Fiscaal voordeel ook bij meer lenen dan uitstaande bedrag?
TIP
Fiscaal voordeel ook bij meer lenen dan uitstaande bedrag?
Momenteel ben ik aan het rondkijken om mijn bestaande lening te herfinancieren. Dit zou dus zo goed als zeker bij een andere bank gebeuren en het is mij intussen wel al duidelijk dat ik toch onder het 'oude' fiscale stelsel blijf:
http://www.wikifin.be/nl/6-blijft-de-wo ... n-behouden
Hier heb ik echter een tweetal vragen bij:
1. Alle banken stellen mij voor om alle kosten terug bij te lenen waardoor mijn nieuwe lening dus een paar duizend euro duurder zou zijn dan het huidig uitstaand bedrag. Vormt dit een probleem voor het fiscaal voordeel? Het totaalbedrag van de nieuwe lening is NIET hoger dan dat van de originele lening.
2. Een aantal banken hebben mij een variabele interestvoet voorgesteld. Dit is ook geen probleem omdat ik nu vast heb?
Momenteel is het beste voorstel 2% op 20 jaar voor iets minder dan 100.000 euro. Dit lijkt mij ok?
http://www.wikifin.be/nl/6-blijft-de-wo ... n-behouden
Hier heb ik echter een tweetal vragen bij:
1. Alle banken stellen mij voor om alle kosten terug bij te lenen waardoor mijn nieuwe lening dus een paar duizend euro duurder zou zijn dan het huidig uitstaand bedrag. Vormt dit een probleem voor het fiscaal voordeel? Het totaalbedrag van de nieuwe lening is NIET hoger dan dat van de originele lening.
2. Een aantal banken hebben mij een variabele interestvoet voorgesteld. Dit is ook geen probleem omdat ik nu vast heb?
Momenteel is het beste voorstel 2% op 20 jaar voor iets minder dan 100.000 euro. Dit lijkt mij ok?
Re: Fiscaal voordeel ook bij meer lenen dan uitstaande bedrag?
Kan lager dan dat hoor, afhankelijk van hoe aantrekkelijk je bent voor een bank.
De kosten waardoor dat je extra leent, komen niet in aanmerking voor fiscale aftrek onder de oude woonbonus. De rest wel. Momenteel is uw fiscale korf gevuld? Dit zal dan zo blijven.
Schiet uw eigen bank niet meteen af, ga met het finaal voorstel van een andere bank ook naar uw eigen bank. Door de lagere kosten (hoofdzakelijk: niet meer opnieuw langs notaris) hoeven zij zo laag niet te gaan.
De kosten waardoor dat je extra leent, komen niet in aanmerking voor fiscale aftrek onder de oude woonbonus. De rest wel. Momenteel is uw fiscale korf gevuld? Dit zal dan zo blijven.
Schiet uw eigen bank niet meteen af, ga met het finaal voorstel van een andere bank ook naar uw eigen bank. Door de lagere kosten (hoofdzakelijk: niet meer opnieuw langs notaris) hoeven zij zo laag niet te gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Fiscaal voordeel ook bij meer lenen dan uitstaande bedrag?
Bedankt voor het antwoord!
Ik heb wel een vriendin waarmee ik wettelijk samen woon maar ik leen alleen. Dus ik denkt dat dat sowieso ook mee speelt.Kan lager dan dat hoor, afhankelijk van hoe aantrekkelijk je bent voor een bank.
Ja, openstaande bedraag is nog ongeveer 100k, geen probleem om de korf te vullen. En wat als ik een heropname zou doen van een deel van het kapitaal? Hoe zit dat dan fiscaal want je leent terug meer dan het openstaand bedrag?De kosten waardoor dat je extra leent, komen niet in aanmerking voor fiscale aftrek onder de oude woonbonus. De rest wel. Momenteel is uw fiscale korf gevuld? Dit zal dan zo blijven.
Ik denk er aan om naar een ander filiaal te gaan, ze doen weinig moeite. Enerzijds begrijpelijk maar toch...Schiet uw eigen bank niet meteen af, ga met het finaal voorstel van een andere bank ook naar uw eigen bank. Door de lagere kosten (hoofdzakelijk: niet meer opnieuw langs notaris) hoeven zij zo laag niet te gaan.