282, 24458

Klanten BNP Paribas Fortis moeten kiezen tussen hun huidig kantoor en een postkantoor

BNP Paribas Fortis

De bijna 4 miljoen particuliere klanten van BNP Paribas Fortis moeten dit najaar kiezen langs welk fysiek kanaal ze vanaf begin 2024 bij voorrang bediend willen worden voor hun financiële zaken: op afspraak via het afgeslankte netwerk van de bank zelf of via de postkantoren. “We gaan onze klanten hiervoor na de zomer contacteren”, zegt topman Michael Anseeuw.

Wie nog geregeld het kantoor van BNP Paribas Fortis binnenloopt voor gewone banktransacties zoals het afhalen van geld of het doen van overschrijvingen zal het best kiezen voor een bediening via het postkantoor. Wie daarentegen zijn gewone bankzaken via de app of de pc afhandelt en alleen nog voor complexe vragen het kantoor nodig heeft, opteert het best om bij het huidige netwerk te blijven. Dat laatste werkt vanaf volgend jaar trouwens volledig op afspraak.

De maatregel is een gevolg van het volledig inlijven van bpost bank door BNP Paribas Fortis. Dat krijgt er zo iets meer dan 600-tal contactpunten in de postkantoren bij, waar de instelling toelaat haar eigen netwerk in te krimpen van meer dan 300 kantoren eind vorig jaar naar zowat 220 à 250 kantoren tegen 2025.

De herschikking biedt ook een oplossing aan klanten van BNP Paribas Fortis die nog altijd niet digitaal bankieren. “Door ons groot klantenbestand gaat het nog altijd om zo’n 600.000 à 700.000 mensen”, aldus nog Anseeuw.

Wie kiest voor een bediening via de huidige kantoren van bpost bank zal voor meer complexe zaken zoals leningen niettemin nog altijd in contact worden gebracht met iemand van BNP Paribas Fortis.

Meer informatie over de herschikking belooft BNP Paribas Fortis in september te geven. Tegen dan wordt mogelijk ook de nieuwe naam bekend die de bank aan het netwerk van bpost bank zal geven. 

 

Premium Pack en leningen

De herschikking van het kantorennetwerk is niet de enige aanpassing die BNP Paribas Fortis doorvoert. Ook op operationeel vlak zijn er wijzigingen. Zo schaft de bank haar Premium Pack af. Dat bevat momenteel voor 7,50 euro per maand de meest uitgebreide financiële dienstverlening. Anseeuw: “We hebben echter gemerkt dat veel mensen niet alle opties uit dat Pack gebruiken. Daarom zullen we straks werken met eenzelfde basispakket voor iedereen, waarbij klanten die iets meer willen de opties kunnen nemen die ze echt nodig hebben”.

Ook op het vlak van kredieten schaaft de bank haar beleid bij. “Wij zijn aan het bekijken om kredieten tot 30 jaar te geven, maar wij koppelen daar wel de voorwaarde aan dat de kredietnemers ervoor zorgen dat hun woning wordt aangepast om aan de hoogste energienormen te beantwoorden.”

 

Spaarboekjes

Wat de spaarboekjes betreft, zegt BNP Paribas de evolutie van de markt te bekijken. “We begrijpen dat er wordt gevraagd om de rente verder te verhogen, maar dat neemt tijd in beslag. En dat geldt trouwens in de twee richtingen. In 2012 verlaagde de Europese Centrale Bank de rente tot 0%, in 2014 zelfs tot onder nul. Bij de banken zakte de rente op spaarboekjes pas in 2016 tot dat laagste niveau. Nu gebeurt het omgekeerde. De rente is nog maar zes maanden aan het stijgen. We moeten ook kijken naar wat we met dat spaargeld doen. Dat gaat vooral naar kredietverlening, vaak met vaste rente. We kunnen dus niet zo makkelijk alles optrekken.

Recentelijk kwam BNP Paribas Fortis wel met een spaarrekening met hogere opbrengst. “Die wordt vlot genomen. Mensen schrijven geld van hun huidige rekening over. Daarvoor dient ze ook.”

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen, woonleningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.