282, 21245

Argenta beste bank van 2018

Argenta is bank van het jaar

Elke bank streeft naar de grootste klanttevredenheid. Maar welke financiële instellingen scoren het best in hun opzet? Onderzoeksbureau iVox vroeg aan meer dan 34.000 klanten hoe zij hun financiële instelling beoordelen. Argenta sleepte de meest prestigieuze Bank Award in de wacht en mag zich de beste bank van 2018 noemen.

Spaargids.be reikt de Bank Awards voor de tweede maal uit. De verkiezing geldt niet als een populariteitspoll, maar als een zoektocht naar de bank met de meest tevreden klanten. Niet het grootste aantal stemmen, wel de waarderingscijfers geven de doorslag. Het onderzoek gebeurde door middel van een online enquête via Spaargids.be, HLN.be, dm.be en Lesoir.be. Daarnaast communiceerden ook verschillende banken de bevraging naar hun klanten en verrichte onderzoeksbureau iVox veldwerk tussen 5 en 19 november. De Bank Awards bewijzen met meer dan 34.000 respondenten dat de consument een groot belang hecht aan klantentevredenheid.

Grootste algemene tevredenheid: Argenta

Argenta kent met een score van 8,55 op 10 de hoogste klantentevredenheid, op de voet gevolgd door AXA met 8,53 op 10. Nagelmackers vervolledigt het podium met 8,1 op 10. Over alle deelnemers gemeten is Argenta de afgetekende winnaar. Bekijken we enkel de klanten tussen 18 en 54 jaar, dan geniet AXA de voorkeur.

Beste kantoornetwerk: AXA

Klanten beoordelen hun kantoornetwerk op diverse criteria. Ze verwachten er gemakkelijk een afspraak te kunnen maken en hechten een groot belang aan expertise en communicatief personeel. Of het kantoor mee met zijn tijd evolueert en ruime openingsuren hanteert, behoort eveneens tot de criteria. AXA kent de hoogste tevredenheid over het kantorennetwerk (8,8 op 10), gevolgd door Argenta (8,7 op 10) en Nagelmackers (8,6 op 10).

Beste online platform: AXA

Als het op online bankieren aankomt, beantwoordt AXA met een waardering van 8,7 op 10 het best aan de noden van zijn klanten. De online platformen van BinckBank en Nagelmackers volgen in de slipstream met een beoordeling van 8,6 op 10. Onder meer het gemak om in te loggen, de gebruiksvriendelijkheid, de volledigheid van het productgamma en de mate waarin een platform up-to-date blijft, gaven de doorslag.

Beste beleggingsbank: BinckBank

BinckBank weet zijn actieve beleggers het meest te bekoren. De primus laat Lynx en MeDirect achter zich. Wie belegt, wil deskundig beleggingsadvies en een gebruiksvriendelijk online beleggingsplatform met een kwalitatief beleggingsaanbod. De klant verkiest correcte tarieven en waardeert de beschikbaarheid van een helpdesk of klantendienst. Opvallend in tijden van lage spaarrentes: 45,1% van de bevraagden geeft te kennen dat ze helemaal niet beleggen. Een lager rendement drijft dus lang niet iedereen richting alternatieve beleggingsformules. De voorkeur van wie wel belegt, gaat uit naar beleggingsfondsen, gevolgd door aandelen en obligaties.

Meest innovatieve bank: BinckBank

De Nederlandse online beleggersbank valt ook in deze categorie in de prijzen. De klant beloont zijn innovatie met een score van 8,1 op 10. AXA (7,9 op 10) en Bolero (7,8 op 10) volgen op korte afstand.

Beste spaarbank: Santander

Santander is momenteel de bank met het hoogste spaarrendement zonder extra voorwaarden en krijgt met een 7,3 op 10 het beste rapport van zijn klanten. MeDirect (7,2 op 10) en Rabobank (7,1 op 10) vervolledigen de top drie. De scores liggen significant lager dan in de andere beoordelingsdomeinen, wat waarschijnlijk ook te wijten is aan de lagere intresten. Verschillende banken behalen een onvoldoende. Opvallend is de uiteenlopende voorkeur tussen de verschillende socio-demografische groepen. Nederlandstaligen en mannen vinden Santander de beste spaarbank, terwijl Franstaligen en vrouwen Rabobank verkiezen.

Fysiek versus mobiel bankieren

Hoewel het aantal bankfilialen almaar afneemt, geeft 51% van de respondenten aan dat ze de afgelopen maand een fysiek bankkantoor hebben bezocht. Dat percentage ligt hoger in de leeftijdscategorie 55+ (54,2%) ten opzichte van de -34-jarigen (45,3%). Negen op tien van de bevraagden stapten het afgelopen jaar een filiaal van hun bank binnen, meer dan vier procent van de -34-jarigen deed dat nog nooit. 53% van de klanten bankierde het afgelopen jaar mobiel. Weinig verrassend is die toepassing het populairst in de categorie -34 jaar (88,5%) en maken 55+’ers er veel minder gebruik van (38,8%).

De steekproef bevatte consumenten van minstens 18 jaar oud, die klant waren bij minstens één bank die in België operationeel is. Om in aanmerking te komen voor een award diende een bank minstens 345 evaluaties te krijgen. Initiatiefnemer Spaargids.be hoopt dat de verkiezing de financiële instellingen verder aanmoedigt om rekening te houden met de wensen en bekommernissen van de klant.

 

Lees ook:

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.