Verzekeringsmakelaar blijft populair
Belgen blijven een beroep doen op een makelaar om zich te verzekeren. 61,6% van alle schadeverzekeringen worden immers nog via een tussenpersoon afgesloten, bij levensverzekeringen gaat het om 40,2%.
De resultaten komen uit een bevraging van 1.002 Belgen door iVox in opdracht van de federatie van verzekeringsondernemingen Assuralia.
Volgens Brocom, de vereniging die verzekeringsmakelaars en verzekeringsmaatschappijen samenbrengt is het succes van de makelaar onder meer te verklaren door de gebrekkige kennis van de consument over verzekeringen. 72% geeft toe verloren te lopen in de veelheid aan verzekeringen. De Belg heeft er ook geen idee van hoeveel zijn of haar gezin op jaarbasis uitgeeft aan verzekeringen: 60% is in dat geval. De consument is dan ook blij dat hij zijn probleem kan uitbesteden aan de makelaar.
Niettegenstaande het gebrek aan kennis is de Belg wel gerust in zijn verzekeringen. Kelly Schamphelaere van Brocom: “Het gevolg van die paradox is dat de consument soms niet goed verzekerd is: soms is hij oververzekerd, soms onderverzekerd, soms is hij verkeerd verzekerd."
Naast het nemen van een verzekering via de makelaar kunnen de consumenten ook opteren om hun polis rechtstreeks te onderschrijven bij de maatschappij, kiezen voor een verzekeraar die met exclusieve agenten werkt of de dekking af te sluiten in een bankkantoor.
- Gevaarlijke sporten niet gedekt door reisverzekering
- Europ Assistance telt kwart meer interventies
- Europ Assistance krijgt 2.700 oproepen per dag
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.