Online verzekeraars verliezen terrein

Banken en verzekeringsagenten die voor één verzekeraar werken, werden vorig jaar belangrijker voor de verkoop van verzekeringen. Online verzekeraars zagen hun marktaandeel dan weer dalen. Intussen blijven de onafhankelijke makelaars, die hun klanten polissen van verschillende maatschappijen aanbieden, wel het grootste distributiekanaal voor verzekeraars, blijkt uit een overzicht van de verzekeringsfederatie Assuralia.
De verzekeringsmakelaars die polissen van meerdere maatschappijen aanbieden, inden vorig jaar 52,1% van het bedrag dat aan verzekeringspremies werd betaald in ons land. Dat was een fractie minder dan de 52,2% van 2023.Voor schadeverzekeringen bleef hun marktaandeel stabiel op 61,2%. Voor groepsverzekeringen steeg het met 0,8% tot 43,8%. Voor individuele levensverzekeringen zakte het dan weer met 0,2% naar 44,1%.
De verzekeringsagenten, die voor één verzekeringsmaatschappij werken, en de bank-verzekeraars zagen hun gezamenlijk marktaandeel in de verkoop van verzekeringen vorig jaar met 1,5% groeien tot 28,6%. De bankverzekering behaalde in 2024 een marktaandeel van 46,1% voor de individuele levensverzekeringen en bleef daarmee de grootste verdeler van deze producten. De agenten behielden dan weer een belangrijke rol bij de distributie van de pensioenspaarverzekeringen met een marktaandeel van 24,5% in 2024, tegenover 23,5% in 2023.
Het marktaandeel van de directe verzekeraars, die zich rechtstreeks tot het publiek en de ondernemingen richten, kromp van 20,7% in 2023 naar 19,3% in 2024. Zij verloren in 2024 licht terrein voor de schadeverzekeringen (18,1%, -0,3 procentpunt ten opzichte van 2023). Voor de individuele levensverzekeringen blijven de directe kanalen een bescheiden speler, al boekten ze toch enige vooruitgang: ze klommen op van 3,1% in 2023 naar 3,4% in 2024. Hun grootste marktaandeel realiseerden zij nog steeds bij de groepsverzekeringen, waarvan ze meer dan de helft van de totale verkoop op hun conto konden schrijven (50,2% in 2024, -1,1 procentpunt).
- 7 op de 10 Belgen financieel niet voorbereid op het overlijden
- Verzekeringsfraude kost elk gezin tot 150 euro per jaar
- NewB biedt nu ook motorverzekeringen aan



Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.