Beleggen voor kind als ouders
TIP
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Beleggen voor kind als ouders
Goedemiddag. Graag kom ik jullie mijn of onze dilemma's voorleggen. Wij willen als ouder graag maandelijks of éénmaal per jaar beleggen voor onze 8 jarige dochter. Zelf deed ik dit al in een fonds bij Argenta. Persoonlijk zou ik dit fonds liever verkopen en alles in bijvoorbeeld IWDA steken. Want dit biedt Argenta ook aan, weliswaar tegen een minimumkost van 20 euro.
Ik zoek dus een instelling waar we samen een account kunnen openen of waarbij de andere partner toch medezeggenschap in heeft. Stel bij een relatiebreuk dat niet één van de 2 met de centen kan gaan lopen. Ook al is het voor het kind. De mama heeft ook een rekening nog bij Belfius en we kunnen daar bij Re-bel wél beleggen en mij eventueel aanduiden als mandataris. Al weet ik niet of dat hetzelfde is. We zouden willen gaan voor een ETF of meerdere. Saxo heeft bijvoorbeeld nu AutoInvest en dat lijkt me wel interessant. Zelf heb ik wel een rekening bij Bolero toen dat nog kon als niet klant bij KBC. Alleen is Bolero duurder in aankoop dan Saxo. Of is dat verschil in aankoopkost verwaarloosbaar ten opzichte van het risico? Met risico bedoel ik stel dat Saxo failliet gaat wat dan. Ook qua ETF was ik eerder aan het denken aan een combinatie SWRD/EMIM in plaats van VWCE of IWDA. Andere voorstellen zijn ook steeds welkom. Gezien beleggen altijd een risico inhoudt, zouden we ook maar max 250 euro per maand hiervoor willen inzetten. Alle tips zijn welkom! Bedankt.
Ik zoek dus een instelling waar we samen een account kunnen openen of waarbij de andere partner toch medezeggenschap in heeft. Stel bij een relatiebreuk dat niet één van de 2 met de centen kan gaan lopen. Ook al is het voor het kind. De mama heeft ook een rekening nog bij Belfius en we kunnen daar bij Re-bel wél beleggen en mij eventueel aanduiden als mandataris. Al weet ik niet of dat hetzelfde is. We zouden willen gaan voor een ETF of meerdere. Saxo heeft bijvoorbeeld nu AutoInvest en dat lijkt me wel interessant. Zelf heb ik wel een rekening bij Bolero toen dat nog kon als niet klant bij KBC. Alleen is Bolero duurder in aankoop dan Saxo. Of is dat verschil in aankoopkost verwaarloosbaar ten opzichte van het risico? Met risico bedoel ik stel dat Saxo failliet gaat wat dan. Ook qua ETF was ik eerder aan het denken aan een combinatie SWRD/EMIM in plaats van VWCE of IWDA. Andere voorstellen zijn ook steeds welkom. Gezien beleggen altijd een risico inhoudt, zouden we ook maar max 250 euro per maand hiervoor willen inzetten. Alle tips zijn welkom! Bedankt.
Re: Beleggen voor kind als ouders
Gehuwd? Huwelijkscontract? Wettelijk samenwonend? Samenlevingscontract? Kijken of sowieso niet alles Na ev. contract gemeenschapppelijk is. Bij MeDirect is handelen in Etf gratis en kan volgens mij gemeenschappelijk.
Bij keuze Etf: kijk naar regioverdeling; iwda is 3/4 Amerikaans. Kies ook voor Europa en groeilanden. Ik ben amateur, dus mijn advies niet voor zekerheid aannemen
Bij keuze Etf: kijk naar regioverdeling; iwda is 3/4 Amerikaans. Kies ook voor Europa en groeilanden. Ik ben amateur, dus mijn advies niet voor zekerheid aannemen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Beleg niet voor je kind, maar beleg voor jezelf. Je kind heeft andere behoeften dan dat je ervoor belegt.
Zorg er gewoon voor dat je in de toekomst zelf in een situatie bent dat je je kind naar best vermogen kan ondersteunen wanneer het nodig is.
Mijn zoon heeft al spaargeld maar zou graag willen beleggen in een etf, weten jullie of keytrade nog de enige is waarbij een rekening voor een minderjarige geopend kan worden?
Zeer persoonlijk antwoord, elk doet wat hij wil voor zijn kind(eren)EarthNvstr1 schreef: ↑21 december 2025, 18:27Beleg niet voor je kind, maar beleg voor jezelf. Je kind heeft andere behoeften dan dat je ervoor belegt.
Zorg er gewoon voor dat je in de toekomst zelf in een situatie bent dat je je kind naar best vermogen kan ondersteunen wanneer het nodig is.
Dat terzijde
Wij doen het op een gezamenlijke rekening M/V - bedoeld voor beide kinderen - apart van al de rest. Naar wie de centen gaan hangt af van testament/huwelijksstelsel/...
Mocht je dit niet zo willen kan je dit oplossen door
1) Een testament op te stellen zodat bepaalde tegoeden naar het (minderjarig) kind gaan bijvoorbeeld 200 stuks IWDA
2) Een effectenrekening op naam van het (minderjarig) kind te openen (enkele nichepartijen doen dit, de meeste niet) en effecten te schenken (géén cash: een minderjarige kan geen effecten aankopen - tegengehouden door de wetgever) - voornamelijk gebruikelijk bij grotere sommen die je al uit uw vermogen wil, niet voor 1K
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
ik heb voor onze 4jarige dochter een effectenrekening geopend bij keytrade op haar naam
let wel: van zodra ze 18 worden kun je als ouder niet meer aan die rekening, tenzij ze je opnieuw volmacht geven.
ik ga mijn dochter inlichten van het bestaan van die rekening de dag ze het kapitaal nuttig kan gebruiken.
Als ze het zelf eerder ontdekt en het geld zonder mijn medeweten afhaalt als ze meerderjarig is, is dat dan haar 'probleem'.
Bijkomend voordeel is dat die som uit de erfbelasting blijft als één van de ouders zou overlijden.
let wel: van zodra ze 18 worden kun je als ouder niet meer aan die rekening, tenzij ze je opnieuw volmacht geven.
ik ga mijn dochter inlichten van het bestaan van die rekening de dag ze het kapitaal nuttig kan gebruiken.
Als ze het zelf eerder ontdekt en het geld zonder mijn medeweten afhaalt als ze meerderjarig is, is dat dan haar 'probleem'.
Bijkomend voordeel is dat die som uit de erfbelasting blijft als één van de ouders zou overlijden.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
(Wat je doet, is een zeer goed idee)
Nuance op wat je schrijft: behalve als het overlijden binnen de 5 jaar na de schenking is. Als het over heel grote bedragen gaat, kun je beter de schenking laten registreren, en schenkbelasting betalen. Dat is trouwens altijd een goed idee: dan ben je beschermd wanneer in de toekomst de regels en tarieven rond schenkingen en erfenissen veranderen.
Gezien de exploderende schuld van Vlaanderen (dat bevoegd is voor de tarieven) gaan de tarieven alleen maar omhoog gaan.
Als je in Brussel of Wallonië woont, dan zijn de regels anders.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is zo een van die dingen die raar zijn in BelgiëKleineSpaarder schreef: ↑23 december 2025, 13:31Gezien de exploderende schuld van Vlaanderen (dat bevoegd is voor de tarieven) gaan de tarieven alleen maar omhoog gaan.
De federale overheid is verantwoordelijk voor het erfenisrecht. De regionale overheden zijn verantwoordelijk voor de erfenis- en schenkingstarieven.
Die Vlaams-nationalisten hebben er indertijd een potje van gemaakt
Vraag eens aan een willekeurige Vlaming wat de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde is? Je krijgt een verdwaasde blik als antwoord. En daarvoor betalen de Vlamingen een paar miljard per jaar