Oppassen met obligatiefondsen
TIP
Oppassen met obligatiefondsen
Wie belegt in obligatiefonsen weet dat de koers van obligatiefondsen daalt als de marktrente stijgt. De mate van daling is afhankelijk van de rentegevoeligheid van het fonds
Als we de grafieken van een aantal obligatiefondsen bekijken, lijkt het er op dat dit aan het gebeuren is bij een aantal fondsen.
Bvb
Petercam Bonds:

Degroof Bonds:

Indien dit een trend is, dan zal de koers van obligatiefondsen heel traagjes blijven zakken. De koersen van obligatiefondsen zijn in dat geval over hun piek heen.
Heb je dus veel obligatiefondsen in de portefeuille, dan is het misschien stilaan tijd om die eens te herevalueren.
Ik zeg dus niet dat je nu alles moet buitengooien, maar hou best de koersen in het oog zodat je niet later moet verkopen onder je originele aankoopkoers. En die is natuurlijk voor iedereen anders.
En net zoals je gespreid kan instappen, kan je ook gespreid uitstappen om het risico te verminderen dat je op een tijdelijk dal uitstapt. Want niet is zeker, en wie weet daalt de langetermijnrente terug naar het niveau van enkele maanden geleden.
Als we de grafieken van een aantal obligatiefondsen bekijken, lijkt het er op dat dit aan het gebeuren is bij een aantal fondsen.
Bvb
Petercam Bonds:

Degroof Bonds:

Indien dit een trend is, dan zal de koers van obligatiefondsen heel traagjes blijven zakken. De koersen van obligatiefondsen zijn in dat geval over hun piek heen.
Heb je dus veel obligatiefondsen in de portefeuille, dan is het misschien stilaan tijd om die eens te herevalueren.
Ik zeg dus niet dat je nu alles moet buitengooien, maar hou best de koersen in het oog zodat je niet later moet verkopen onder je originele aankoopkoers. En die is natuurlijk voor iedereen anders.
En net zoals je gespreid kan instappen, kan je ook gespreid uitstappen om het risico te verminderen dat je op een tijdelijk dal uitstapt. Want niet is zeker, en wie weet daalt de langetermijnrente terug naar het niveau van enkele maanden geleden.
Re: Oppassen met obligatiefondsen
Wat te denken over Petercam L Bonds Higher Yield ? Houden of verkopen ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat met convertibles en meer bepaald het JPMorgan Funds - Global Convertibles Fund (EUR) ISIN: LU0210533500?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb er momenteel 4.
1 wil ik er absoluut houden namelijk ROBECO HIGH YIELD BOBDS D EUR
1 kan ik blijkbaar niet verkopen B FUND II BASKET CONV. BONDS 2 CAP
De rest moet ik even kijken welke samenstelling ze nu weer hadden.
Geldt dit ook bv voor obligatiefondsen die obligaties uit de groeilanden in hun portefeuille hebben ?
1 wil ik er absoluut houden namelijk ROBECO HIGH YIELD BOBDS D EUR
1 kan ik blijkbaar niet verkopen B FUND II BASKET CONV. BONDS 2 CAP

De rest moet ik even kijken welke samenstelling ze nu weer hadden.
Geldt dit ook bv voor obligatiefondsen die obligaties uit de groeilanden in hun portefeuille hebben ?
High Yield obligatiefondsen lijken nu nog weinig last te hebben. Meestal zijn die minder rentegevoelig.
Er is trouwens een parameter die de rentegevoeligheid weergeeft van een fonds, dat is de "duration". Die staat op veel fondsfiches of op Morningstar en hoe lager het getal, hoe minder rentegevoelig. Petercam Bonds van de grafiek hierboven heeft bvb. een hoge duration van 6,66 en wordt dus zwaar getroffen.
Petercam L Bonds Higher Yield zou ik op dit ogenblik behouden (duration 3,05).
Petercam L Bonds EUR Quality A (duration 4,38) dat ik vroeger op het forum enkele malen gepromoot heb, is wel een kandidaat om te verkopen, ook omdat het dividend serieus gezakt is tot ca. 3,47% bruto (wat ik te weinig vind tov het risico).
Maar alles is een beetje afhankelijk van je moment van aankoop en je aankoopkoers. Wie tijdens het dieptepunt van 2009 heeft gekocht, heeft nu wel nog wat marge om af te wachten. Wie recenter kocht, moet oppassen dat hij/zij geen verlies lijdt indien de koers terug naar de aankoopkoers evolueert.
Zoals altijd dé site om je eigen obligatiefonds op te zoeken en te evalueren: http://www.morningstar.be" onclick="window.open(this.href);return false;
(en natuurlijk hebben jullie alle obligatiefondsen met veel overheidsobligaties al lang buitengegooid, niet?
)
Er is trouwens een parameter die de rentegevoeligheid weergeeft van een fonds, dat is de "duration". Die staat op veel fondsfiches of op Morningstar en hoe lager het getal, hoe minder rentegevoelig. Petercam Bonds van de grafiek hierboven heeft bvb. een hoge duration van 6,66 en wordt dus zwaar getroffen.
Petercam L Bonds Higher Yield zou ik op dit ogenblik behouden (duration 3,05).
Petercam L Bonds EUR Quality A (duration 4,38) dat ik vroeger op het forum enkele malen gepromoot heb, is wel een kandidaat om te verkopen, ook omdat het dividend serieus gezakt is tot ca. 3,47% bruto (wat ik te weinig vind tov het risico).
Maar alles is een beetje afhankelijk van je moment van aankoop en je aankoopkoers. Wie tijdens het dieptepunt van 2009 heeft gekocht, heeft nu wel nog wat marge om af te wachten. Wie recenter kocht, moet oppassen dat hij/zij geen verlies lijdt indien de koers terug naar de aankoopkoers evolueert.
Zoals altijd dé site om je eigen obligatiefonds op te zoeken en te evalueren: http://www.morningstar.be" onclick="window.open(this.href);return false;
(en natuurlijk hebben jullie alle obligatiefondsen met veel overheidsobligaties al lang buitengegooid, niet?

Laatst gewijzigd door robokat op 8 januari 2011, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijk dank Robokat voor de nuttige info !
Voor de buy-and-holders toch maar een renteverhoging uitzweten?
http://www.morningstar.be/be/lc/article ... goryid=468" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er niet voor kiezen, de rente kan alleen maar stijgen (zie ik hier in mijn glazen bol
).
Ik doe al mijn "lange" durations (+5) van de hand en alleen in euro.
http://www.morningstar.be/be/lc/article ... goryid=468" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er niet voor kiezen, de rente kan alleen maar stijgen (zie ik hier in mijn glazen bol

Ik doe al mijn "lange" durations (+5) van de hand en alleen in euro.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Uit statistieken van de grote fondsbeheerders blijkt dat in de voorbije maanden obligatiefondsen door de Europese beleggers massaal worden gedumpt. Er was een uitstroom van 4,6 miljard euro uit obligatiefondsen.
Tegelijkertijd was er een instroom van 9,7 miljard in aandelenfondsen.
Tegelijkertijd was er een instroom van 9,7 miljard in aandelenfondsen.
En niet vergeten: vanaf 2013 ook minder bescherming van obligaties als een euroland failliet gaat.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Ik heb een vraagje dat hier van ver een beetje op aansluit. Volgende fondsen zakten de laatste dagen/week vrij sterk :
Fidelity India Focus Fund
BGF Latin American Fund
Threadneedle Global Select Select Fund
Threadneedle American Fund
Fidelity South East Asia Fund
Fidelity Japan Fund
Ik vraag me af of en hoe dit te verklaren valt. Ligt dit zuiver aan de resultaten van die fondsen hun beleggingen in die regio's of spelen er andere redenen een niet te onderschatten rol ?
Ik denk dan aan de zeer recente appreciatie van de euro in de eerste plaats, maar misschien ook aan het recent veel instappen in aandelenfondsen zoals Robokat opmerkte.
Of zoek ik het veel te ver en zijn het normale schommelingen ?
Wouter
BGF Latin American Fund
Threadneedle Global Select Select Fund
Threadneedle American Fund
Fidelity South East Asia Fund
Fidelity Japan Fund
Ik vraag me af of en hoe dit te verklaren valt. Ligt dit zuiver aan de resultaten van die fondsen hun beleggingen in die regio's of spelen er andere redenen een niet te onderschatten rol ?
Ik denk dan aan de zeer recente appreciatie van de euro in de eerste plaats, maar misschien ook aan het recent veel instappen in aandelenfondsen zoals Robokat opmerkte.
Wouter
Ik las vandaag op netto dat men zich best zou indekken tegen inflatie, die niet zou tegen te houden zijn, door aankoop van vooral inflatiegelinkte obligaties naast groeimarktobligaties, groeimarktaandelen, vastgoed- of hoogrentende (high yield) obligaties...dus toch obligaties! Die inflatiegelinkte obligaties doen het vandaag niet spectaculair maar is dit toch geen goede vorm van diversifieren naast bvb de High Yields?
Inflatiegelinkte obligaties (ILB's) zijn meestal overheidsobligaties. En dan nog vaak uit landen zoals Italie en de USA.mouche schreef:Ik las vandaag op netto dat men zich best zou indekken tegen inflatie, die niet zou tegen te houden zijn, door aankoop van vooral inflatiegelinkte obligaties naast groeimarktobligaties, groeimarktaandelen, vastgoed- of hoogrentende (high yield) obligaties...dus toch obligaties! Die inflatiegelinkte obligaties doen het vandaag niet spectaculair maar is dit toch geen goede vorm van diversifieren naast bvb de High Yields?
Je voelt het al, dit zijn nu echt geen obligaties van landen die veel vertrouwen inboezemen. Landen met hoge kredietwaardigheid geven zelden ILB's uit.
In de markt van de bankobligaties vind je een aantal uitgiftes met variabele rente (vaak uit Nederlandse stal). Vaak zijn dit perpetuals of obligaties met hele lange looptijd. Maar daar loop je dan het risico op de banken, ook niet de meest solide basis.
... het is wel altijd iets.
Wat sommige mensen nogal eens vergeten is dat het huis of appartement dat ze bezitten historisch gezien een goede bescherming tegen inflatie geeft (maar meer ook niet tenzij je verhuurd). Je kan dus best veel schulden maken, met lage vaste rente, indien je hoge inflatie verwacht (je leeft dan op koste van de spaardermouche schreef:Ik las vandaag op netto dat men zich best zou indekken tegen inflatie, die niet zou tegen te houden zijn, door aankoop van vooral inflatiegelinkte obligaties naast groeimarktobligaties, groeimarktaandelen, vastgoed- of hoogrentende (high yield) obligaties...dus toch obligaties! Die inflatiegelinkte obligaties doen het vandaag niet spectaculair maar is dit toch geen goede vorm van diversifieren naast bvb de High Yields?

Ik heb helaas nooit een eigendom kunnen verwerven en ben momenteel in een fase van mijn leven waar ik denk dat ik beter mijn opgebouwde spaargeld niet in één eigendommetje van slechte kwaliteit steek en met 0 spaargeld. Want spijtig genoeg krijg je vandaag nog weinig degelijks in vastgoed, tenzij men véél geld neertelt! Dus blijft de vraag hoe ik het best mijn spaargeld op lange en middellange termijn kan veilig stellen ook bij stijgende inflatie. Tak 21 en 23 heb ik al , ongeveer 25 % van mijn geld. Ik wil maar beperkt , maximum 15¨% van de rest, in fondsen steken.Spaarplan schreef: Wat sommige mensen nogal eens vergeten is dat het huis of appartement dat ze bezitten historisch gezien een goede bescherming tegen inflatie geeft (maar meer ook niet tenzij je verhuurd). Je kan dus best veel schulden maken, met lage vaste rente, indien je hoge inflatie verwacht (je leeft dan op koste van de spaarder). Indekken tegen inflatie doe je best wanneer de hoge inflatie er nog niet is, dus nu (goud, zilver, vastgoed, hout, tips, high yield bonds, aandelen... enz).
Deze blijft maar dalen. Is er soms iets aan de hand in India dat ik nog niet weet?woutervm schreef:Ik heb een vraagje dat hier van ver een beetje op aansluit. Volgende fondsen zakten de laatste dagen/week vrij sterk :
Wouter