, 23469

Phishing neemt toe: is een verzekering interessant?

Phishing neemt toe: is een verzekering interessant

Het aantal gevallen van fraude via phishing nam in deze coronatijd sterk toe. Oplichters gaan daarbij almaar inventiever te werk met als doel toegang tot uw bankrekening te verwerven.  Verzekeringen tegen cybermisdrijven vinden bijgevolg nu ook hun weg naar de particuliere markt. Wat dekken ze en hoeveel bedraagt hun kostenplaatje?

 

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude, waarbij gebruikers u via mail, telefoon, sms of Whatsapp naar een valse website proberen te lokken. Wanneer het doelwit er zijn of haar gebruikersnaam, pincode of wachtwoord nietsvermoedend ingeeft, onderschept de fraudeur dat om zelf betalingen met uw centen uit te voeren.

 

Oplichters werken professioneler

In een nog niet zo ver verleden oogden phishingmails nog vrij amateuristisch. De nagemaakte banklogo’s en kromme zinnen kwamen veeleer lachwekkend dan geloofwaardig over. Vandaag bootsen oplichters de lay-out en communicatiestijl van uw bankinstelling nagenoeg perfect na. Al kunt u aan de hand van enkele tips doorgaans toch snel echt van vals onderscheiden. 

 

Verschillende soorten phishing

De meer geavanceerde aanpak van de fraudeurs werpt helaas ook zijn vruchten af. Uit statistieken van bankenkoepel Febelfin blijkt dat er in 2020 ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing hebben plaatsgevonden. Samen vertegenwoordigen ze een totaal nettobedrag van ongeveer 34 miljoen euro. De banken slaagden erin om 75% van die gevallen ongedaan te maken.

Naast bankphishing bestaat er ook nog non-bank phishing, waarbij oplichters hun potentiële slachtoffers aanspreken in naam van andere organisaties zoals e-commercebedrijven, telecombedrijven of de overheid. Verder herinnert iedereen zich ongetwijfeld de hulpvraagfraude waarbij bijvoorbeeld een imaginaire gestrande handelsreiziger u vriendelijk vraagt om zijn vliegtuigticket te vergoeden en u in ruil voor uw hulp een royale beloning belooft.

 

Phishing kan iedereen overkomen

Hoe professioneler de phishingberichten, hoe groter de kans dat u er misschien vroeger of later zelf intuint. Ook al acht u die kans zelf weinig waarschijnlijk, toch blijkt een incident snel gebeurd. Tekenend is dat zelfs bol.com onlangs ten prooi viel aan phishing. Fraudeurs hadden daarbij een medewerker van het e-commercebedrijf slinks misleid aan de hand van een valse rekeningnummerwijziging van een leverancier.

 

Wat dekt een verzekering?

Voor slachtoffers  loopt de schade al snel op tot enkele honderden tot zelfs tienduizenden euro’s. Het bleek dan ook slechts een kwestie van tijd vooraleer verzekeraars cyberpolissen voor particulieren zouden aanbieden. Onder meer Baloise, Axa en KBC namen de voorbije maanden initiatief. Hoewel hun polissen sterk uiteenlopen, omvatten ze als gemene deler onder meer telefonische bijstand, een vergoeding van (een deel van) de geleden schade en het stopzetten van misbruik, bijvoorbeeld door het wissen van lasterlijke documenten. In sommige gevallen kan je zelfs rekenen op psychologische bijstand. De polissen beschermen de verzekerde niet enkel tegen phishing, maar bijvoorbeeld ook tegen identiteitsfraude en reputatieschade.

 

Wat dekt de verzekering niet?

Het lijstje met uitzonderingen is behoorlijk lang en ziet er bij elke verzekeraar anders uit. KBC vermeldt uitdrukkelijk dat het niet tussenkomt bij oplichting op datingsites of via telefoon. Axa vermeldt schade waarvan de gevolgen te voorzien waren als een uitzondering. Baloise verwoordt het dan weer als de schade die de verzekerde opzettelijk heeft veroorzaakt. Wat verzekeraars verstaan onder die te voorziene schade, is uiteraard voor interpretatie vatbaar.

 

Wat kost een verzekering tegen phishing?

De tarieven lopen sterk uiteen, gezien de sterk uiteenlopende dekkingen en uitzonderingen. KBC komt als goedkoopste uit de bus. De bank koppelt de verzekering aan haar eigen rekeningen en afficheert een jaarbedrag van 36 euro voor een rekening en 72 euro voor alle rekeningen binnen het gezin. Axa rekent 59,88 euro per individuele polis aan en Baloise tarifeert 108 euro voor een individuele bescherming en 156 euro voor een familiale dekking.

Tip: Spaargids.be biedt de mogelijkheid om een breed gamma van verzekeringen met elkaar te vergelijken

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.