De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Stay in may but remember to leave in september..
Dat het eens niet "Sell in May but remember to come back in September" zou zijn?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
NVIDIA doet het weer. De winst ligt opnieuw iets boven de verwachtingen.
De verkoop van de Blackwell chips loopt razendsnel.
Er worden wel vragen gesteld met de manier waarop het allemaal gefinancierd wordt (zoals vb. de recente deal waarbij NVIDIA een belang neemt in OpenAI van 100 miljard).
https://www.standaard.be/economie/een-a ... 35405.html
Ik lees hier en daar dat van een barst in de zeepbel (als die er al dan niet is) nog geen sprake is, alhoewel de markt toch lijkt te twijfelen.
Ik ben echt benieuwd hoe dit verder zal evolueren.
Als belegger die nog maar vier jaar bezig probeer ik wat in te lezen in de DOT com bubbel en de vergelijking met de huidige situatie (hoewel die vergelijking volgens sommige bronnen niet opgaat omdat de bedrijven nu wel winst maken en toen niet).
De verkoop van de Blackwell chips loopt razendsnel.
Er worden wel vragen gesteld met de manier waarop het allemaal gefinancierd wordt (zoals vb. de recente deal waarbij NVIDIA een belang neemt in OpenAI van 100 miljard).
https://www.standaard.be/economie/een-a ... 35405.html
Ik lees hier en daar dat van een barst in de zeepbel (als die er al dan niet is) nog geen sprake is, alhoewel de markt toch lijkt te twijfelen.
Ik ben echt benieuwd hoe dit verder zal evolueren.
Als belegger die nog maar vier jaar bezig probeer ik wat in te lezen in de DOT com bubbel en de vergelijking met de huidige situatie (hoewel die vergelijking volgens sommige bronnen niet opgaat omdat de bedrijven nu wel winst maken en toen niet).
Die bedrijven maken wel winst (soms) maar AI zelf niet.
Bovendien lees ik vaak laatst ook wel ingelichte bronnen dat die big tech de depreciatie regels aanpassen, waardoor hun winst kunstmatig hoog is.
Nvidia resultaten vind ik eigenlijk nikszeggend, dat die goed zijn zegt alleen dat er een hype is en er massaal geinvesteerd wordt.
Of AI zelf winstgevend is, doet dat geen uitspraak.
Ik denk dat als AI winstgevend wordt, dat het dan enkel inkomsten uit corporate zal halen, maar het zal niet eenvoudig worden, en dan zwijg je nog over het feit dat die datacenters snel verouderen door steeds nieuwe chips...
Bovendien lees ik vaak laatst ook wel ingelichte bronnen dat die big tech de depreciatie regels aanpassen, waardoor hun winst kunstmatig hoog is.
Nvidia resultaten vind ik eigenlijk nikszeggend, dat die goed zijn zegt alleen dat er een hype is en er massaal geinvesteerd wordt.
Of AI zelf winstgevend is, doet dat geen uitspraak.
Ik denk dat als AI winstgevend wordt, dat het dan enkel inkomsten uit corporate zal halen, maar het zal niet eenvoudig worden, en dan zwijg je nog over het feit dat die datacenters snel verouderen door steeds nieuwe chips...
Ook ik lees berichten dat er iets niet klopt met de cijfers van Nvidia !
Verschillende analisten,schrijven dat ze kunstmatig opgepompt zijn. Gedocumenteerd met heel technische en moeilijke verhalen...(die mijn petje te boven gaan!)
Is er rook zonder vuur? Of is er wel degelijk fraude aan de hand?
Verschillende analisten,schrijven dat ze kunstmatig opgepompt zijn. Gedocumenteerd met heel technische en moeilijke verhalen...(die mijn petje te boven gaan!)
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Heel het businessmodel van AI is incestueus. Het doet denken aan de LDCs bij L&H.
Zoals de good old Lernoet al zie in dun oudun tiet“deir is notting rong wit biejing smart”. 
Er worden momenteel overal en door alle spelers volop datacenters gebouwd, massa's geld zijn daar op korte tijd voor vrijgemaakt. Diegene die de hardware leveren zoals chips, energie voorziening, koeling, gebouwen, enz.. zullen momenteel wel goed verdienen en zijn inmiddels navenant gewaardeerd. De vraag naar hardware die je nu ziet gaat niet blijven duren, eenmaal die datacenters in gebruik zijn zullen die eerst moeten renderen en uit gelast geraken voor er verdere expansie zal zijn. Momenteel is de vraag of hype naar rekenkracht groter dan het aanbod maar eenmaal het aanbod er is, zal de prijs aanzienlijk zakken. Of dat een bubble of de normale marktwerking is moet je zelf maar invullen.
Geen fraude, gewoon wat opgeklopt.Divi schreef: ↑Gisteren 15:36 Ook ik lees berichten dat er iets niet klopt met de cijfers van Nvidia !
Zeer goed stuk hierover;
https://justdario.com/2025/11/nvidia-ea ... ai-bubble/
De beurs reageerde vanavond toch wat anders dan menigeen verwachtte na de lofzang op Nvidea gisteravond.