, 23930

Waarom veranderen steeds meer Belgen van bank?

Waarom veranderen steeds meer Belgen van bank

In 2021 stapten liefst 107.462 Belgen via de gratis bankoverstapdienst Bankswitching over naar een andere bank. Zowel voor zicht- als spaarrekeningen zoeken veel klanten hun heil bij een andere financiële instelling. Maar welke voordelen levert zo’n overstap mogelijk op?

Dat het totale aantal aanvragen met 35.000 steeg, is vooral het gevolg van de uitbreiding van de bankoverstapdienst naar spaarrekeningen. Zij vertegenwoordigden 21% van het totale aantal overstappen. Daarnaast nam ook het aantal zichtrekeningwissels toe. Nu zo’n switch veel eenvoudiger verloopt, gaan veel consumenten tot actie over. We zetten enkele mogelijke motieven op een rijtje.

 

1. Het kostenplaatje voor zichtrekeningen

De kosten voor het houden van een zichtrekening en het uitvoeren van verrichtingen verschillen sterk van bank tot bank. Waar bij verschillende banken een beperkt aantal transacties centen kost, rekenen andere spelers al meteen een jaarlijkse bijdrage aan die oploopt tot enkele tientallen euro’s. De kosten voor transacties als geldopnames aan het loket of papieren overschrijvingen lopen eveneens sterk uiteen.

Tip: Vergelijk hier de kosten voor een zichtrekening bij de verschillende banken.

 

2. De opbrengst van spaarrekeningen

Het spaarboekje kunt u vandaag niet bepaald als een vetpot omschrijven. Toch bieden verschillende banken nog een veelvoud van de wettelijke minimumrente van 0,11% (0,01% basisrente + 0,10% getrouwheidspremie) voor gereglementeerde spaarrekeningen. Santander Consumer Bank komt met de spaarrekening Vision+ met het hoogste rendement uit de bus (0,05% basisrente + 0,55% getrouwheidspremie = 0,60% jaarlijkse rente).

Tip: Vergelijk hier de rente van 54 spaarrekeningen
 

3. Digitaal bankieren

Waar de ene bank uitpakt met de meest intuïtieve app en website, hinken andere banken nog sterk achterop op het vlak van digitalisering. Wie snel en flexibel wil bankieren, stapt mogelijk over naar een meer innovatieve speler.

 

4. Dienstverlening

Verschillende banken schroeven hun kantorennetwerk terug of knippen in de openingsuren. De klassieke klant wendt zich mogelijk liever tot een bank met een grotere fysieke beschikbaarheid. Evengoed voldoet de ondersteuning via de chatbox van uw bankapp mogelijk niet aan uw verwachtingen en kiest u liever een andere en meer hulpvaardige concurrent.

 

5. Beleid en duurzaamheid

Almaar meer banken benadrukken hun visie rond duurzaamheid. Wie verantwoord ondernemen hoog in het vaandel draagt, stapt mogelijk over naar een bank met een uitgesproken ethisch beleid.

 

6. Beleggingsaanbod

Het beleggingsaanbod loopt sterk uiteen. Bent u teleurgesteld in de mogelijkheden via uw huisbank, dan centraliseert u mogelijk al uw betaal- en spaarrekeningen bij een bank die betere beleggingsopties biedt.

 

7. Afsluiten woonkrediet

Banken bieden toekomstige kopers van een woning vaak interessantere kredietvoorwaarden aan wanneer ze er ook hun loon laten storten. Dat kan een motief vormen om van zichtrekening te veranderen. 

 

8. Kredietkaartvoorwaarden

De ene kredietkaart is de andere niet. De voorwaarden om in het rood te staan, de jaarlijkse kosten of mogelijkheden om gespreid te betalen lopen uiteen en vormen misschien wel het motief voor een bankswitch.

TipVergelijk hier de verschillende voorwaarden per kredietkaart

 

9. Rekeningen of spaarboekjes bundelen of stopzetten

Een spaarboekje uit de jeugdjaren, een spaarrekening om uw trouwcenten opzij te zetten, een wirwar van individuele en gezamenlijke spaar- en zichtrekeningen wanneer u huwt … Veel Belgen beschikken al snel over een pakketje zicht- en spaarrekeningen die ze nooit aanspreken. Dan biedt Bankswitching een snelle manier om te bundelen en te schrappen waar nodig. Een andere mogelijkheid is dat u gewoon een spaarboekje wil elimineren om uw centen richting beleggingsfondsen, aandelen, vastgoed of cryptomunten te versluizen.

 

 

Lees ook:

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.