Details van de beoordeling

6.6 70 10
Spaarrekening: beoordeling van spaarbanken
Beoordeeld door FrankV
Algemene beoordeling 
 
3.8
Tarieven 
 
2.0
Transparantie 
 
2.0
Klantendienst 
 
2.0
Online banking 
 
9.0
Bankverrichtingen doen is eenvoudig
Keytrade Bank ontvangt via retrocessies (die de klant dus indirect betaalt) ongeveer 0,7% per jaar van de inventariswaarde van de beleggingsfondsen die een klant bij Keytrade Bank in portefeuille heeft. Wie bijvoorbeeld 200.000€ fondsen heeft (niet overdreven voor een persoon van middelbare leeftijd die spaart voor het pensioen) is dit 28.000€ over 20 jaar. Als Marc Coucke één van zijn miljarden zou beleggen bij Keytrade Bank, kost hem dat 140 miljoen € over 20 jaar, zonder dat Keytrade Bank daar iets hoeft voor te doen.
Hier staat geen enkele service tegenover: Keytrade Bank heeft hier ongeveer evenveel werk mee als voor aandelen, en levert bovendien een barslechte service:
- ik moet zelf controleren of ik dividenden goed ontvang. Dit staat niet expliciet in de algemene voorwaarden, alleen algemeen als: "de klant moet zelf zijn portefeuille beheren". Ik ben benieuwd hoeveel klanten er zich van bewust zijn dat ze zelf moeten opzoeken welke dividenden ze wanneer zouden moeten ontvangen, en desgevallend Keytrade Bank informeren dat ze een dividend niet ontvangen hebben.
- fondsen blijken plots niet meer te verkopen via website. De klant moet dit zelf ondervinden op het moment dat hij een fonds wil verkopen.
- na de fusie van Keytrade Bank met Fortuneo: 15 van mijn 18 fondsen waren niet meer verkoopbaar via de website. Ondanks de voor-aankondiging van de fusie: dit was in het belang van de klant want de service zou nog beter worden
- arrogante en denigrerende antwoorden van hun juridische dienst. Hun antwoord op mijn klacht dat plots mijn ex-Fortuneo fondsen niet meer via de website verkocht konden worden (ik citeer letterlijk hun volledige antwoord): "Keytrade Bank heeft een basisaanbod van 500 fondsen. We hebben geen kennis van een regel die de bank zou verplichten om alle fondsen aan te bieden van alle fondsenbeheerders. Welke fondsen wij aanbieden is een commerciële beslissing van Keytrade Bank.”
- Pas na een klacht van mij (7 maanden na de fusie tussen Keytrade Bank en Fortuneo), krijg je nu bij de poging tot verkoop van zo een fonds een mededeling dat je de klantendienst moet contacteren. Daarvoor kreeg je gewoon een technische code. Je moest zelf maar raden wat er aan de hand was.
- Keytrade Bank zegt in dit geval dat je dus de klantendienst moet contacteren om een fonds te verkopen, via een bericht of telefonisch. In een bepaald geval had ik 2 extra berichten nodig en heb ik uiteindelijk moeten bellen om het fonds in 5 werkdagen te verkopen.
- foute informatie van juridische dienst. Voorbeeld een paar jaar geleden toen ze plots geen grafieken meer toonden omdat het zogezegd wettelijk niet meer mocht. Ik heb het geverifieerd bij de FSMA die Keytrade Bank volledig ongelijk gaf.
- Mijn klacht tegen een jurist van Keytrade Bank (bijvoorbeeld in verband met bovenstaande punt) werd door de jurist in kwestie zelf behandeld. Hij kwam uiteraard tot de conclusie dat hij geen fout had gemaakt. Ook al had ik hem al geïnformeerd dat de FSMA hem ongelijk had gegeven.
Was this review helpful to you? 41 2 Rapporteer deze beoordeling