Klimaathysterie
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Een IQ test zegt niets want daarom kan iemand in een bepaalde materie nog steeds ondermaats scoren, zoals bv. het raakvlak met de bevolking aanvoelen.chesini schreef: ↑25 mei 2025, 12:28Laat ons duidelijk zijn. Tine Van Der Straeten kent het verschil niet tussen een Volt, een Ampere, een Watt, een MegaWatt, een GigaWatt, een AmpereUur, een KiloWattUur, een MegaWattUur, een Joule, een KiloCalorie. Hoe dat die minister van energie geraakt is, is mij nog altijd een raadsel. Het is dan ook normaal dat Engie met haar voeten gespeeld heeft. En dat de BE-inwoners er (opnieuw) voor opdraaien. Hoogste tijd dat men ministers een IQ-test laat afleggen.vortex schreef: ↑25 mei 2025, 11:27
Jep, dat hebben we allemaal te danken aan die linkse energie experte Tinne VdS, die heeft er voor gezorgd dat België geen nucleaire taksen meer mag innen, de belastingbetaler mag opdraaien voor het langer openhouden van twee centrales, voor de gesubsidieerde gascentrales, voor de onbekende factuur voor nucleair afval en voor de extra CO2 uitstoot van ons land. Blijkbaar de normaalste zaak voor de linksen, daar zwijgen ze over.
Als het over de andere moet belastingen betalen, haantjes de voorste.
Tevens vergeet men dat behalve ons incompetente Tinne ook nog heel haar kabinet, dat van De Croo en de laatste persoonlijk samen met heel het kernkabinet schuldig zijn aan alles wat er is misgelopen ...
Zelfs onze vriend uit N-Korea zou het erover vinden om alle incompetentelingen in dit dossier de "gepaste" straf te geven ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
We gaan er op vooruit: je hebt eindelijk door dat er een energiemix moet komen en niet enkel zon en windchesini schreef: ↑25 mei 2025, 10:55We gaan er nooit uitgeraken als er geen enkele hoogbegaafde minister in BE het inzicht krijgt dat je een energie-mix moet implementeren: windenergie, zonne-energie, kernenergie, pompcentrale(s), batterijen, elektrolyse-plants voor aanmaak H2, biomassa, waterkrachtcentrales op de rivieren, energie-opslag obv perslucht en ook obv pompcentrale(s) en ook obv H2, internationale high-voltage grid-connecties Oost-West en Noord-Zuid. Maw een brede energie-mix met intelligente software die alles stuurt.platin schreef: ↑25 mei 2025, 10:35 Dankzij Engie en hun kerncentrales lekker 6 miljard € naar Frankrijk gestort.
Och ja, hier mogen wij als gebruiker altijd maar meer en meer betalen.
Zouden daar toch wel wat belastingen mogen op betalen, de rijkentaks kan dan op de schop.
Blijkbaar voor de rechtsen de normaalste zaak.
Valsheid in geschrifte ook het nieuwe normaal.
Daar zwijgen ze over.
Als het over wind en zon gaat de haantjes de voorste.
Maar bon, maar goed, vind in BE maar een hoogbegaafde minister. Waar zijn die ? Vind mij een politieker met een IQ boven de 145. En de kans dat die minister van energie wordt is zeer klein want Engie gaat die zelf allemaal aanwerven uiteraard.
En inderdaad, de rechtse rakkers hier op het forum die zwijgen als een graf als het inzicht het dreigt over te nemen op hun slogans. Dan is het silence. Of dan gooien ze er een image-plaatje bovenop in de hoop dat je je verstand niet zou gebruiken en hun verstand-op-nul visuals klakkeloos volgt. The painter wants to sell his paintings - but - the market is slow.

Proficiat, een bank vooruit en een kus van de juf

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Interessant, wist ik niet; voorheen woonden ze in het vlakbij gelegen Gava, letterlijk aan de rand van het Garraf natuurgebied en op een steenworp van het 'amfitheater'. Naast hun complex was een grote overloop / soort maxi gracht voor afvoer van overtollig water, maar in 30+ bezoeken de voorbije jaren heb ik daar echt nooit een druppel water in zien staan.voorheenCP1234 schreef: ↑25 mei 2025, 20:10 Is redelijk dicht bij mij; geen waterschaarste, dat heb je wel mis. 2 jaar geleden nog waren in heel de provincie bijna alle fonteinen afgesloren en stonden aan alle openbare douches bordjes om water te besparen omdat ze zo'n waterschaarste hadden.
Maar het water is hier op zich spotgoedkoop, 40 euro voor 4 maanden en als je geen zwembad vult kan je je 3x douchen per dag zonder probleem.
Groen is het hier inderdaad altijd, of je hier nu in de winter of zomer komt, komt omdat, dat heb je ook mis; het hier vaak regent maar dan meestal 's nachts waardoor je er geen last van hebt.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Garraf ligt iets dichter bij Barcelona maar heeft hetzelfde klimaat en je hebt gelijk dat die stormkanalen bijna altijd droogstaan, daarom dat ik je ook verbeterde over de waterschaarste. Was wel 2 jaar geleden, momenteel is er ( nog ) geen probleem al zie ik bij veel boeren hun waterreservoirs heel leeg staan en zie je op de markt veel kleinere vruchten dan normaal.VTEC schreef: ↑25 mei 2025, 21:22Interessant, wist ik niet; voorheen woonden ze in het vlakbij gelegen Gava, letterlijk aan de rand van het Garraf natuurgebied en op een steenworp van het 'amfitheater'. Naast hun complex was een grote overloop / soort maxi gracht voor afvoer van overtollig water, maar in 30+ bezoeken de voorbije jaren heb ik daar echt nooit een druppel water in zien staan.voorheenCP1234 schreef: ↑25 mei 2025, 20:10 Is redelijk dicht bij mij; geen waterschaarste, dat heb je wel mis. 2 jaar geleden nog waren in heel de provincie bijna alle fonteinen afgesloren en stonden aan alle openbare douches bordjes om water te besparen omdat ze zo'n waterschaarste hadden.
Maar het water is hier op zich spotgoedkoop, 40 euro voor 4 maanden en als je geen zwembad vult kan je je 3x douchen per dag zonder probleem.
Groen is het hier inderdaad altijd, of je hier nu in de winter of zomer komt, komt omdat, dat heb je ook mis; het hier vaak regent maar dan meestal 's nachts waardoor je er geen last van hebt.
Make Spaargids " Great Again ! "
Inzicht komt maar met de jaren. Aan de snelheid dat het bij mij komt - als ik die extrapoleer - wordt ik 750 jaar oud. Dus elke medaille heeft twee kanten, de minder goede en de betereVincentVega schreef: ↑25 mei 2025, 20:21We gaan er op vooruit: je hebt eindelijk door dat er een energiemix moet komen en niet enkel zon en windchesini schreef: ↑25 mei 2025, 10:55
We gaan er nooit uitgeraken als er geen enkele hoogbegaafde minister in BE het inzicht krijgt dat je een energie-mix moet implementeren: windenergie, zonne-energie, kernenergie, pompcentrale(s), batterijen, elektrolyse-plants voor aanmaak H2, biomassa, waterkrachtcentrales op de rivieren, energie-opslag obv perslucht en ook obv pompcentrale(s) en ook obv H2, internationale high-voltage grid-connecties Oost-West en Noord-Zuid. Maw een brede energie-mix met intelligente software die alles stuurt.
Maar bon, maar goed, vind in BE maar een hoogbegaafde minister. Waar zijn die ? Vind mij een politieker met een IQ boven de 145. En de kans dat die minister van energie wordt is zeer klein want Engie gaat die zelf allemaal aanwerven uiteraard.
En inderdaad, de rechtse rakkers hier op het forum die zwijgen als een graf als het inzicht het dreigt over te nemen op hun slogans. Dan is het silence. Of dan gooien ze er een image-plaatje bovenop in de hoop dat je je verstand niet zou gebruiken en hun verstand-op-nul visuals klakkeloos volgt. The painter wants to sell his paintings - but - the market is slow.![]()
Proficiat, een bank vooruit en een kus van de juf![]()

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik drink nooit thee ...chesini schreef: ↑26 mei 2025, 09:26Inzicht komt maar met de jaren. Aan de snelheid dat het bij mij komt - als ik die extrapoleer - wordt ik 750 jaar oud. Dus elke medaille heeft twee kanten, de minder goede en de betereVincentVega schreef: ↑25 mei 2025, 20:21
We gaan er op vooruit: je hebt eindelijk door dat er een energiemix moet komen en niet enkel zon en wind![]()
Proficiat, een bank vooruit en een kus van de juf![]()
![]()

Ik drink enkel Léoville-Las Cases

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
https://www.gva.be/natuur-en-wetenschap ... 70891.html
Jarenlang hebben we massaal zonnepanelen gelegd, nu betalen energieleveranciers letterlijk de prijs: “We moeten ons gedrag aanpassen”
Er wordt in ons land zodanig veel hernieuwbare energie opgewekt dat we die niet verbruikt krijgen. Energiebedrijven sporen de consumenten aan om méér te verbruiken. Luminus doet dat zelfs met een sms’je naar haar klanten. “We moeten ons gedrag aanpassen.”
Vandaag is er een stroomoverschot in België: gebruik je zonne-energie nu!” Die boodschap kregen meer dan 200.000 eigenaars van zonnepanelen van energieleverancier Luminus. Het is een van de manieren waarop energiebedrijven consumenten proberen aan te sporen om hun energie te verbruiken wanneer ze beschikbaar is. Om op die manier overproductie te vermijden.
Al die hernieuwbare energie is bijzonder onvoorspelbaar. Dat maakt het voor energiebedrijven moeilijk om de energiestromen te reguleren, waardoor zelfs op een grijze zondag – zoals gisteren – de energieprijzen onder nul gingen.
We hebben jarenlang zonnepanelen gelegd zonder dat we ons gedrag moesten aanpassen, namelijk onze eigen energie verbruiken wanneer ze geproduceerd wordt. Waardoor we in bepaalde periodes een tsunami van zonne-energie hebben. En die krijgen we niet weg, want onze buurlanden zitten ook met overschotten.
Jarenlang hebben we massaal zonnepanelen gelegd, nu betalen energieleveranciers letterlijk de prijs: “We moeten ons gedrag aanpassen”
Er wordt in ons land zodanig veel hernieuwbare energie opgewekt dat we die niet verbruikt krijgen. Energiebedrijven sporen de consumenten aan om méér te verbruiken. Luminus doet dat zelfs met een sms’je naar haar klanten. “We moeten ons gedrag aanpassen.”
Vandaag is er een stroomoverschot in België: gebruik je zonne-energie nu!” Die boodschap kregen meer dan 200.000 eigenaars van zonnepanelen van energieleverancier Luminus. Het is een van de manieren waarop energiebedrijven consumenten proberen aan te sporen om hun energie te verbruiken wanneer ze beschikbaar is. Om op die manier overproductie te vermijden.
Al die hernieuwbare energie is bijzonder onvoorspelbaar. Dat maakt het voor energiebedrijven moeilijk om de energiestromen te reguleren, waardoor zelfs op een grijze zondag – zoals gisteren – de energieprijzen onder nul gingen.
We hebben jarenlang zonnepanelen gelegd zonder dat we ons gedrag moesten aanpassen, namelijk onze eigen energie verbruiken wanneer ze geproduceerd wordt. Waardoor we in bepaalde periodes een tsunami van zonne-energie hebben. En die krijgen we niet weg, want onze buurlanden zitten ook met overschotten.
We moeten binnenkort allemaal werken tot we doodvallen dus tijdens de momenten dat de zon schijnt kunnen we onze energie niet verbruiken want we zitten op het werk
Ze zullen toch de pensioenleeftijd opnieuw moeten verlagen dan kunnen de gepensioneerden al die opgewekte energie verbruiken.
Straks roepen ze nog op om geen zonnepanelen meer te leggen of voeren ze een belasting op zonnepanelen in dan lach ik me echt kapot.

Ze zullen toch de pensioenleeftijd opnieuw moeten verlagen dan kunnen de gepensioneerden al die opgewekte energie verbruiken.
Straks roepen ze nog op om geen zonnepanelen meer te leggen of voeren ze een belasting op zonnepanelen in dan lach ik me echt kapot.
Dat zou echt leuk zijn. En op thuisbatterijen ook. Een z.g. solidariteitsbijdrage voor de energiemaatschappijnen. 

Goed idee. De sterkste zonnepanelen, moeten de grootste lasten maar dragen. Dat is tenminste solidariteit.
Jouw ideeen zijn geniaal. Eventueel, om het allemaal wat geniepiger te maken zou ik niet de zonnepanelen belasten, maar de omvormers. Dit zijn enorm energieverslindende apparaten, allen van Chinese makelijk, uitgerust met gevaarlijke killswitches om ons elektriciteitsnet te destabiliseren. Bovendien zijn het enkel rijke mensen die ze hebben.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Laat dat maar of ze gaat naast frigo bonnen ook nog bonnen voor thuisbatterijen en zonnepanelen uitdelen, zodat de arme mensen ook mee zijn met de verduurzaming van onze stroom