Ratings daling
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Ratings daling
Als ik me niet vergis, zie ik bij het bekijken van de ratings van spaarbanken op spaargids dat er een daling is ten opzichte van enkele maanden geleden.
Keytrade en Beobank hadden een zeer goede AA-rating, nu A1/A+.
KBC heeft nu A3/A.
ING is ook gedaald.
Enzovoort, enzovoort.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
KBC heeft nu A3/A.
ING is ook gedaald.
Enzovoort, enzovoort.
Re: Ratings daling
Wat denk je zelf? Zou het iets te maken kunnen hebben met de groeiende schuld van België en de extra bankenbelasting vanaf 1 jan.?svenver schreef: ↑25 november 2025, 23:16 Als ik me niet vergis, zie ik bij het bekijken van de ratings van spaarbanken op spaargids dat er een daling is ten opzichte van enkele maanden geleden.
KBC heeft nu A3/A.
ING is ook gedaald.
Enzovoort, enzovoort.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk niet dat de Belgo-Belgische redenen die u aanhaalt invloed hebben op de dalende rating van buitenlandse banken zoals Keytrade (Arkea), Beobank (Crédit Mutuel) of ING (NL) bijvoorbeeld.
Mijn vraag is: is de rating een goede indicatie van de soliditeit (solvabiliteit) van een bank?
Of zijn er nog andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden voordat men er zijn geld in steekt?
Ik hoor bijvoorbeeld spreken over Tier 1, maar ik ben niet bekend met al deze termen.
Ik stel deze vraag omdat ik voor een aanzienlijk bedrag aan tech-aandelen ga verkopen en ik overweeg om de opbrengst daarvan op een Keytrade-spaarrekening te zetten, waar ik klant ben.
Toevallig heb ik de huidige rentevoeten, beoordelingen en ratings bekeken. Ik was zeer verrast toen ik zag dat de rating van Arkea, die altijd uitstekend was, van Aa3, als ik me goed herinner, naar A1 is gedaald.
En teglijkertijd less ik dat Crédit Mutuel Arkéa heeft solvabiliteitsratio's die ruimschoots hoger liggen dan de prudentiële vereisten die de ECB voor 2026 heeft vastgesteld.
https://www.actusnews.com/fr/credit-mut ... -pour-2026
Ik ben een beetje in de war.
En nu ik toch bezig ben: wat zijn uw ervaringen met de klantendienst van Keytrade, bijvoorbeeld in geval van toegangsproblemen?
Ik heb nooit grote problemen gehad, maar wel enkele moeilijkheden door een gebrek aan reactievermogen van de dienst, lange wachttijden aan de telefoon, enz.
En ik lees enkele gruwelijke verhalen in de beoordelingen.
Of zijn er nog andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden voordat men er zijn geld in steekt?
Ik hoor bijvoorbeeld spreken over Tier 1, maar ik ben niet bekend met al deze termen.
Ik stel deze vraag omdat ik voor een aanzienlijk bedrag aan tech-aandelen ga verkopen en ik overweeg om de opbrengst daarvan op een Keytrade-spaarrekening te zetten, waar ik klant ben.
Toevallig heb ik de huidige rentevoeten, beoordelingen en ratings bekeken. Ik was zeer verrast toen ik zag dat de rating van Arkea, die altijd uitstekend was, van Aa3, als ik me goed herinner, naar A1 is gedaald.
En teglijkertijd less ik dat Crédit Mutuel Arkéa heeft solvabiliteitsratio's die ruimschoots hoger liggen dan de prudentiële vereisten die de ECB voor 2026 heeft vastgesteld.
En nu ik toch bezig ben: wat zijn uw ervaringen met de klantendienst van Keytrade, bijvoorbeeld in geval van toegangsproblemen?
Ik heb nooit grote problemen gehad, maar wel enkele moeilijkheden door een gebrek aan reactievermogen van de dienst, lange wachttijden aan de telefoon, enz.
Zou de Amerikaanse huizenmarkt hier niet iets mee te maken hebben? Deze staat wederom op springen, met alle gevolgen van dien. De algehele economie staat op dit moment enorm onder druk.
Misschien door dat gedoe in Brussel?
Denk dat die daar wel wat in het rood staan.
Dat zal er zeker mee te maken hebben, die etterbuil staat immers op barsten nu ook ING de geldkraan lijkt dicht te draaien. Dat er nu zo plots een akkoord over de federale begroting is, zal daar ook wel iets mee te maken hebben, gaan we binnenkort wel zien. Schandalig onverantwoord hoe die Brusselse politiekers en dan vooral die PS klojo's de boel laten verzieken, liever financiële chaos dan hun verdomde verantwoordelijkheid op te nemen. En zoals gewoonlijk zal het er weer op uitdraaien dat de Vlamingen de schuld en de rekening krijgen.
De Belgen , niet alleen de Vlamen , zullen de rekening krijgen…
- VincentVega
- Hero Member

De PS meent zich te mogen bepalen welke Vlaamse meerderheid er al dan niet mag komen in Brusselvortex schreef: ↑Gisteren 18:29Dat zal er zeker mee te maken hebben, die etterbuil staat immers op barsten nu ook ING de geldkraan lijkt dicht te draaien. Dat er nu zo plots een akkoord over de federale begroting is, zal daar ook wel iets mee te maken hebben, gaan we binnenkort wel zien. Schandalig onverantwoord hoe die Brusselse politiekers en dan vooral die PS klojo's de boel laten verzieken, liever financiële chaos dan hun verdomde verantwoordelijkheid op te nemen. En zoals gewoonlijk zal het er weer op uitdraaien dat de Vlamingen de schuld en de rekening krijgen.
De Vlaamse partijen hebben al lang overeen gekomen welke coalitie er aan Vlaamse zijde zou mogen komen, nl. eentje met ook de N-VA aan boord. Maar de PS weigert om samen met de N-VA in Brussel te besturen. En dus kan er niet bestuurd worden bij gebrek aan een Vlaamse meerderheid.
De arrogantie van de PS. Stel je voor dat op nationaal niveau een Vlaamse partij zou willen bepalen wie in Wallonië bestuurt of niet …
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
+1VincentVega schreef: ↑Gisteren 21:02De PS meent zich te mogen bepalen welke Vlaamse meerderheid er al dan niet mag komen in Brusselvortex schreef: ↑Gisteren 18:29
Dat zal er zeker mee te maken hebben, die etterbuil staat immers op barsten nu ook ING de geldkraan lijkt dicht te draaien. Dat er nu zo plots een akkoord over de federale begroting is, zal daar ook wel iets mee te maken hebben, gaan we binnenkort wel zien. Schandalig onverantwoord hoe die Brusselse politiekers en dan vooral die PS klojo's de boel laten verzieken, liever financiële chaos dan hun verdomde verantwoordelijkheid op te nemen. En zoals gewoonlijk zal het er weer op uitdraaien dat de Vlamingen de schuld en de rekening krijgen.![]()
![]()
![]()
De Vlaamse partijen hebben al lang overeen gekomen welke coalitie er aan Vlaamse zijde zou mogen komen, nl. eentje met ook de N-VA aan boord. Maar de PS weigert om samen met de N-VA in Brussel te besturen. En dus kan er niet bestuurd worden bij gebrek aan een Vlaamse meerderheid.
De arrogantie van de PS. Stel je voor dat op nationaal niveau een Vlaamse partij zou willen bepalen wie in Wallonië bestuurt of niet …
Terug on topic.
Iemand een mening?
Iemand een mening?
svenver schreef: ↑Gisteren 14:28 Mijn vraag is: is de rating een goede indicatie van de soliditeit (solvabiliteit) van een bank?