een award diende een bank minstens 345 evaluaties te krijgen.

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.