78, 24348

Hoe tevreden zijn klanten van KBC over hun bank?

Hoe tevreden zijn klanten van KBC over hun bank

Van alle financiële instellingen die in een groot onderzoek van Spaargids door hun klanten werden beoordeeld, kreeg KBC de beste score. Met 7,9/10 ging ze Argenta (7,6) en vdk bank (7,2) vooraf.

Spaargids, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 7 en 18 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn. Bijna 31.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen.

KBC kreeg daarbij net als de vorige jaren een goed rapport. Met 7,9/10 scoorde ze het best van alle banken die werden beoordeeld. Zowel mannen als vrouwen kenden haar die kwotering toe. Dat was ook zo voor zowel Nederlands- en Franstaligen. En ook bij de verschillende leeftijdscategorieën was de beoordeling vrij consistent.

Wel valt op dat consumenten die slechts 1 bank hebben KBC een 8,3 geven. Mensen die bij meerdere financiële instellingen klant zijn en dus beter kunnen vergelijken, houden het op 7,7.

 

Kantorennet

Voor de werking van het kantorennet kreeg KBC van haar klanten een 8,0/10. Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar haalde de bank zelfs 8,4. In de leeftijdsgroep van 35- tot 44-jarigen beperkte zich dat tot 7,8.

De expertise van het kantoorpersoneel werd door 88,6% van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 9,2% het bij eerder goed hield.

De afstand tot het kantoor kon 77,1% bekoren. 86,5% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 68,9% positief.

 

Digitaal

Voor het digitaal bankieren, zette KBC de concurrentie op een afstand met een kwotering van 8,4/10. Argenta volgde als tweede met 7,6/10.

86,8% vond het online aanbod van bank- en verzekeringsproducten volledig, 76,1% stak de duim omhoog voor het niet-bancaire aanbod en 89,2% toonde zich tevreden met de online veiligheid.

 

Beleggingsbank

Als beleggingsbank kreeg KBC een score van 7,3. De beoordelingen liepen uiteen van 7,7 in de groep van de 18-24-jarigen tot 7,2 bij de 35- à 44-jarigen.

Voor de research en marktinformatie stak 74,0% de duim omhoog. Voor het online platform deed 62,9% dat. En voor de kosten stond KBC bij 48,8% van de klanten aan de goede kant.

De klantendienst ten slotte werd door 76,4% positief beoordeeld.

 

Spaarbank

Als bank om te sparen, kreeg KBC van zijn klanten een score van 7,5. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar hield het op 7,3, de 18- tot 24-jarigen gaven de bank 7,9. 

Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2022

 

 

 

 

Andere tips over beleggen, spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.