Bouwgrond
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Bouwgrond
Mooie en goed doorgerekende analyse, maar je verliest minstens 1 factor uit het oog : rendementen uit het verleden, zijn het verleden en zeggen niks over de toekomst. 9,3% is overigens erg netjes!
Een andere assumptie is de 3,5%; zelf heb ik een bos (dus in essentie “grond”) met een vergund huisje op gekocht in 2015. Gaat nu voor meer dan het dubbele en al geregeld de vraag gekregen of ik het niet wil verkopen.
Niet alle beslissingen in het leven moeten voor mij financieel gedreven zijn
Een andere assumptie is de 3,5%; zelf heb ik een bos (dus in essentie “grond”) met een vergund huisje op gekocht in 2015. Gaat nu voor meer dan het dubbele en al geregeld de vraag gekregen of ik het niet wil verkopen.
Niet alle beslissingen in het leven moeten voor mij financieel gedreven zijn

Je kan je analyse nog een stap verder zetten. Je wil die bouwgrond kopen voor je kinderen. In jouw analyse eindig je met zelf een bouwgrond of een kapitaal op een beleggingsrekening. Je zou ook kunnen kijken hoe je eindigt met een bouwgrond voor je kinderen binnen jouw beleggingshorizon.
Bij een bouwgrond ga je via een notaris en de nodige belastingen de grond kunnen doorgeven. Je zal die grond ook nog moeten verkavelen.
Met een kapitaal zal je binnen x aantal jaar een grond moeten kopen. Aan welke prijs zal dit zijn? Welke belastingen betaal je dan? Vind je dan nog wel zo een mooi gelegen stuk?
De risico factoren tussen beide scenario's zijn heel anders en neem je best mee in je beslissing.
Bij een bouwgrond ga je via een notaris en de nodige belastingen de grond kunnen doorgeven. Je zal die grond ook nog moeten verkavelen.
Met een kapitaal zal je binnen x aantal jaar een grond moeten kopen. Aan welke prijs zal dit zijn? Welke belastingen betaal je dan? Vind je dan nog wel zo een mooi gelegen stuk?
De risico factoren tussen beide scenario's zijn heel anders en neem je best mee in je beslissing.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
klopt het is niet altijd financieel gedreven, maar toch mooi meegenomenVTEC schreef: ↑2 oktober 2025, 09:36 Mooie en goed doorgerekende analyse, maar je verliest minstens 1 factor uit het oog : rendementen uit het verleden, zijn het verleden en zeggen niks over de toekomst. 9,3% is overigens erg netjes!
Niet alle beslissingen in het leven moeten voor mij financieel gedreven zijn![]()

- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Mooie analyse, maar dit is 1 scenario: extrapollatie van het verleden.
Eigenlijk moet je ook enkele "what if" scenarios toevoegen. Bijvoorbeeld een "worst case": de beurzen zakken op 1 januari 2026 met 50% en blijven dan 12 jaar op dat niveau.
Dan kun je je model ook nog verfijnen door de IRR te berekenen: het intern rendement van elk scenario. Dit kun je doen door elke cash flow (of ze groeperen per jaar) in Excel zetten en dan de IRR formule toepassen.
Je kunt ook een Monte Carlo analyse maken dat je dan 1 cijfer voor het verwachte rendement geeft, rekening houdend met alle scenarios en de probabiliteit van elk scenario.
Maar dat zal de uiteindelijk beslissing niet gemakkelijker maken

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar de zaak probabilistisch ipv deterministisch bekijken is wel de enige juiste manier. Er is namelijk geen glashelder en eenduidig antwoord op een vraag die geen glashelder en eenduidig antwoord heeft.KleineSpaarder schreef: ↑2 oktober 2025, 11:29 Je kunt ook een Monte Carlo analyse maken dat je dan 1 cijfer voor het verwachte rendement geeft, rekening houdend met alle scenarios en de probabiliteit van elk scenario.
Maar dat zal de uiteindelijk beslissing niet gemakkelijker maken![]()
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vergeet bovendien niet: de grond naast uw woning is niet zomaar een willekeurig perceel.
U kunt allerlei berekeningen uitvoeren, bijvoorbeeld via Monte Carlo-simulaties, maar uiteindelijk blijft het een logische en voor de hand liggende keuze om dit specifieke perceel aan te kopen.
U kunt allerlei berekeningen uitvoeren, bijvoorbeeld via Monte Carlo-simulaties, maar uiteindelijk blijft het een logische en voor de hand liggende keuze om dit specifieke perceel aan te kopen.
Ik zou het ook doen - paar jaar geleden werd me een stuk achtergelegen niet-bouwgrond / geen overweg mogelijkheid aangeboden palend aan onze tuin. Vrij aan de prijs, maar toch niet gedaan.
Wat hebben we aan een tuin die nu al 70 meter diep is om dan 110 meter te hebben?
Enkel meer werk. In jouw specifiek geval zou ik wel kopen.
Wat hebben we aan een tuin die nu al 70 meter diep is om dan 110 meter te hebben?
Enkel meer werk. In jouw specifiek geval zou ik wel kopen.
Ik zit in exact dezelfde situatie en ga deze stap zetten:
De beurs is onzeker: je kunt veel verliezen en soms jarenlang wachten voordat je je geld terugziet. Je vermogen kan dan effectief langdurig vaststaan.
Bouwgrond is een stabiele, tastbare investering. Grondprijzen stijgen doorgaans op lange termijn en de verwachting is dat ze de komende jaren nog verder zullen stijgen door bevolkingsgroei en inflatie.
Van grond kun je nu al genieten: bomen planten, een terras aanleggen, een barbecuehoek... en tegelijk fungeert het als een waardeopslag die je kunt verkopen als je later geld nodig hebt.
Het is een verstandige buffer voor je pensioen: grond biedt financiële zekerheid wanneer je met pensioen gaat.
De grond blijft apart geregistreerd; houd er wel rekening mee dat je jaarlijks ongeveer €300 aan gemeentelijke lasten betaalt.
Mijn advies: zeker doen. Je ETF’s brengen vandaag misschien gemiddeld rond de 10% per jaar op, maar vergeet niet dat dat geen garantie voor de toekomst is — de beurs heeft de laatste jaren uitzonderlijk goed gepresteerd, en verleden rendement is geen garantie voor toekomstig rendement.
De beurs is onzeker: je kunt veel verliezen en soms jarenlang wachten voordat je je geld terugziet. Je vermogen kan dan effectief langdurig vaststaan.
Bouwgrond is een stabiele, tastbare investering. Grondprijzen stijgen doorgaans op lange termijn en de verwachting is dat ze de komende jaren nog verder zullen stijgen door bevolkingsgroei en inflatie.
Van grond kun je nu al genieten: bomen planten, een terras aanleggen, een barbecuehoek... en tegelijk fungeert het als een waardeopslag die je kunt verkopen als je later geld nodig hebt.
Het is een verstandige buffer voor je pensioen: grond biedt financiële zekerheid wanneer je met pensioen gaat.
De grond blijft apart geregistreerd; houd er wel rekening mee dat je jaarlijks ongeveer €300 aan gemeentelijke lasten betaalt.
Mijn advies: zeker doen. Je ETF’s brengen vandaag misschien gemiddeld rond de 10% per jaar op, maar vergeet niet dat dat geen garantie voor de toekomst is — de beurs heeft de laatste jaren uitzonderlijk goed gepresteerd, en verleden rendement is geen garantie voor toekomstig rendement.
Je moet het doen om 1 reden: je gemoedsrust. Als je het niet doet zal je nog minimum 10 jaar elke keer je er naar kijkt denken: had ik dat maar gekocht. Als je het koopt zal je nooit denken: had ik dit maar niet gekocht.
Elke keuze die je maakt is de goede.
Elke keuze die je maakt is de goede.
Stel dat ik die grond (dan pakt 300k waard) binnen 10 jaar wil schenken aan één van mijn dochters moet daar nog eens 25.000€ schenkingskosten op betaald worden …
1. Tarieven schenkbelasting (in rechte lijn: ouders → kinderen)
Voor onroerend goed gelden volgende schijven en tarieven (Vlaanderen 2025):
• 3% op de eerste 150.000 €
• 9% op de schijf tussen 150.000 € en 250.000 €
• 18% op wat daarboven ligt
Ik kan enkel het overgrote deel v/d reacties bijtreden. Een aankoop van bouwgrond gelegen naast jouw eigen woning : gewoon doen. Idd. beurzen presteerden de laatste jaren fantastisch maar dat is verre van zeker voor de volgende jaren..
Grond is en blijft één van de momenteel gewilde "harde" activa. Heb zelf 30 jaar geleden naastliggende grond gekocht en nooit een minuut spijt van gehad.
Grond is en blijft één van de momenteel gewilde "harde" activa. Heb zelf 30 jaar geleden naastliggende grond gekocht en nooit een minuut spijt van gehad.
Ik zou er niet op rekenen dat een van je kinderen daar gaat wonen, doe het voor jezelf en dan zie je wat de toekomst brengt.
Je ene dochter wil absoluut naar het buitenland en de andere wil midden in de stad wonen… who knows.. het hangt ook van je karakter af. Als je zelfzeker bent zal je nooit spijt hebben van je beslissing, ben je minder zelfzeker dan een reden extra om het te kopen. Ik denk eerder dat laatste anders stelde je de vraag niet.
Gemiddeld jaarrendement van de S&P500 van de voorbije 30 jaar is 10,4%.Ayhrual schreef: ↑2 oktober 2025, 14:43 Ik zit in exact dezelfde situatie en ga deze stap zetten: