, 23487

Bank moet schade van phishing terugbetalen

Bank moet schade van phishing terugbetalen

KBC moet in totaal ruim 32.000 euro terugbetalen aan twee klanten die het slachtoffer werden van online oplichters. De bank werd daartoe door de rechtbank veroordeeld.

Volgens een wet van 2018 kan iedereen die geld verliest aan zogenaamde ‘phishers’, oplichters die via het internet werken om geld van de rekeningen te halen bij niets vermoedende consumenten, de schade hiervan verhalen op de betrokken financiële instellingen. Maar de banken proberend die te omzeilen, door de verantwoordelijkheid bij de klant zelf te leggen en hem nalatigheid aan te wrijven. Ook in de twee rechtszaken van KBC werd dat geprobeerd, maar de rechters gingen er niet in mee. KBC gaat alvast in beroep. Ze ontkent ook de klant systematisch nalatigheid te verwijten.

De Ombudsdienst van de financiële sector merkt in Het Laatste Nieuws op dat KBC hiermee niet alleen staat. “In heel wat dossiers waar slachtoffers van phishing compensatie vroegen en gelijk kregen, volgde de bank ons advies uiteindelijk niet”, klinkt het. “Dat is zeer frappant en hebben we nooit eerder meegemaakt.”

 

 

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.