ING Easyinvest
TIP
Re: ING Easyinvest
En hoe denk je dat die evolutie tot stand is gekomen? Vanzelf?KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 13:04 Bij jongeren is passief beleggen de default optie voor aandelen. Geen enkele ervan heeft ooit een boek over actief en passief beleggen gelezen, en heeft dan besloten, na lang en wijs beraad: ik word een passieve belegger.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Zeker niet door boeken te lezenGudrun schreef: ↑16 december 2025, 13:12En hoe denk je dat die evolutie tot stand is gekomen? Vanzelf?KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 13:04 Bij jongeren is passief beleggen de default optie voor aandelen. Geen enkele ervan heeft ooit een boek over actief en passief beleggen gelezen, en heeft dan besloten, na lang en wijs beraad: ik word een passieve belegger.
Omdat de nieuwe beleggers (of ze nu jong zijn of oud) zich waarschijnlijk niet realiseren dat een aandeel een stukje van een bedrijf is, dat je dus medeeigenaar wordt, en dat je opbrengsten afhangen van hoe goed dat bedrijf het doet.KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 13:04
Bij jongeren is passief beleggen de default optie voor aandelen. Geen enkele ervan heeft ooit een boek over actief en passief beleggen gelezen, en heeft dan besloten, na lang en wijs beraad: ik word een passieve belegger.
Als je dat weet, wordt je automatisch actieve belegger, omdat je sommige bedrijven sowieso meer ziet zitten dan andere, en omdat je je van sommige bedrijven niet kunt voorstellen hoe die ooit winst kunnen maken, of omdat je met een bepaald bedrijf niet geassocieerd wilt worden.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dus voor jou heeft beleggen een emotionele kant?
Je hebt dus liever een rendement van 5% per jaar door enkel te beleggen in bedrijven die jou aanspreken, dan 10% door gewoon neutraal te zijn?
De meeste jongeren zien het inderdaad niet op die manier. Zij kiezen voor 10% zonder een oordeel te vellen.
Zoveel aannames, ik begin er niet aan.KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 14:04Dus voor jou heeft beleggen een emotionele kant?
Je hebt dus liever een rendement van 5% per jaar door enkel te beleggen in bedrijven die jou aanspreken, dan 10% door gewoon neutraal te zijn?
De meeste jongeren zien het inderdaad niet op die manier. Zij kiezen voor 10% zonder een oordeel te vellen.
Maar misschien is het feit dat jongeren geld boven principes stellen wel een oorzaak van de huidige droevige staat van de wereld
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Ja? Zijn het niet eerder de boomers die de wereld gemaakt hebben tot de droevige staat van de wereld?
Maar volgens jou is het allemaal de schuld van de 18 tot 25-jarigen?
Weer aannames....KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 14:22Ja? Zijn het niet eerder de boomers die de wereld gemaakt hebben tot de droevige staat van de wereld?
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Ja? Vertel dan eens wat je bedoelt met:Kempen123 schreef: ↑16 december 2025, 14:33Weer aannames....KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 14:22
Ja? Zijn het niet eerder de boomers die de wereld gemaakt hebben tot de droevige staat van de wereld?
Het probleem is opvoeding.
Niet waar. Bij jongeren speelt ethisch en duurzaam beleggen een veel grotere rol dan bij …50+ ers. Toen wij zo jong waren bestonden die termen zelfs niet of amper.KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 14:04Dus voor jou heeft beleggen een emotionele kant?
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
(Jij bent begonnen met in te breken in een discussie tussen mij en iemand anders; je kunt mij dus niet verwijten dat ik erop in ga)
Hier gaan we geen antwoord meer op krijgen zeker? Boomers mogen jongeren van om het even wat beschuldigen
Inderdaad
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Het blijft hier altijd interessant om te zien hoe een onderwerp volledig van koers raakt. 
1) Je weet niet wat mijn 'generatie' is.KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 17:07Uiteraard niet. Je beschuldigt er de jongeren van dat zij verantwoordelijk zijn voor de wereld van vandaag, maar je kunt niet uitleggen waarom. Natuurlijk niet: jouw generatie is verantwoordelijk.
2) Ik vind 'boomer' een beledigende term dus als je een eerlijke discussie wilde starten dan ben je verkeerd begonnen.
3) Zelfs al zou 'mijn generatie' verantwoordelijk zijn voor iets, dan wil dat nog niet zeggen dat ik dat ben
4) Ik ben geen woordvoerder/verantwoordingaflegger voor 'mijn generatie', wat die dan ook moge zijn.
5) Ik heb jongeren niet beschuldigd dat zij verantwoordelijk zijn voor de wereld van vandaag, lees mijn bericht nog maar eens terug. Sowieso, logisch gesproken is iedereen, levend of dood, deels verantwoordelijk voor de wereld zoals hij nu is, maar dat is geen beschuldiging, gewoon een feit. Als jij verkeerdelijk stelt dat ik hen de schuld geef, dan nodigt dat niet uit tot verdere discussie
6) Als jij aanvullend en verkeerdelijk stelt dat volgens mij jongeren 18-25 jarigen zijn, dan nodigt dat ook niet uit tot verdere discussie
7) Je trekt nogal snel, veel te snel, conclusies over mij. Ook dat nodigt niet uit tot discussie.
8 ) Jij bent begonnen de term 'jongeren' te gebruiken, en, erger nog, ze als 1 groep te zien mbt hun beleggingsgedrag. Verwijt mij dan niet dat ik daarop inpik.
9) Ik gebruik de term 'jongeren' precies zo als ik begreep dat jij hem ook gebruikte: voor mensen die niet zelf nadenken en analyseren maar blind, default een ETF kiezen en dan ook nog overtuigd zijn dat dat de beste keuze is.
10) Ik breek niet in in een discussie, de discussie is open voor iedereen.
11) Naar mijn mening was de wereld in de jaren 1985 - 2010 inderdaad beter dan nu, zeker mbt tot vrede en veiligheid en de waardering voor feiten boven meningen. (uitzondering natuurlijk 9/11 en nasleep). Ik wens daar niet over te discussieren, dat is een mening.
12) Naar mijn mening zijn mensen die fundamentele principes, feiten, en de wens dingen te begrijpen, hebben laten varen voor geld en schone schijn en social-media-roem inderdaad een factor in de droeve staat van de wereld. De 'fake it till you make it' cultuur heeft er toe geleid dat er nu inderdaad een aantal fakers het gemaakt hebben en de dienst uitmaken, helaas. En dat de massa dat niet eens meer ziet, nog helaser. Ik wens daar niet over te discussieren, dat is een mening.
Ik denk dat ik het hier maar bij laat.