100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk mits garantie terugbetaling binnen 1 jaar?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk mits garantie terugbetaling binnen 1 jaar?
Dag Spaargids
De situatie is als volgt:
Ik huur een woning met een contract tot en met 1-8-21. Op 1-5-21 ga ik met pensioen (Ik heb daarnaast nog een bijberoep) en kan ik mijn groepsverzekering laten uitbetalen, waarmee ik graag een eigen woning wil kopen. Dit bedrag is momenteel een 320,000 euro maar moet nog voor dit en volgend jaar geïndexeerd worden en zal waarschijnlijk naar de 400,000 euro lonken. Alleszins is 320,000 euro een zekerheid en is dus ruimschoots voldoende voor een eigendom te kunnen kopen. Om de situatie echter iets meer onder druk te zetten is de woning waar ik nu huur verkocht, maar omdat ik een contract van bepaalde duur heb kan ik wettelijk deze termijn uit doen, maar op sociaal gebied is dat een ander verhaal. Ik kan dus niet verder huren en moet na 1-8-21 uit mijn huidige woning.
Het probleem is: ik bezit onvoldoende spaargeld bezit om de vaste kosten van 10-20% te betalen die een bank vereist bij het aangaan van een woonlening. Ik kan dus via een klassiek systeem geen lening krijgen. Ik heb uiteraard wel de garantie dat ik het geld van de groepsverzekering ga krijgen, dat ook te bezichtigen is op mypension.be, maar bij een bezoek aan BANK X telde deze garantie niet.
Ik heb het geld, echter pas binnen 11 maanden, terwijl ik nu wil kijken voor een eigendom.
Welke opties zijn er voor mijn situatie?
Groetjes
De situatie is als volgt:
Ik huur een woning met een contract tot en met 1-8-21. Op 1-5-21 ga ik met pensioen (Ik heb daarnaast nog een bijberoep) en kan ik mijn groepsverzekering laten uitbetalen, waarmee ik graag een eigen woning wil kopen. Dit bedrag is momenteel een 320,000 euro maar moet nog voor dit en volgend jaar geïndexeerd worden en zal waarschijnlijk naar de 400,000 euro lonken. Alleszins is 320,000 euro een zekerheid en is dus ruimschoots voldoende voor een eigendom te kunnen kopen. Om de situatie echter iets meer onder druk te zetten is de woning waar ik nu huur verkocht, maar omdat ik een contract van bepaalde duur heb kan ik wettelijk deze termijn uit doen, maar op sociaal gebied is dat een ander verhaal. Ik kan dus niet verder huren en moet na 1-8-21 uit mijn huidige woning.
Het probleem is: ik bezit onvoldoende spaargeld bezit om de vaste kosten van 10-20% te betalen die een bank vereist bij het aangaan van een woonlening. Ik kan dus via een klassiek systeem geen lening krijgen. Ik heb uiteraard wel de garantie dat ik het geld van de groepsverzekering ga krijgen, dat ook te bezichtigen is op mypension.be, maar bij een bezoek aan BANK X telde deze garantie niet.
Ik heb het geld, echter pas binnen 11 maanden, terwijl ik nu wil kijken voor een eigendom.
Welke opties zijn er voor mijn situatie?
Groetjes
Laatst gewijzigd door sintypitch op 11 juni 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk?
Bij een hypotheekmakelaar binnenstappen en daar ál uw kaarten op tafel leggen. Geen garantie op succes natuurlijk.
Het lijkt mij vreemd dat je als huurder, dicht bij je pensioenleeftijd en met een deftig inkomen (cf. riante groepsverzekering), geen minimale spaarbuffer hebt opgebouwd.
Het lijkt mij vreemd dat je als huurder, dicht bij je pensioenleeftijd en met een deftig inkomen (cf. riante groepsverzekering), geen minimale spaarbuffer hebt opgebouwd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: 100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk?
Ik heb vorig jaar een relatie gebroken en de verhuis heeft helaas mijn spaarboekje opgebruikt. Het leven is niet altijd voorspelbaar.Didymus schreef: ↑11 juni 2020, 12:58 Bij een hypotheekmakelaar binnenstappen en daar ál uw kaarten op tafel leggen. Geen garantie op succes natuurlijk.
Re: 100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk mits garantie terugbetaling binnen 1 jaar?
Kan gebeuren uiteraard. Ik zou daar gewoon eerlijk over zijn en zo breed mogelijk proberen zoeken naar een hypotheekverstrekker die wél wil en kan meestappen in dat verhaal.
Re: 100% + vaste kostenlening krijgen mogelijk mits garantie terugbetaling binnen 1 jaar?
Waarschijnlijk kan je voorschot/lening op je groepsverzekering krijgen.
Is natuurlijk niet gratis maar als je maar een jaar rente moet betalen vallen de kosten misschien mee.
Is natuurlijk niet gratis maar als je maar een jaar rente moet betalen vallen de kosten misschien mee.
- Verzeker je ervan dat je rekent met netto bedragen:
- Een indexering van meer dan 20% lijkt me veel.wikifin schreef:Bij de uitkering van het aanvullend pensioen bij pensionering of overlijden, wordt het kapitaal belast aan 10 % (33 % bij uitkering in andere gevallen). Daarnaast is een dubbele sociale bijdrage verschuldigd (een RIZIV-bijdrage van 3,55 % en een solidariteitsbijdrage van 0 % tot 2 %)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Stuk voorschot vragen op groepsverzekering voor de kosten. De rest ontlenen met een overbruggingskrediet?!
Is een gangbare praktijk, zie niet in waarom een bank dit niet zou toestaan.
Naar andere bank gaan.
https://lemonconsult.be/vastgoedaankoop ... goed-idee/
https://www.wereldwijdleven.com/groepsv ... lijkheden/
Internet staat er vol van..
Naar andere bank gaan.
https://lemonconsult.be/vastgoedaankoop ... goed-idee/
https://www.wereldwijdleven.com/groepsv ... lijkheden/
Internet staat er vol van..