Autoverzekeringen simuleren en vergelijken (België)
Op deze pagina kan u goedkope autoverzekeringen vergelijken en simuleren. Vergelijk de aanbieders en bespaar honderden euro's.
Pechbijstand | Bonus Malus | Kortingen | Betalen per KM | ||
---|---|---|---|---|---|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bereken nu | |
|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk |
|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk |
|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk |
|
Pechbijstand
|
Bonus Malus
|
Kortingen
|
Betalen per KM
|
Bekijk |
Veelgestelde vragen
Welke autoverzekering kies je het beste?
Er zijn verschillende types autoverzekeringen en opties, maar welke autoverzekering is nu voor jou het beste? Dit weet je pas door verschillende autoverzekeringen te vergelijken. Zo vind je direct een autoverzekering die is afgestemd op je persoonlijke situatie. Via Independer.be kan je na de vergelijking direct een offerte aanvragen.
Heb je vragen? Neem contact op met Independer.be via info@independer.be of via het telefoonnummer 03 300 16 69.
Wat is een franchise en hoe wordt ze berekend?
Een franchise of vrijstelling is het deel van de schade dat je zelf moet betalen na een schadegeval. Stel dat de franchise 300 euro is, dan betaal je de eerste 300 euro zelf. Pas na de betaling van de franchise komt de verzekeraar tussen voor de resterende kosten. Er bestaan 3 types franchises. Ze worden elk op een andere manier berekend.
Forfaitaire franchise: vast bedrag
Dit is het vast bedrag dat vermeld staat in je verzekeringspolis. Als je franchise 300 euro is en de herstellingen na schade 1.000 euro bedragen, dan ontvang je 700 euro schadevergoeding.
Engelse franchise
De Engelse franchise is een vast bedrag of percentage. Als de herstelkosten groter zijn dan de franchise wordt het volledige bedrag van de herstelkosten terugbetaald. Als de herstellingskosten lager zijn dan de franchise, dan moet je de kosten zelf betalen.
Vast percentage op het verzekerd bedrag
Voor de berekening van deze franchise wordt er gekeken naar de waarde van het voertuig op het moment van het schadegeval. Van die waarde wordt een bepaald procent genomen en dit is het bedrag dat je moet betalen als franchise.
De waarde van je voertuig is de waarde waarvoor je auto verzekerd is. Dit kan de aangenomen of werkelijke waarde zijn.
- Aangenomen waarde: de aangenomen waarde wordt contractueel bepaald en kan de cataloguswaarde of de factuurwaarde van je auto zijn. Van de aangenomen waarde wordt er maandelijks een percentage afgeschreven. De huidige aangenomen waarde bij een schadegeval is dus gelijk aan de waarde van je auto bij de start van het contract verminderd met de percentuele afschrijving per maand. Van deze uitkomst neemt men een percentage om je franchise te berekenen.
- Werkelijke waarde: de werkelijke waarde wordt bepaald door een expert.
Welke documenten heb je nodig voor de opmaak van een autoverzekeringscontract?
Je verzekeringsmakelaar heeft volgende documenten nodig voor het opstellen van je verzekeringscontract:
- Ingevuld en ondertekend verzekeringsvoorstel
- Bij aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto heb je je roze aanvraagformulier nodig met bovenaan ‘aanvraag tot inschrijving’. Als je geen nieuwe auto hebt, maar enkel verandert van verzekeraar dan heb je soms ook je inschrijvingsbewijs nodig.
- Kopie van je rijbewijs en identiteitskaart
- Kopie van de aankoopfactuur voor een nieuwe auto die je omnium wil verzekeren of een kopie van het attest ‘staat van het voertuig voor verkoop’ voor een tweedehandsauto die je omnium wil verzekeren. Dit moet je niet altijd voorleggen.
- Je moet ook een schadeattest kunnen voorleggen als je schadevrije jaren hebt opgegeven
Met bovenstaande info kan de verzekeraar voor jou het verzekeringscontract opmaken.
Hoelang duurt het voordat je je offerte ontvangt?
Na je verzekeringsaanvraag controleert de verzekeraar je gegevens. Als deze in orde zijn, ontvang je binnen de 24 uur je offerte. Indien je akkoord gaat, onderteken je de offerte en stuur je die terug naar de verzekeraar.
Wanneer krijg je je definitieve contract?
Na je verzekeringsaanvraag maakt de verzekering een voorstel voor je op. De verzekeraar moet eerst je verzekeringsvoorstel goedkeuren. Pas na goedkeuring, wordt je definitieve contract nagestuurd.
Vanaf wanneer dekt je autoverzekering?
De dekking start een dag nadat de verzekeraar het getekende contract heeft ontvangen. Soms is er een latere startdatum van toepassing. Dit kan bijvoorbeeld de vervaldag zijn van je huidige verzekeringscontract.
Aan wie betaal je voor je autoverzekering?
Je betaalt altijd rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij.
Wanneer moet je je autopremie betalen?
Je betaalt je autopremie op de jaarlijkse vervaldag. Dit valt elk jaar op hetzelfde moment. Naast een jaarlijkse betaling, kan je je premie ook maandelijks, driemaandelijks of halfjaarlijks betalen. Let op: bij sommige verzekeraars kan je bijvoorbeeld enkel tussen een maandelijkse of jaarlijkse betaling kiezen.
Jaarlijkse premiebetaling
Een jaarlijkse premiebetaling betaal je via overschrijving. Als je nieuwe autocontract direct start, zit er vaak ook factuur bij. Deze kan je direct betalen. Als je contract pas start na een bepaalde periode, ontvang je kort voor de startdatum van je contract een factuur. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de overdracht van een bestaande autoverzekering.
Maandelijkse, driemaandelijkse of halfjaarlijkse premiebetaling
Bij maandelijkse betaling moet je vaak verplicht via domiciliëring betalen. Als je kiest voor een maandelijkse, driemaandelijkse of halfjaarlijkse betaling komt dit vaak ook duurder uit dan een jaarlijkse premiebetaling.
Hoe moet je je autoverzekering opzeggen?
Heb je nog een autoverzekering lopen bij een andere verzekeraar en wil je deze graag opzeggen? Ook hierbij krijg je de nodige hulp. Als je via onze website autoverzekeringen vergelijkt, geef dan zeker in het vergelijkingsproces aan dat je je huidige autoverzekering wil opzeggen. Je krijgt vervolgens een blanco opzegdocument opgestuurd. Stuur dit document ingevuld terug naar je verzekeraar of naar ons.
Wanneer moet je je autoverzekering opzeggen?
Na 1 oktober 2024 wordt het eenvoudiger om je autoverzekering op te zeggen. Zo mag je je autoverzekering te allen tijde opzeggen na 1 jaar. De opzegtermijn is twee maanden. De opzegging na een jaar is gratis.
Maar tot die tijd geldt nog de oude regeling. Dit betekent dat je je autoverzekering minstens 3 maanden voor de hoofdvervaldag moet opzeggen. Zo niet, dan zal de opzeg pas geldig zijn het jaar nadien.
In uitzonderlijke gevallen kan je de autoverzekering ook opzeggen als de premie of algemene voorwaarden van de autoverzekering is veranderd. Je hebt na de ontvangst van het vervaldagbericht 30 dagen de tijd om de opzeg te doen. Betaal dit vervaldagbericht dan zeker niet meer.
Je auto heeft schade: wie regelt wat?
Geef je schade aan via de Crashform-app die je terugvindt in de App-store of Google Play-Store. Als je nog niet over een smartphone beschikt, kan je nog steeds gebruik maken van het Europees aanrijdingsformulier. Stuur je ingevulde schadeformulier zo snel mogelijk naar je verzekeraar. Vermeld ook de garage waar je auto wordt hersteld.
Heb je hulp nodig bij de afhandeling van je schadeaangifte? Bel dan naar het bijstandsnummer. Dit staat vermeld op je verzekeringscertificaat. Vroeger was dit een groene kaart. Als je verdere vragen of hulp nodig hebt, kan je ook contact opnemen met Independer.be op het nummer 03 300 16 69.
Heb je een ongeval gehad en kan je wagen niet meer rijden, lees dan verder.
Heb je recht op bijstand na een ongeval?
Ja. Als je wagen niet meer kan rijden na een ongeval, neem je het best contact op met het bijstandsnummer dat op je verzekeringscertificaat staat. De dienst zorgt onder meer voor de takeldienst en voor het transport naar je garage. Bij veel verzekeraars zit dit standaard inbegrepen in de BA-verzekering. Bij een ongeval op de autosnelweg belt de politie vaak zelf een takeldienst. Deze dienst moet je vaak extra betalen.
Als je een bijstandsverzekering afsloot, neem je het beste met hen contact op. Hun dienstverlening is vaak ruimer. Bovendien is het bijstandsnummer op je witte kaart hetzelfde als het bijstandsnummer dan vermeld staat op je bijstandsverzekering.
Zijn er gewonden? Bel dan altijd eerst de hulpdiensten op 112.
Wie is Independer?
Independer is een online verzekeringsmakelaar die jou begeleidt om een de ideale verzekering te vinden. Transparantie, klantenservice en deskundig advies staat voorop. Independer is in Nederland ondertussen een gevestigde waarde in de verzekeringssector. Met meer dan 20 jaar ervaring wil Independer nu ook in België je van dienst zijn.
Independer is als tussenpersoon geregistreerd bij de FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten). Dit is het controleorgaan dat toezicht houdt op de Belgische financiële sector. Via het FSMA-nummer 0741.664.275 kan je ons vinden als ingeschreven tussenpersoon op de website van de FSMA.
Wanneer is Independer bereikbaar?
Independer.be is alle werkdagen telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 17:00 uur. Je kan ons ook mailen op info@independer.be of je vraag stellen via het contactformulier.
Heeft Independer kantoren?
Nee, Independer is een online verzekeringsmakelaar en heeft geen fysieke kantoren. Dit betekent niet dat we geen deskundige info kunnen geven. Onze experts zijn steeds bereikbaar via telefoon of e-mail.
Voor welke zaken kan je bij Independer terecht?
Vragen over de aanvraag van je verzekering? Independer.be beantwoordt ze graag. Dankzij een vlotte samenwerking met de verzekeraars sta je als klant nooit alleen. Independer neemt ofwel de volledige administratie voor zijn rekening of vertrouwt op de expertise van de verzekeraar waarbij je via de vergelijking graag een verzekering wil afsluiten.
Independer kan optreden als verzekeringsmakelaar waarbij we je dossier van a tot z behandelen. Dit betekent dat we instaan voor de contractopstelling, aanpassingen in het contract of de inschrijving van je voertuig.
In een tweede rol speelt de verzekeraar een grotere rol. Hier verdelen Independer en de verzekeraar de administratie. Zo neemt Independer contact met je op zodra je je verzekering aanvraagt. Je krijgt de nodige begeleiding om zonder problemen de correcte documenten door te sturen naar je verzekeraar, zodat je aanvraag snel behandeld kan worden.
Verdedigt Independer je belangen bij schade?
Een schadegeval melden is niet verplicht. Wil je dit toch doen, dan moet je de schade melden door het ingevulde aanrijdingsformulier aan je verzekeraar te bezorgen. Voor de herstellingen van je wagen kies je een garage naar keuze of een garage die je verzekeraar oplegt. De herstellingen starten zodra een expert het kostenplaatje van de schade heeft opgemaakt.
Independer.be verwijst je door naar de juiste diensten voor de behandeling van het schadegeval. Soms nemen we zelf het volledige dossier voor onze rekening en voorzien we de communicatie tussen jou en de bevoegde diensten.