229, 23979

Waarom u uw domiciliëring beter regelmatig onder de loep neemt

Waarom u uw domiciliëring beter regelmatig onder de loep neemt

Het aantal terugkerende facturen loopt vaak snel op. Met een domiciliëringsopdracht vermijdt u herinneringsmails en kosten voor laattijdige betalingen. Al doet u er ook goed aan van die automatische betalingen regelmatig op te volgen.

Met een domiciliëring geeft u een leverancier de toestemming om via de bank op een bepaalde datum een door u verschuldigd bedrag van uw bankrekening te halen. Het initiatief voor de betaling ligt dus niet langer bij u als klant, maar bij de organisatie die geld van uw rekening opvraagt.

Om een domiciliëring te initiëren, vraagt uw leverancier u om een mandaat te ondertekenen. Die bekrachtiging kunt u ook digitaal uitvoeren. Een domiciliëring leent zich onder meer voor de energierekening, telefoniekosten of verzekeringen.

 

Eenvoudig en automatisch

Een domiciliëring beidt verschillende voordelen. U hoeft zelf niet langer actie te ondernemen en wint dus aardig wat tijd. Wie administratief minder sterk staat, loopt niet langer het risico op herinneringskosten. U vermijdt daarnaast extra papierwerk en draagt bijgevolg bij tot een meer ecologische betalingstransactie. Bovendien kennen leveranciers mogelijk korting toe voor een betaling via domiciliëring. Verschillende energieleveranciers afficheren zelfs twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert.

 

Valkuil

Net in dat gebruiksgemak schuilt ook een valkuil. Bij een manuele betaling voert u het te betalen bedrag zelf in. U merkt langs die weg mogelijk sneller dat de energierekening plots de hoogte in gaat. Bij een domiciliëring blijven dergelijke factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor u niet of te laat actie onderneemt.

U kunt voor elke domiciliëring wel een maximumbedrag instellen en op die manier al te hevige schommelingen het hoofd bieden. Een ander gevaar van domiciliëring is dat u betaalt voor producten waar u geen beroep meer op doet.

 

Kunt u een domiciliëring annuleren of terugvorderen?

Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken om het bedrag terug te vorderen. U kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren. Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft de leverancier u een magazine bezorgd of energie geleverd, dan zult u voor die dienst toch moeten betalen. Uw leverancier zal dus toch nog bij u aankloppen voor de inning van uw schulden. Om de domiciliëring definitief te annuleren moet u bijgevolg rechtstreeks contact opnemen met uw leverancier en samen tot een akkoord komen.

 

Wat bij problemen?

Komt u niet tot een overeenkomst met uw leverancier, dan neemt u best contact op met de ombudsman van de betrokken sector. U kunt ook altijd een klacht indienen bij het meldpunt van de FOD Economie.  

Tip: Vergelijk hier de kosten en voordelen van de verschillende zichtrekeningen

 

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.