Hoe duur staan Europese aandelen nu ?
TIP
Hoe duur staan Europese aandelen nu ?
Ik heb van mijn tabel uit het topic 'Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?' een Europees broertje gemaakt.
Door gebruik te maken van redelijk accurate bronnen voor het aantal uitstaande aandelen en marktkapitalisaties, zoals Investing.com en Ortex.com, en rangschikkingen van bedrijven uit de STOXX 600 volgens free float en marktkapitalisatie, te vinden op Qontigo.com en Investing.com, heb ik een redelijk betrouwbare Top 140 kunnen samenstellen. Dat neemt niet weg dat er misschien wel een paar bedrijven zijn die ontbreken in de lijst omdat ik ze over het hoofd gezien heb [update: Daimler Truck bv.]
Veel bedrijven rapporteren hun financials in een munt die verschillend is van deze van de aandelen op de beurs. Ik heb ervoor gezorgd dat in die gevallen de marktkapitalisaties gecorrigeerd zijn via wisselkoersen.
Wel in de STOXX 600, niet in de tabel: het Franse EDF vanwege nationalisering, het Nederlandse DSM vanwege een fusie en het Duitse EnBW (marktkap. ~€24 miljard) vanwege een free float van een onzinnige 0,39%.
Niet in de STOXX 600, wel in de tabel: BioNTech (mogelijks niet in de index vanwege primary listing in de USA), Hapag-Lloyd (mogelijks te kleine free float voor de index) en Coca-Cola Europacific Partners.
Een lijst met alle gebruikte kolommen in Excel is hier te zien: https://i.imgur.com/LiaZVG9.png

Door gebruik te maken van redelijk accurate bronnen voor het aantal uitstaande aandelen en marktkapitalisaties, zoals Investing.com en Ortex.com, en rangschikkingen van bedrijven uit de STOXX 600 volgens free float en marktkapitalisatie, te vinden op Qontigo.com en Investing.com, heb ik een redelijk betrouwbare Top 140 kunnen samenstellen. Dat neemt niet weg dat er misschien wel een paar bedrijven zijn die ontbreken in de lijst omdat ik ze over het hoofd gezien heb [update: Daimler Truck bv.]
Veel bedrijven rapporteren hun financials in een munt die verschillend is van deze van de aandelen op de beurs. Ik heb ervoor gezorgd dat in die gevallen de marktkapitalisaties gecorrigeerd zijn via wisselkoersen.
Wel in de STOXX 600, niet in de tabel: het Franse EDF vanwege nationalisering, het Nederlandse DSM vanwege een fusie en het Duitse EnBW (marktkap. ~€24 miljard) vanwege een free float van een onzinnige 0,39%.
Niet in de STOXX 600, wel in de tabel: BioNTech (mogelijks niet in de index vanwege primary listing in de USA), Hapag-Lloyd (mogelijks te kleine free float voor de index) en Coca-Cola Europacific Partners.
Een lijst met alle gebruikte kolommen in Excel is hier te zien: https://i.imgur.com/LiaZVG9.png

Laatst gewijzigd door gpv1 op 30 januari 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
-
Sammy2
Re: Hoe duur staan Europese aandelen nu ?
Dit druipt van sarcasme...RantingDuck schreef: ↑29 januari 2023, 19:38 Mooi! Goed werk, man, het helpt om in een oogopslag te zien of er iets interessants tussen zit.
Ik zou wel graag toch een zaag spannen en iedereen willen aanraden de jaarrekeningen en verslagen van de afgelopen jaren grondig door te nemen voor je in een aandeel belegt.
Succes allemaal, en als je je gat brandt, ligt het aan jezelf. Tenzij er fraude in het spel is, maar dan heb je die jaarrekeningen en verslagen om mee te zwaaien en compensatie te eisen van de fraudeurs...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mooi !! Misschien ook een kolom met jaarlijks dividend % toevoegen en het plaatje zal dan volledig zijn.
Fantastisch! Bedankt om dit te willen delen met ons want daar kruipt vast heel wat tijd en werk in!gpv1 schreef: ↑29 januari 2023, 14:02 Ik heb van mijn tabel uit het topic 'Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?' een Europees broertje gemaakt.
Een hele hoop werk doen om gegevens te verzamelen, mooi te presenteren en het resultaat belangeloos te delen, dat verdient een pluim!
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
De ene sector heeft een 0 groei de andere 10 % groei wat ben je dan met deze cijfers .
Zolang je ze niet sorteert per sector en de gemiddelden neemt is dit compleet nutteloos .
Daarbovenop moet je nog de schulden en al vergelijken CF van een bedrijf met 100 % schulden en 1 met 0 % schulden
Volgens uw data is de winnaar deze met de iets hogere CF terwijl in het echt de winnaar deze met 0 % schulden is .
En toch zijn er hier zeer veel mensen blij mee
De kennis van hoe je aandelen selecteert is hier echt 0 .
Zolang je ze niet sorteert per sector en de gemiddelden neemt is dit compleet nutteloos .
Daarbovenop moet je nog de schulden en al vergelijken CF van een bedrijf met 100 % schulden en 1 met 0 % schulden
Volgens uw data is de winnaar deze met de iets hogere CF terwijl in het echt de winnaar deze met 0 % schulden is .
En toch zijn er hier zeer veel mensen blij mee
Voel u vrij om de groeicijfers mee te delen. GPV gaat die ongetwijfeld met plezier implementerenlop schreef: ↑30 januari 2023, 15:32 De ene sector heeft een 0 groei de andere 10 % groei wat ben je dan met deze cijfers .
En toch zijn er hier zeer veel mensen blij mee![]()
Dit is een startpunt naar een verder onderzoek in aandelen. Al eens gekeken naar GPV z'n posts over specifieke aandelen? Het gaat wel net iets verder dan dit.
Met EV/FCF hou je ook rekening met schulden. Dat is een startpunt zoals gezegd.
FCF houd rekening met schuldenUmi schreef: ↑30 januari 2023, 20:17Voel u vrij om de groeicijfers mee te delen. GPV gaat die ongetwijfeld met plezier implementerenlop schreef: ↑30 januari 2023, 15:32 De ene sector heeft een 0 groei de andere 10 % groei wat ben je dan met deze cijfers .
En toch zijn er hier zeer veel mensen blij mee![]()
De kennis van hoe je aandelen selecteert is hier echt 0 .![]()
Dit is een startpunt naar een verder onderzoek in aandelen. Al eens gekeken naar GPV z'n posts over specifieke aandelen? Het gaat wel net iets verder dan dit.
Met EV/FCF hou je ook rekening met schulden. Dat is een startpunt zoals gezegd.
Vrije kasstroom is de hoeveelheid contant geld die beschikbaar is voor aandeelhouders nadat alle uitgaven uit de totale inkomsten zijn gehaald. De nettokasstroom is het bedrag aan winst dat het bedrijf heeft met de kosten die het momenteel betaalt, exclusief langlopende schulden of rekeningen .
Ik herhaal exclusief !!!
--KNIP--
Je weet niet eens wat vrije cashflow FCF betekend
Laten we sfeer hier gezond houden, het is niet omdat iemand ongelijk heeft dat jij je zo moet opstellen.
Je hebt overigens gelijk dat de schulden nog van de FCF moet afgetrokken worden...maar zeg het op een leukere manier.
Je hebt overigens gelijk dat de schulden nog van de FCF moet afgetrokken worden...maar zeg het op een leukere manier.
EV = Enterprise value. Dat is de marktcap + nettoschuld
Je maakt jezelf wederom belachelijk.
Je maakt jezelf wederom belachelijk.
Hoeveel keren ernstiger is de huidige crisis dan die uit 2008?
Hoeveel hoger staat de huidige beurs gecorrigeerd met inflatie dan in 2008?
Hoeveel moet eraf ?
Hoeveel hoger staat de huidige beurs gecorrigeerd met inflatie dan in 2008?
Hoeveel moet eraf ?
Het is mij een raadsel wat jullie interessant vinden aan zulke cijfers .
Je vergelijkt appelen met peren en citroenen met daartussen nog een pompoen .
Zelfs de afkortingen waar de cijfers voor staan begrijpen ze niet .
En dan nog strijden voor hun gelijk wat wil dat zeggen
Zulke lijsten vind je overal gratis en voor niks op het internet je bent er ook niks mee .
De groeiverwachting en waardering qua sector zijn de cijfers dat je nodig hebt .
Als er mij iemand het nut kan uitleggen met telecom , tech , pharma enz te vergelijken qua waardering be my guest .
Maar zal je het antwoord al geven het heeft geen nut !
Blijkbaar snapt er dit hier niemand .
Je vergelijkt appelen met peren en citroenen met daartussen nog een pompoen .
Zelfs de afkortingen waar de cijfers voor staan begrijpen ze niet .
En dan nog strijden voor hun gelijk wat wil dat zeggen
Zulke lijsten vind je overal gratis en voor niks op het internet je bent er ook niks mee .
De groeiverwachting en waardering qua sector zijn de cijfers dat je nodig hebt .
Als er mij iemand het nut kan uitleggen met telecom , tech , pharma enz te vergelijken qua waardering be my guest .
Maar zal je het antwoord al geven het heeft geen nut !
Blijkbaar snapt er dit hier niemand .