Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
In dat geval zou je niet moeten rapporteren in percentages winst, ook niet in EUR winst, maar in aantallen. Bijvoorbeeld: ik heb dit jaar 10 stuks IMIE gekocht en 1 stuk Umicore verkocht.Kempen123 schreef: ↑3 november 2025, 15:24 Ik beleg dus niet om 'zoveel mogelijk €' te krijgen, maar om 'een zo groot mogelijk deel van de productiemiddelen van de wereld' te krijgen. Dat voelt (voor mij althans) veiliger.
Die € en $ zijn slechts rekeneenheden die de verhouding weergeven tussen (bijvoorbeeld) een miljardste deel van Nvidia en een hoeveelheid eten in de winkel of een aantal kWh uit het stroomnet.
Ik ben zelf alvast niet bereid om dergelijke transparantie te bieden
Bron: het internet.
Daarover gaat het niet. Wel over percentages van het volledig onroerend vermogen, niet enkel belegd vermogen.
Laatst gewijzigd door Sint1 op 3 november 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar ga jij van uit, maar is dat ook hoe de anderen het zien?
De YTD van mijn bankapp houdt alleszins geen rekening met de cash die niet op de effectenrekening zelf geparkeerd staat.
Dat was juist mijn vraag: percentage van wat? In dit topic dan, wordt hier je ytd van totaal gegeven of niet? Sommigen zetten percentage aandelen, percentage cash erbij. Dus ik veronderstel van totaal onroerend vermogen niet enkel wat je bankapp toont.
Dat hangt natuurlijk ook van je kapitaal en je leeftijd. Als je boven de 1 miljoen cash hebt en geen schulden of hypotheek/hypoteken, dan zal een gepensionneerde waarschijnlijk blij zijn met 5% netto.
Ben je jonger (zeg maar 40 - 45) en werk je. Dan ben je waarschijnlijk (met een kapitaal van 100.000) niet tevreden onder de 10 à 20% netto.
Ben je 20 à 25 en heb je 25.000, dan streef je naar 20% plus netto.
Of omgekeerd: hoe meer je hebt hoe meer je wilt
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Goede vraag: in mijn geval heeft YTD enkel betrekking op mijn portefeuille - inclusief het cash gedeelte op de beleggersrekening.
Daarnaast heb ik wel nog een cashbuffer op zichtrekening/spaarrekening/termijnrekening - daar is geen rekening mee gehouden. Deze buffer is ongeveer 15% van mijn totaal roerend vermogen. Dus ben ik voor 85% belegd momenteel.
Het is compleet ridicuul om in je YTD rekening te houden met spaargeld en andere zaken.
gewoon je beleggingsportefeuille incl de cash die erop staat, dat is het correctste.
Anders moeten jullie elke maand een schatter laten komen om je huis opnieuw te schatten, dat doen we toch ook niet?
Minstens zijn jullie dus niet consequent...
gewoon je beleggingsportefeuille incl de cash die erop staat, dat is het correctste.
Anders moeten jullie elke maand een schatter laten komen om je huis opnieuw te schatten, dat doen we toch ook niet?
Minstens zijn jullie dus niet consequent...
Ik ben van de tegenovergestelde mening. Iemand die 100k in aandelen belegt en een YTD van 10% heeft, maar tegelijkertijd 100k op de spaarrekening heeft, is dat dan zoveel beter dan iemand die zijn volledig vermogen in een 50/50 portefeuille heeft en 6% rendment haalt?
Kunnen we niet beter eens met de YTD rubriek stoppen.JustSpike schreef: ↑4 november 2025, 11:14Ik ben van de tegenovergestelde mening. Iemand die 100k in aandelen belegt en een YTD van 10% heeft, maar tegelijkertijd 100k op de spaarrekening heeft, is dat dan zoveel beter dan iemand die zijn volledig vermogen in een 50/50 portefeuille heeft en 6% rendment haalt?
Iedere situatie is anders.
Groot kapitaal, klein kapitaal.
Extra onroerend goed of niet.
Deels cash op spaar of terijnrekening.
Inkomen uit arbeid of niet.
Totaal verschillende leeftijden c.q. toekomst.
Totaal verschillende risicobereidheid.En dan heb ik het nog niet over degenen die beleggen c.q investeren in baar edelmetaal, whiskij, wijn, pokemonplaatjes, bouwgrond, schilderijen etc.etc.
Kortom het zegt helemaal niets en niemand heeft er wat aan. Max. degene die trots een keer een hoog % meldt over al dan niet een deel(tje) van zijn/haar portefeuille.
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Toch niet nodig, het is weer een drama die wordt gecreëerd voor twee keer niets - gewoon wat constructief houden en tis toch ok. Het is een forum voor beleggers - lijkt me dan ook vrij logisch dat YTD dan ook betrekking heeft op het gedeelte dat belegd is - en aangezien bepaalde brokers het rendement berekenen inclusief het geld op de beleggersrekening is dat vrij logisch, ook het feit dat het op een beleggersrekening staat maakt het logisch want anders zou het wel op een andere en betere rekening staan - het staat op die rekening om belegd te worden.JOKER247 schreef: ↑4 november 2025, 13:15Kunnen we niet beter eens met de YTD rubriek stoppen.JustSpike schreef: ↑4 november 2025, 11:14
Ik ben van de tegenovergestelde mening. Iemand die 100k in aandelen belegt en een YTD van 10% heeft, maar tegelijkertijd 100k op de spaarrekening heeft, is dat dan zoveel beter dan iemand die zijn volledig vermogen in een 50/50 portefeuille heeft en 6% rendment haalt?
Totaal verschillende risicobereidheid.En dan heb ik het nog niet over degenen die beleggen c.q investeren in baar edelmetaal, whiskij, wijn, pokemonplaatjes, bouwgrond, schilderijen etc.etc.
Kortom het zegt helemaal niets en niemand heeft er wat aan. Max. degene die trots een keer een hoog % meldt over al dan niet een deel(tje) van zijn/haar portefeuille.
Dat er nog verschillen zijn is logisch, maar dat is een keuze (asset klasse, risico, ....) en dan maakt het ook niet uit of het nu gaat om 3 cijfers of 30 cijfers.
Is het hier een forum voor beleggers????contextbinder schreef: ↑4 november 2025, 15:15Toch niet nodig, het is weer een drama die wordt gecreëerd voor twee keer niets - gewoon wat constructief houden en tis toch ok. Het is een forum voor beleggers - lijkt me dan ook vrij logisch dat YTD dan ook betrekking heeft op het gedeelte dat belegd is - en aangezien bepaalde brokers het rendement berekenen inclusief het geld op de beleggersrekening is dat vrij logisch, ook het feit dat het op een beleggersrekening staat maakt het logisch want anders zou het wel op een andere en betere rekening staan - het staat op die rekening om belegd te worden.JOKER247 schreef: ↑4 november 2025, 13:15
Kunnen we niet beter eens met de YTD rubriek stoppen.
Dat er nog verschillen zijn is logisch, maar dat is een keuze (asset klasse, risico, ....) en dan maakt het ook niet uit of het nu gaat om 3 cijfers of 30 cijfers.
Niemand is verplicht deze topic te lezen.
Wie eens een bovengemiddeld resultaat behaalt, mag wel gevierd worden. En je kunt altijd iets leren uit andermans portfeuille.
(En mensen met een slechte YTD hebben wel eens een schouder om op te huilen nodig -- en ook daar kun je iets uit leren).
Wie eens een bovengemiddeld resultaat behaalt, mag wel gevierd worden. En je kunt altijd iets leren uit andermans portfeuille.
(En mensen met een slechte YTD hebben wel eens een schouder om op te huilen nodig -- en ook daar kun je iets uit leren).
Ja, de kroeg heet dat geloof ik. Heel veel wijze inzichten daar.