Hoe zouden jullie 100k beleggen?
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Hoe zouden jullie 100k beleggen?
Stel dat ik nu zou zeggen dat een crash niet op korte termijn te verwachten is. Zou u dat dan geloven?
Er wordt vaak , ook zonder voldoende onderbouwing, veel geschreven, en af en toe blijkt iemand toevallig gelijk te hebben.
Zou je het kunnen uitzitten, mocht je wallet tijdelijk met 30% dalen?
Er wordt vaak , ook zonder voldoende onderbouwing, veel geschreven, en af en toe blijkt iemand toevallig gelijk te hebben.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 22 september 2025, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
loops25 schreef: ↑22 september 2025, 11:56 Bedankt iedereen voor de input! Wat denken jullie van het volgende:
Worldwide ETF:
- IMIE: 20k
- SWRD: 10k
- IWDA: 10k
Europe ETF:
- MSCI Europe: 10k
- Stoxx Europe: 10k
Groei ETF:
- iShares EIMI: 10k
Losse aandelen/goud: 10k
Spaarboekje: 25k (105k totaal)
MeDirect een betrouwbare broker? Dan kan ik daar 25k op hun spaarboekje zetten (1.30% basis + 0,70% getrouwheids)
Groeten
Er is wel wat overlap in ETF’s:
IMIE, SWRD en IWDA zijn alle drie brede wereldwijde of ontwikkelde markten ETF’s met grote overlap in onderliggende aandelen. Hierdoor kan je blootstelling aan bepaalde regio’s of sectoren onbedoeld hoger zijn dan je denkt. Ook MSCI Europe en Stoxx Europe overlappen sterk. Overweeg om het aantal vergelijkbare ETF’s te beperken.
Goede vraag en zeker iets om over na te denken. Ik moet eerlijk toegeven dat een hypothetische 30% waardedaling wel even doet slikkentuinder666 schreef: ↑22 september 2025, 13:37 Stel dat ik nu zou zeggen dat een crash niet op korte termijn te verwachten is. Zou u dat dan geloven?

Is MeDirect een betrouwbare speler? Of zou ik ook via een Bolero bijvoorbeeld deels beleggen om m'n kapitaal wat te verspreiden over verschillende banken?
Ahja, daar hebt u een punt. Deze website afschuimen voor inspiratie of hebt u nog enkele ETF's in gedachten die afwijken van deze?tuinder666 schreef: ↑22 september 2025, 13:59loops25 schreef: ↑22 september 2025, 11:56 Bedankt iedereen voor de input! Wat denken jullie van het volgende:
Worldwide ETF:
Europe ETF:
Groei ETF:
MeDirect een betrouwbare broker? Dan kan ik daar 25k op hun spaarboekje zetten (1.30% basis + 0,70% getrouwheids)
Groeten
Er is wel wat overlap in ETF’s:
IMIE, SWRD en IWDA zijn alle drie brede wereldwijde of ontwikkelde markten ETF’s met grote overlap in onderliggende aandelen. Hierdoor kan je blootstelling aan bepaalde regio’s of sectoren onbedoeld hoger zijn dan je denkt. Ook MSCI Europe en Stoxx Europe overlappen sterk. Overweeg om het aantal vergelijkbare ETF’s te beperken.
Vreemd om dat als 1 categorie te beschouwenLosse aandelen/goud

72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Neem IWDA, IMIE of FWIA. Je kunt ze natuurlijk alle 3 nemen, dan heb je overlap maar daar is op zich niks mis mee.
Het allerbelangrijkste echter wordt hier overgeslagen. Het eerste wat je moet doen is een asset allocatie bepalen die bij je risicotolerantie hoort. Dat is maatwerk en kan niemand in jouw plaats doen. In de literatuur wordt vaak een 60/40 port voorgesteld omdat je daarmee een goeie balans hebt die voor veel mensen een tolereerbaar risico bevat. Dat wilt zeggen, je belegt 60% in aandelen, 40% in obligaties.
Meer details vind je in het boek "De Hangmatbelegger" en de auteur onderhoudt ook een website met voorbeeldportefeuilles. Aanrader!
Het allerbelangrijkste echter wordt hier overgeslagen. Het eerste wat je moet doen is een asset allocatie bepalen die bij je risicotolerantie hoort. Dat is maatwerk en kan niemand in jouw plaats doen. In de literatuur wordt vaak een 60/40 port voorgesteld omdat je daarmee een goeie balans hebt die voor veel mensen een tolereerbaar risico bevat. Dat wilt zeggen, je belegt 60% in aandelen, 40% in obligaties.
Meer details vind je in het boek "De Hangmatbelegger" en de auteur onderhoudt ook een website met voorbeeldportefeuilles. Aanrader!
Bron: het internet.
Is er bij die trackers een wisselkoers risico of allen in € - stel de vraag omdat ik in alle eerlijkheid die markt niet ken, maar ik zie wel dat de dollar de voorbije tijd aan het afglijden is.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Het is met Trump dat de dollar aan het afglijden is. Nu al 12% verloren tgo de Euro sinds zijn aantreden, door zijn tarieven en andere fratsen.
Het zal ervan afhangen of Trump na zijn termijn nog steeds zijn (negatieve) stempel kan drukken op de economie van de US. Als JD Vance of een van Trumps kinderen aan de macht komen, zal de dollar verder aan waarde verliezen.
Indien de US zich kan bevrijden van Trump en zijn soortgelijken, zal de economie van de US herstellen en de dollar ook.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Of je nu een ETF in dollar of in EUR koopt, je kunt aan wisselkoersen niet ontsnappen. Een groot deel van de aandeelhandel noteert nu eenmaal in USD. Een in EUR noterende ETF heeft evenveel last van wisselkoersrisico omdat de aandelen die het bevat in USD noteren. Hedgen heeft geen zin: zeer duur en daardoor contraproductief op lange termijn. Het goeie nieuws is dat die wisselkoersen weinig belang hebben. Die 10% die de USD verloren heeft tov de EUR wordt ofwel goedgemaakt, ofwel totaal overtroffen worden door de koerswinsten. Let wel: ik spreek in termen van decennia.
Bron: het internet.
Veel sneller zelfs, je moet maar eens kijken naar die gekke beursdag wanneer de Zwitserse Frank zich loskoppelde van de euro (en onrechtstreeks van de dollar)
De beurs- en wisselkoersen waren quasi communicerende vaten. Dit natuurlijk omdat die bedrijven bijna allemaal vooral sales in euro en dollar hebben. Dus de snelle stijging van de CHF werd teniet gedaan door een even grote daling van de beurskoersen omdat de euro's en dollars van de topline veel minder CHF op de bottomline gaan betekenen.
Trump voert een strijd om meer US producten te exporteren, zelfs met handicaps op import in de vorm van tarieven. Een lagere dollar is dus ook een doel voor hem.
Wisselkoersen hebben maar belang tussen landen met een 'te los' monetair beleid. Het bezit van harde assets die deel uitmaken van een globale economie maakt vanzelf abstractie van wisselkoersen.
Het is dus inderdaad niets om van wakker te liggen met 100k te beleggen. Blijf weg van hedging en blijf weg van exotische valuta in de vorm van obligaties of valutarekeningen. Dat is gewoon pure volatiliteit.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Cresud de holding waarvan sprake +8% vandaag.laeka schreef: ↑21 september 2025, 08:58 ben recent uit een paar palmolieaandelen gestapt eentje was zelfs verdubbeld dit jaar. in de plaats een holding gekocht die vnl aan soja teelt doet. En koop holdings met 35% tot 50% en meer korting. Er zijn er genoeg te vinden in Europa en Azië. En als je niet actief bent elke dag koop zoals VTEC Brederode en hou deze lang genoeg bij.
Je bezit dan een kwaliteitsportefeuille aangevuld met private equity.
Met IMIE, SWRD, IWDA, MSCI Europe heb je overlap. Waarom niet gewoon IMIE?loops25 schreef: ↑22 september 2025, 11:56 Bedankt iedereen voor de input! Wat denken jullie van het volgende:
Worldwide ETF:
Europe ETF:
Groei ETF:
Groeten
MeDirect Essential spaarrekening is het beste om spaargeld te parkeren momenteel.
Ik zou dat gewoon in CSPX steken, allemaal ineens of misschien in een paar schijven.
Eventueel met 25% IWDA.
Dan zou ik er 20 jaar niet meer naar kijken.
Feedback komt uit ervaring ... ik deed het ooit anders.
Van alles wat, regio's, sectoren, etc ... heel veel verkocht, heb nog weinig over.
Alles gaat naar CSPX, simpel en het brengt genoeg op voor mij.
Gewoon de markt volgen.
PS: ik doe het zelfs ook zo voor onze kids, dus ik geloof er echt in dit idee.
Eventueel met 25% IWDA.
Van alles wat, regio's, sectoren, etc ... heel veel verkocht, heb nog weinig over.
Gewoon de markt volgen.
En de "jhn-flexer" niet te vergeten? Of opgedoekt ondertussen?Jhn schreef: ↑23 september 2025, 10:21 Ik zou dat gewoon in CSPX steken, allemaal ineens of misschien in een paar schijven.
Eventueel met 25% IWDA.
Gewoon de markt volgen.