, 23037

Welke voordelen heeft een online woonlening?

Welke voordelen heeft een online woonlening

Denkt u spontaan aan uw vertrouwde huisbankier als u overweegt om een hypotheeklening af te sluiten of gaat u ook bij andere banken langs? Of kiest u voor een pure internetbank zodat u alles vanuit uw zetel kunt regelen?

De tijd dat consumenten zich afvroegen wat het verschil was tussen een klassieke bank en een internetbank ligt achter de rug. Klassieke banken duwen hun klanten immers al jaren naar het bankieren via de pc, de tablet of de smartphone. Met de coronacrisis is die trend nog sterk toegenomen. Het verschil tussen een klassieke financiële instelling en een online bank wordt bijgevolg almaar kleiner.

De sterke toename van het online bankieren doet zich niet alleen voor op het vlak van het dagelijkse betalingsverkeer, maar ook voor het afsluiten van kredieten. Zo werden bij KBC in 2017 nog 76% van alle autofinancieringen in een bankkantoor afgesloten en 24% online. Drie jaar later sloot nog slechts 19% van de klanten een financiering af in een kantoor en al 81% online. Daarvan verliep in 2020 al 53% via de smartphone, in 2018 was dit nog maar voor 13% het geval.

 

Consument informeert zich

Ook voor het afsluiten van woonkredieten wordt het internet steeds belangrijker. Vaak loopt het hele proces nog niet online, maar dan toch al gedeeltelijk.

Consumenten winnen nu vaak al informatie in via het internet vooraleer ze naar hun bank toestappen. En dat geldt vooral voor het opzoeken van tarieven. Belgen houden er niet van om bij iedereen ‘prijs’ te vragen en te onderhandelen, maar op het internet kan dat anoniem. Waar ‘het tarief’ in een klassiek gesprek in een kantoor vaak helemaal op het einde wordt gegeven, is dit het eerste wat de consument opzoekt als hij online op zoek gaat naar informatie.

Voor het internettijdperk kon een goede verkoper ook een duurder krediet verkopen door een vlotte babbel of door de consument te overreden met andere zaken, maar in een digitale wereld is dat niet meer mogelijk. Na hun online speurtocht doen consumenten vaak maar 1 of 2 banken meer aan vooraleer ze hun definitieve keuze maken. Een bank die online een te hoog tarief afficheert, zet zichzelf op voorhand buiten spel.

Het internet staat ook steeds klaar voor de consument en dat 24/7. Hij kan ook aan de slag met zijn opzoekingswerk wanneer hem dit het best uitkomt. In een klassiek kantoor moet daarentegen vaak op voorhand een afspraak worden gemaakt en is de tijd beperkt “want er wacht al een andere klant.”

Tip: Kijk hier welke voorstellen bezoekers van Spaargids recentelijk van hun bank kregen

 

Vlotte simulaties

De consument kan online ook vlot simulaties maken, waarbij hij meteen kan zien wat de impact van de diverse kredietformules is. Hij kan zolang zoeken tot hij de formule vindt die het best bij hem past. In een bankkantoor is er vaak een gêne om veel berekeningen te vragen.

Daarbij komt nog dat de consument voor het aanvragen van een hypothecair krediet steeds vaker verwezen wordt naar een specialist in het kantoor, waarmee hij anders niet in aanraking komt. Dat zorgt voor een stuk vervreemding. En dus is ook hier de stap naar online makkelijker gezet.

Tip: Bereken hier wat een woonlening u kost

 

Volledig online

Bij meerdere banken kunt u het woonkrediet intussen ook al volledig online afsluiten. Dat is onder meer het geval bij Hello Bank, een merk van BNP Paribas Fortis. Daar kan u tot 500.000 euro lenen tegen een vaste rentevoet voor de hele looptijd van het krediet. Die laatste moet tussen 15 en 25 jaar liggen.

Het tarief ligt er meteen vast voor iedereen. Een lening op twintig jaar draagt er momenteel een basisrente van 1,88%. Leent u hoogstens 80% van de waarde van het pand, dan gaat er 0,20% af. Daarnaast kunt u telkens 0,10% korting krijgen voor het laten toekomen van uw loon op een rekening bij de bank, als u via Hello een woningverzekering bij AG afsluit en als u hetzelfde doet voor een schuldsaldoverzekering.

Ook bij Keytrade kan het proces volledig online worden gevoerd. En ook hier hoeft u niet te onderhandelen over de rentevoet. Hij ligt er eveneens meteen vast. En ook hier is alleen een formule met vaste rente beschikbaar.

KBC laat zijn klanten toe online een haalbaarheidscheck voor hun lening te doen. 40.000 mensen gingen daar ook op in. Ze konden vrijblijvend nagaan of hun bank hun woonkrediet wel zou toestaan. Daarbij kregen ze meteen het tarief dat ze ook in een kantoor zouden krijgen.

Doorgaans is het aanbod aan woonleningen online wel beperkter dan in een kantoor. Dat komt omdat alles veel meer gestandaardiseerd moet verlopen. Geen wonder dus dat bij de pure online banken alleen leningen tegen vaste rente worden verstrekt. De hogere transparantie heeft dus ook een keerzijde.

Tip: Ook op zoek naar een schuldsaldoverzekering? Dan vindt u hier een aantal interessante voorstellen.

 

 

 

Lees ook:

Andere tips over woonleningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.