228, 21876

Strijd om autofinanciering barst weer los

Strijd om autofinanciering barst weer los

De start van het Autosalon, volgende week zaterdag op de Brusselse Heizel, doet ook de strijd tussen de banken oplaaien. KBC en Belfius hebben de tarieven voor hun autofinanciering al verlaagd tot 0,80 procent. Voor een lening voor een ecologische auto pakt Argenta zelfs uit met een tarief van 0,65 procent. En bij diverse autoproducenten, die hun winst halen uit de verkoop van het voertuig, geldt een tarief van 0%.


Wie een lening van 15.000 euro op vier jaar neemt tegen 0,80 procent moet 48 maanden lang 317,61 euro afbetalen. Na afloop van die periode zal de kredietnemer naast zijn geleend kapitaal 245,28 euro aan intresten hebben opgehoest. Dat laatste komt neer op 5,11 euro per maand. Bij een tarief van 0,65 procent zakt de maandelijkse afbetaling tot 316,65 euro en de totale intrestlast tot 199,20 euro of 4,15 euro per maand.

 

Record

Historisch gezien zijn die tarieven erg laag. Toch moet nog even worden afgewacht of het record wordt verbroken. Vorig jaar eindigde Beobank met een algemeen tarief van 0,65 procent voor leningen tot 50.000 euro, die in hoogstens zestig maanden moesten worden terugbetaald. Voor de aankondiging ervan wachtte de instelling wel tot enkele dagen voor de effectieve start van het autosalon. Andere banken zoals BNP Paribas Fortis deden dan weer meerdere aanpassingen in de loop van de campagne.

Opmerkelijk is dat de openingszetten bij een aantal banken scherper zijn dan vorig jaar. KBC en Belfius begonnen toen aan hun campagne voor het Autosalon met een tarief van 0,85 procent, Argenta startte met 1,25 procent.

Tip: Hier vindt u een overzicht met de tarieven voor autofinancieringen bij de banken

 

Autoconstructeurs

Intussen laten ook de autoconstructeurs zich niet onbetuigd. Een aantal onder hen biedt aan hun kopers via zijn financieringsmaatschappij een tarief van 0%. Dat is onder meer het geval bij Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Skoda, Seat, Volkswagen en bij de financiering van een auto uit de C-klasse bij Mercedes.

Vaak zijn aan het nultarief wel voorwaarden verbonden. Zo moet de kredietnemer bij Nissan, Fiat, Alfa  Romeo en Jeep een voorschot geven van 30 procent en moet hij zijn lening in hoogstens 36 maanden terugbetalen. 

De constructeurs kunnen dit omdat ze de winst halen uit de verkoop van hun voertuigen. Wie op het aanbod van een renteloze lening ingaat, moet dan wel zien dat hij geen ander voordeel, zoals extra opties, laat schieten.

Toch zijn er ook constructeurs die wel rente aanrekenen op hun financieringen. Bij Volvo loopt het in functie van het gekozen model op van 0,49% tot 1,99%. Bij Mercedes bedraagt het eveneens 0,49% voor modellen buiten de C-klasse. Audi houdt het op 0,99%. En Toyota op 1,99%.

Dat zowel banken als autoconstructeurs scherp willen staan tegen de start van het autosalon is niet verwonderlijk. Brussel is en blijft een verkoopsalon. Sommige merken realiseren er een belangrijk deel van hun jaaromzet. Bijgevolg is het autosalon ook een belangrijke verkoopperiode voor autofinancieringen.

Tip: Bent u ook op zoek naar een goedkope autoverzekering. Via Spaargids.be kunt u in enkele klikken geheel vrijblijvend een aantal offertes voor autoverzekeringen opvragen.

 

 

Lees ook:

Andere tips over autoleningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.