Verdeling portefeuille veranderen door meerwaardebelasting
TIP
Verdeling portefeuille veranderen door meerwaardebelasting
Ik bezit momenteel zo'n 33% losse aandelen, 7% obligaties en 60% etf's . Mijn maandelijkse inleg gaat al een tijd naar etf's (60% wereldindex, 25% Europa, 15% groeilanden).
Met de komst van de meerwaardebelasting twijfel ik eraan om mijn losse aandelen nog af te bouwen.
Het risico dat ik daarin ga handelen wegens veranderende markt- of bedrijfsomstandigheden, is gewoon groter dan bij etf's. Nu dat er naast de tob ook een meerwaardetaks komt, lijken etf's me gemakkelijker en interessanter. Bij etf's verkoop ik pas binnen 20 jaren. Bij losse aandelen weet ik het nog niet, dus waarschijnlijk al veel vroeger meerwaardetaks en tob verkoop te betalen. Je verliest met losse aandelen dus een gedeelte van het compounden. Daarnaast heb je ook meer administratie in het oog te houden met de losse aandelen.
Ik vind het wel leuk om te doen dus waarschijnlijk hou ik wel nog enkele losse aandelen.
Zijn er nog die hun portefeuille gaan wijzigen naar aanleiding van de meerwaardebelasting?
Met de komst van de meerwaardebelasting twijfel ik eraan om mijn losse aandelen nog af te bouwen.
Het risico dat ik daarin ga handelen wegens veranderende markt- of bedrijfsomstandigheden, is gewoon groter dan bij etf's. Nu dat er naast de tob ook een meerwaardetaks komt, lijken etf's me gemakkelijker en interessanter. Bij etf's verkoop ik pas binnen 20 jaren. Bij losse aandelen weet ik het nog niet, dus waarschijnlijk al veel vroeger meerwaardetaks en tob verkoop te betalen. Je verliest met losse aandelen dus een gedeelte van het compounden. Daarnaast heb je ook meer administratie in het oog te houden met de losse aandelen.
Ik vind het wel leuk om te doen dus waarschijnlijk hou ik wel nog enkele losse aandelen.
Zijn er nog die hun portefeuille gaan wijzigen naar aanleiding van de meerwaardebelasting?
Re: Verdeling portefeuille veranderen door meerwaardebelasting
Als je binnen 20 jaar verkoopt, mis je 20 maal de jaarlijkse vrijstelling van 10 000 euro aan meerwaardetaks.
Op het eerste zicht een verlies van maximaal 200 000,00 - 15 000 = 185 000,00 eurox 10% = 18 500 euro maximaal verlies op 20 jaar.
Op het eerste zicht een verlies van maximaal 200 000,00 - 15 000 = 185 000,00 eurox 10% = 18 500 euro maximaal verlies op 20 jaar.
Laatst gewijzigd door paul op 13 november 2025, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die is er nog niet, pas ten vroegste tegen Sint-Juttemis of na nwe verkiezingen & een onmogelijke regeringsvorming of zo, maar wel verstandig dat je er al over nadenkt.
Hoeveel handel je per jaar? Hoeveel winst heb je per jaar?
Maar ja, voor de meeste beleggers zijn breed gespreide etfs in een buy en hold meer rendabel.
Maar ja, voor de meeste beleggers zijn breed gespreide etfs in een buy en hold meer rendabel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga een paar etf verkopen bij Saxo, die ik niet meer wil aanhouden.
Nog dit jaar, nu kunnen ze nog ni zeggen dat ik het uit fiscale overwegingen doe.
Later... vrees ik er voor
Nog dit jaar, nu kunnen ze nog ni zeggen dat ik het uit fiscale overwegingen doe.
Later... vrees ik er voor
De laatste 5 jaren geven de losse aandelen meer rendement dan mijn trackers maar waarschijnlijk is dat meer geluk dan kunde.
Ik doe maar weinig transacties in mijn losse aandelen Ongeveer een 3-4 aankopen en 1 tot 4 verkopen per jaar.
De 18.500 Euro meerwaardetaks die ik met etf's zou moeten betalen (al kun je die 10k/jaar met etf's ook claimen) is idd om rekening mee te houden. Een gedeelte betaal je alsnog natuurlijk doordat er bij handel tob is. Deze ligt bij losse aandelen op 0,35% tegenover 0,12% bij de fiscaal gunstige ETF's ( al verwacht ik daar ook nog aanpassingen op termijn)
Ik doe maar weinig transacties in mijn losse aandelen Ongeveer een 3-4 aankopen en 1 tot 4 verkopen per jaar.
De 18.500 Euro meerwaardetaks die ik met etf's zou moeten betalen (al kun je die 10k/jaar met etf's ook claimen) is idd om rekening mee te houden. Een gedeelte betaal je alsnog natuurlijk doordat er bij handel tob is. Deze ligt bij losse aandelen op 0,35% tegenover 0,12% bij de fiscaal gunstige ETF's ( al verwacht ik daar ook nog aanpassingen op termijn)
Binnen mijn portefeuille streef ik (ben nog in opbouw) naar een buffer van 6 à 12 maandlonen op spaar- of zichtrekening. De helft van wat er dan nog overblijft plaats ik in vastrentende producten (termijnrek., obligaties, tak 21,...). De andere helft in producten met variabel rendement (fondsen, aandelen, etf). De verhoudingen binnen deze categorieën leg ik niet vast.
Het al dan niet bestaan van een meerwaardebelasting heeft hierop geen invloed. Wel verkoop ik (eindelijk) fondsen die ondermaats presteren. Ik was dat toch al van plan en wil me het potentiële gedoe van opt-out of terugvorderen meerwaardebelasting besparen bij deze posities.
Daarnaast hou ik er ook al wat rekening mee bij het vastrentende gedeelte van mijn portefeuille. Ik probeer vervaldagen van obligaties /Tak21's te spreiden (in in concreto 2033 te vermijden).
Als bij al is het gerommel in de marge bij mij omdat ik onder de 10 000 euro meerwaarde blijf (en wellicht ook zal blijven, behoudens 2033 dan). Eens het er door komt en de finaliteiten gekend zal één en ander ook duidelijker worden.
Het al dan niet bestaan van een meerwaardebelasting heeft hierop geen invloed. Wel verkoop ik (eindelijk) fondsen die ondermaats presteren. Ik was dat toch al van plan en wil me het potentiële gedoe van opt-out of terugvorderen meerwaardebelasting besparen bij deze posities.
Daarnaast hou ik er ook al wat rekening mee bij het vastrentende gedeelte van mijn portefeuille. Ik probeer vervaldagen van obligaties /Tak21's te spreiden (in in concreto 2033 te vermijden).
Als bij al is het gerommel in de marge bij mij omdat ik onder de 10 000 euro meerwaarde blijf (en wellicht ook zal blijven, behoudens 2033 dan). Eens het er door komt en de finaliteiten gekend zal één en ander ook duidelijker worden.
Fiscaliteit moet niet de bepalende factor zijn in je beleggingsstrategie.
Maar een beetje optimaliseren kan geen kwaad:
- Tax-loss harvesting.
- Minder nood aan herbalancering via ETF's.
Dat laatste principe pas ik (net zoals OP) ook toe.
Ik denk dat de MW-belasting voor een doorsnee-belegger ook wel zal meevallen.
Jaren van portefeuille-opbouw (tijdens de productieve jaren) worden gevolgd door jaren van geleidelijke afbouw tijdens de minder productieve jaren (pensioen, ...).
Maar een beetje optimaliseren kan geen kwaad:
- Tax-loss harvesting.
- Minder nood aan herbalancering via ETF's.
Dat laatste principe pas ik (net zoals OP) ook toe.
Ik denk dat de MW-belasting voor een doorsnee-belegger ook wel zal meevallen.
Jaren van portefeuille-opbouw (tijdens de productieve jaren) worden gevolgd door jaren van geleidelijke afbouw tijdens de minder productieve jaren (pensioen, ...).
Plus de ver en aankoopkost en taks en 2j wachten op teruggave, voor mij hadden ze die 10k beter niet gedaan, simpeler en minder gedoe.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In de plaats een vrijstelling voor aankoop of renovatie van een vastgoed, nieuw of reeds in bezit; zou eerlijker geweest zijn.
Voor wie nog aandelen, obligaties of ETF's zonder transactiekosten wil kopen.
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/eAaCy
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/eAaCy
Hier ook nog een referral voor max. 100 euro gratis transactiekosten bij Saxo bij het openen van een rekening ( beurstaksen blijven wel te betalen ).
https://refer.saxo/GhxBk
met dank bij voorbaat
https://refer.saxo/GhxBk
met dank bij voorbaat
Waar is de tijd van "Cooreman-Declerck" toen kon men tot 40 000,00 BEF fiscaal aftrekken als men aandelen kocht om de economie te stimuleren , zonder verdere voorwaarden. Men kon die dus eigenlijk zelfs heel vlug verkopen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
Nu doet men het omgekeerde een meerwaardebelasting bij verkoop van aandelen, goud, opties enz.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
Nu doet men het omgekeerde een meerwaardebelasting bij verkoop van aandelen, goud, opties enz.