Wisselkoers en etfs
TIP
Wisselkoers en etfs
Vandaag stijgt de euro tov dollar tot 1.17
Momenteel staat de sp500 op winst, bijna all time high , doch stel ik vast dat mn Sp500 etf (gekocht in euro) verliest.
Komt dat door de stand euro dollar?
En wil dat zeggen dat wanneer de stand van de dollar stijgt dan ook al mn sp500 etfs hierdoor stijgen? (wat de aandelen zelf doen niet meegerekend)
Ik heb reeds op verschillende fora hierover gelezen, maar als beginner lukt het me niet om hier een duidelijk beeld over te hebben.
Momenteel staat de sp500 op winst, bijna all time high , doch stel ik vast dat mn Sp500 etf (gekocht in euro) verliest.
Komt dat door de stand euro dollar?
En wil dat zeggen dat wanneer de stand van de dollar stijgt dan ook al mn sp500 etfs hierdoor stijgen? (wat de aandelen zelf doen niet meegerekend)
Ik heb reeds op verschillende fora hierover gelezen, maar als beginner lukt het me niet om hier een duidelijk beeld over te hebben.
Re: Wisselkoers en etfs
Idd, zonder USD/EUR had je YTD meer dan 10% extra opbrengst.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, het dollarrisico heb je inderdaad als je belegt in de wereldindex (grotendeels VS) of in de Amerikaanse indexen dewelke onderliggend noteren in USD. Het is moeilijk om in te schatten wat de evolutie zal zijn van valuta's, er zijn redenen genoeg te bedenken voor beide richtingen.
Naast de hoge waardering van Amerika, is dit mede een reden om een gedeelte van mijn portefeuille ook te steken in een ruim gespreide Europese etf (zelf beleg ik maandelijks in Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc LU0908500753).
Naast de hoge waardering van Amerika, is dit mede een reden om een gedeelte van mijn portefeuille ook te steken in een ruim gespreide Europese etf (zelf beleg ik maandelijks in Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc LU0908500753).
Ja, je veronderstelling klopt …
kijk ook eens naar de grafiek in 2021 en 2022
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt unhedged en hedged ETF's.
Kijken in de prospectus/kid
Sommige dekken dus het muntrisico af, anderen niet.
Belangrijk te weten daarbij is dat hedgen ook geld kost in de onderliggende structuur
In uw geval zit je dus in een unhedged ETF
Kan ook voor u werken:
Als de USD heel duur staat kon je ervoor kiezen in te tekenen in een EUR hedged ETF op wat je wil, om het muntrisico af te dekken
of omgekeerd, als de USD goedkoop staat kan je bvb kiezen voor een unhedged ETF om eventuele stijging van de USD/EUR extra rendement mee te pikken.
Kijken in de prospectus/kid
Sommige dekken dus het muntrisico af, anderen niet.
Belangrijk te weten daarbij is dat hedgen ook geld kost in de onderliggende structuur
In uw geval zit je dus in een unhedged ETF
Kan ook voor u werken:
Als de USD heel duur staat kon je ervoor kiezen in te tekenen in een EUR hedged ETF op wat je wil, om het muntrisico af te dekken
of omgekeerd, als de USD goedkoop staat kan je bvb kiezen voor een unhedged ETF om eventuele stijging van de USD/EUR extra rendement mee te pikken.
Als je nu dus met je euros vb SP500 niet gehedged koopt, dan heb je +-10% gewonnen op de wisselkoers ten opzichte van dat je deze begin januari kocht, bij daling van de euro door vb tarrifs, maak je dubbel winst.
Mn beleggingshorizon is ongeveer 20 jaar. in IWDA en Bigtech momenteel, ik denk eraan wat EU Stoxx 600 kopen, om zo toch meer evenwicht tussen de valuta in mn portefeuille te hebben.
Mn beleggingshorizon is ongeveer 20 jaar. in IWDA en Bigtech momenteel, ik denk eraan wat EU Stoxx 600 kopen, om zo toch meer evenwicht tussen de valuta in mn portefeuille te hebben.
Maakt allemaal weinig uit op 20 jaar van hier. Met IWDA en EMIM dek je zo goed als heel de wereld.MJF schreef: ↑Vandaag 18:58 Als je nu dus met je euros vb SP500 niet gehedged koopt, dan heb je +-10% gewonnen op de wisselkoers ten opzichte van dat je deze begin januari kocht, bij daling van de euro door vb tarrifs, maak je dubbel winst.