Pagina 1 van 1
Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 14:35
door keysavings
Ik heb ondertussen bij heel wat banken een zichtrekening, telkens aangemaakt om bijvoorbeeld de app eens te proberen of een bepaalde dienst uit te testen enz... Daar komt bijna altijd een spaarrekening mee bij.
Nu vraag ik me af of het kwaad kan om die rekeningen te laten bestaan als ik ze niet meer gebruik of dat ik ze best kan opzeggen? Wat doen jullie hiermee?
Ik zou eerder denken bijhouden, zodat ik ze indien nodig niet opnieuw hoef aan te maken?
Voorbeeld: Gratis rekening bij hellobank maar gelinkt aan nog een spaarrekening van BNP (0 EUR).. BNP opzeggen of niet?
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 15:14
door haelewyn
Het maakt weinig uit, tenzij bij bv Beobank, omdat die kosten aanrekenen voor spaarrekeningen waar niet veel op staat of waar niet veel mee gebeurt.
Axa rekent die kosten ook aan, maar pas als er 5 jaar geen verrichtingen op gebeurd zijn en er een laag saldo is.
Andere banken : geen idee.
Zie ook topic :
kosten-op-spaarrekeningen-t25974.html
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 15:44
door ludo
Als je ze niet meer gebruikt kan je ze best opzeggen.
Zo niet loop je het risico dat je ze echt gaat vergeten, en het slapende rekeningen worden.
Een nieuwe rekening kan je in de toekomst altijd terug aanmaken,moest je er nog een nodig hebben.
https://www.nagelmackers.be/nl/over-ons ... e-rekening
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 16:09
door keysavings
Ik heb wel een overzicht staan van alle rekeningen. En de meeste zijn gratis normaal dus ik laat ze nog even staan

. Bedankt !
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 18:42
door anonymous
Enkel opletten met die inactieve rekeningen. Als je dood valt, dan zadel je erfgenamen wel op met kosten voor nalatenschapsdossier. Bij sommige banken kan dat oplopen tot €150
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 18:46
door haelewyn
Ik heb me dat al afgevraagd ... Als je weet dat er 0 op staat.. en je opent geen nalatenschapsdossier...
Gebeurt er dan ooit iets mee ?
Het wordt een slapende rekening, de bank spoort de eigenaar op, de eigenaar is dood .. het saldo komt toe aan de staat of de erfgenamen... 0 euro (???)
Zou de bank de erfgenamen dan geld afhandig proberen te maken om een lege rekening af te sluiten ?
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 26 september 2019, 23:43
door ludo
haelewyn schreef: ↑26 september 2019, 18:46
Ik heb me dat al afgevraagd ... Als je weet dat er 0 op staat.. en je opent geen nalatenschapsdossier...
Gebeurt er dan ooit iets mee ?
Het wordt een slapende rekening, de bank spoort de eigenaar op, de eigenaar is dood .. het saldo komt toe aan de staat of de erfgenamen... 0 euro (???)
Zou de bank de erfgenamen dan geld afhandig proberen te maken om een lege rekening af te sluiten ?
Een nalatenschap dossier wordt geopend bij het sterven van de titularis van de rekening.
Ook al is het saldo nul, zal de erfgename ( indien die er is ) kosten moeten betalen als de bank die al zou aanrekenen, kan je enkel te buiten als de erfgename de erfenis verwerpt. Sinds 3 augustus 2017 kan je bij de notaris terecht om een nalatenschap te verwerpen. Deze procedure kost tussen de 25 en 100 euro.
Maw. of je betaald de bank of je betaald de notaris...
Re: Spaarrekeningen behouden of niet?
Geplaatst: 27 september 2019, 11:22
door SMGGM
Ik heb ook fel wat rekeningen bij vele verschillende banken (eerder vanwege professionele interesse dan zoeken naar beste spaarrekening). Ik log wel iedere 6 maand wel eens aan en hou het nieuws wat in de gaten van die bank.
Het zijn weliswaar gratis rekeningen, maar dat gratis kan op een moment eens gedaan zijn. Het enige gevalletje dat ik heb gehad was Argenta dat plots de 15 cent zegelrecht (na nooit te heffen) plots van de rekening af hield. Die bank gebruik ik wel voor pensioensparen maar het was wel plots vreemd dat ik onder 0 stond op hun zichtrekening zonder een communicatie van hen.
Ik zou de rekening toch sluiten als je hem meer dan 1 jaar niet meer gebruikt