hoe brengt mijn geld maximum op ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
hoe brengt mijn geld maximum op ?
wat doe je in deze barre tijden, wat is een goede planning, ga je naar een bank of naar een financieel advies(kantoor), met wie heb je een goede ervaring ?
Re: hoe brengt mijn geld maximum op ?
1. Als we dat nu eens wistengeldwolvinnetje schreef: ↑27 mei 2025, 12:32 wat doe je in deze barre tijden, wat is een goede planning, ga je naar een bank of naar een financieel advies(kantoor), met wie heb je een goede ervaring ?
2. Als je naar de bank of een financieel advies(kantoor) gaat, heb je tenminste 1 zekerheid. Je weet namelijk zeker dat zij je van je geld af zullen helpen.
3. Dus rest zelf het boerenverstand aan het werk zetten en je in de diverse mogelijkheden te verdiepen. Dat kost wat tijd en als je die er niet aan wilt besteden, laat het dan maar gewoon op een spaarrekening staan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
@Finny10 dat is zo, maar hier en daar een tip van iemand die onderlegd is kan helpen, of dat geeft mij raad
Ten eerste: barre tijden?geldwolvinnetje schreef: ↑27 mei 2025, 12:32 wat doe je in deze barre tijden, wat is een goede planning, ga je naar een bank of naar een financieel advies(kantoor), met wie heb je een goede ervaring ?
Ten tweede: het is heel simpel (maar niet makkelijk). Ik vat het samen in 12 letters:
EARN
SAVE
I M I E
Het eerste: earn. Werk en verdien geld. Voltijds en niet zeuren.
Het tweede: save. Zorg ervoor dat je minder geld spendeert dan dat je verdient. Al moet je tweedehandskledij dragen, de fiets nemen voor alles en je WC papiertjes 4 dubbel vouwen... zorg ervoor dat je elke maand wat geld kunt opzij zetten. Hoe meer hoe beter, maar ook kleine bedragen dragen bij. Beschouw luxe als een zwakte.
Het derde: IMIE is gewoon de ticker naam voor een wereldwijd gespreid index fonds. Dit koop je op geregelde tijdstippen aan met wat je uit stap 2 haalt (maandelijks, op kwartaalbasis, op semesterbasis,...). Je leest voor de rest geen enkele krant en kijkt geen TV.
Na een jaar of 30 mag jij mij bedanken want je bent rijk.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
patrick54, grappig antwoord en terecht, leef sober maar leef goed, IMIE ben ik meteen gaan opzoeken, en dat is nieuwe informatie voor mij, ga je hiervoor naar een bank, belegger, of online ....
over 30 jaar, als ik dan nog aan je denk, dan ben ik misschien de pijp uit
over 30 jaar, als ik dan nog aan je denk, dan ben ik misschien de pijp uit

Het hangt er vanaf hoe je deze tijd bekijkt en wat uw horizon nog betreft als je uw geld wenst te investeren. Om het wat te extrapoleren, als je 18 bent, is dit een mooi moment om uw geld aan het werk te zetten als je denkt dat de beurs verder zal stijgen op langetermijn. Als je morgen uw geld nodig hebt, dan zou ik het gewoon op een spaarrekening laten staan. Alles hangt van uw horizon af. Met uw info is het dus moelijk om daar echt op te antwoorden. Wat zeker is, ongeacht uw leeftijd, moet je nooit naar een bank gaan.geldwolvinnetje schreef: ↑27 mei 2025, 12:32 wat doe je in deze barre tijden, wat is een goede planning, ga je naar een bank of naar een financieel advies(kantoor), met wie heb je een goede ervaring ?
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
mmmm dus niet bij een bank....
Misschien kun je beginnen met het boek "De Hangmatbelegger" te lezen. Dit geeft je veel meer achtergrondinformatie dan de summiere hints die ik geef. Maar om op je vraag te beantwoorden: een indextracker is een ETF en koop je op de beurs. Een goed online beggingsplatform (genre Keytrade bank) geeft je toegang tot de beurs.geldwolvinnetje schreef: ↑27 mei 2025, 13:39 patrick54, grappig antwoord en terecht, leef sober maar leef goed, IMIE ben ik meteen gaan opzoeken, en dat is nieuwe informatie voor mij, ga je hiervoor naar een bank, belegger, of online ....
Van een bank blijft je best zover mogelijk verwijderd.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Dit klopt volledig. Veel hangt af van je leeftijd, je inkomen, je financiele doelstellingen, je risico-apetijt, je termijn,..
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
niet naar een bank is vanwege hun kosten ?
én de schijnheiligheid natuurlijk. Tenzij je graag in de luren word genomen natuurlijk. Nu, naar een bank gaan kost geen geld, alé, als je te voet kunt gaan, maar dan slijt ge uw schoenen, dus wel moeite en energie die je volgens mij sowieso beter ergens anders kunt insteken. Tegenwoordig kun je al uw info online vinden. Als je toch naar een bank wilt gaan, vraag voor een koffie en een koekje, laat ze wat ratelen over hun fondsen, stel wat moeilijke vragen en sluit af met te zeggen dat je in een index zult beleggen via een online broker met de minste kosten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Denk aan het volgende. Banken zullen hun eigen beleggingsfondsen aanraden. Waar ze elk jaar 2% voor zichzelf houden.
Dan moet je bedenken dat het obligatiegedeelte in het beste geval 4% opbrengt. In het beste geval. De bank neemt daarvan 2%: de helft. Brengt het maar 3% op: de bank neemt 2%: 67%.
Brengt het maar 2% op: dan geef je alles aan de bank: 100% van wat je verdient.
Brengt het niets op, zoals toen de rentevoeten 0% waren of zelfs negatief: de banken nemen toch 2% van je geld. Zie je je geld wegsmelten? (**)
Ook van je aandelen nemen ze 2%. Waar anderen 10% gemiddeld halen (een internationaal gespreide portefeuille), haal je maar 8%.
Wie 50% aandelen, 50% obligaties belegt, verdient gemiddeld 7% (als je het zelf doet). Beleg je via de bank: je geeft aan de bank 2%. Dat is: 28% van wat je verdient. Je houdt 5% over (***)
En nu is er paniek over de meerdewaartaks van 10% terwijl niemand er problemen mee heeft om 28% aan de bank te geven

De banken maken elk jaar steeds meer winst. Hoe zou dat komen ... (*)
(*) Antwoord: het vermogen van de Belgen groeit elk jaar. 28% van een steeds groter getal ... is een steeds groter getal.
(**) dat is het gevolg van het financieel analfabetisme van de Belgen. Ze weten niets over sparen en beleggen, financiën, de werking van de beurzen, banken, .... Toch 90% van de Belgen. De strategie van de banken is gebaseerd op deze 90% domme Belgen. En op de 1% echt rijke Belgen aan wie ze fiscaal advies geven, waarbij zowel de bank als de klant heel tevreden is .
(***): doe je het zelf: 1000 wordt 3.900 na 20 jaar.
Laat je het doen door de bank: 2.600 na 20 jaar.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
De plastronnekes hier op forum gaan het niet graag lezen, je wil hun bonus afpakken en andere pleziertjes.
Estate Guru believer.
quote=piejer post_id=649974 time=1748365333 user_id=496]
Tot einde kijken
: https://www.youtube.com/watch?v=0GCUmTUT7yo
[/quote]
Zelf een Bnp plastronneke ?
Hopelijk gaan die universitaire opgeleide adviseurs eens naar hun waar ze mee bezig zijn kijken.
En Ing, KBC niks beter zie maar Jan hesp (Jambon voor onze Vlamingen), voor iets in het parlement wordt besproken.
Ballonnen oplaten.
Tot einde kijken

[/quote]
Zelf een Bnp plastronneke ?

Hopelijk gaan die universitaire opgeleide adviseurs eens naar hun waar ze mee bezig zijn kijken.
En Ing, KBC niks beter zie maar Jan hesp (Jambon voor onze Vlamingen), voor iets in het parlement wordt besproken.
Ballonnen oplaten.
Estate Guru believer.