Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
Meerwaardebelasting 2026 POLL
Bij deze een poll omdat ik wel benieuwd ben naar wat jullie nu gaan doen.
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
Opt-Out, ik ga sowieso veel minder transacties doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Opt-out en veel minder transacties.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Opt-out en ik zal de belastingaangifte invullen aan de hand van de Fiscale fiche. Daarvoor dienen die fiches toch?
Ik zal wellicht onder de 10 000 meerwaarde per jaar blijven en ben niet van plan iets met minwaarde te verkopen.
De etf HDRO (waterstoftechnology) zal ik proberen voor 31/12/2030 van de hand te doen, omdat ik die te duur heb aangekocht in het verleden. Dan zal ik éénmalig wat meer administratie hebben.
Ik zal wellicht onder de 10 000 meerwaarde per jaar blijven en ben niet van plan iets met minwaarde te verkopen.
De etf HDRO (waterstoftechnology) zal ik proberen voor 31/12/2030 van de hand te doen, omdat ik die te duur heb aangekocht in het verleden. Dan zal ik éénmalig wat meer administratie hebben.
Ik neig voorlopig ook naar dit antwoord. Al is opt-in en niets terugvragen ook nog een optie. Als je voor opt-out kiest zet je jezelf eigenlijk klem. Wat de marktomstandigheden ook zijn en wat je ook van mogelijkheden ziet, je moet vooral veel stilzitten of je kan serieuze problemen krijgen. Met opties spelen lijkt me ook niet meer verstandig in dat geval.
Zelf ga ik voor 31-12-2025 zoveel mogelijk uitmesten van mijn aandelen.
En ( voorlopig ) vanaf 2026 niets meer verkopen ( met winst ). En de commentaren die vanaf half 2027 op de meerwaardetaks heel goed lezen. Eind 2027 zullen de meeste aanslagen i.v.m. de meerwaardetaks reeds gepleegd zijn.
Kost dan ook geen TOB en de opbrengst voor de "lieve overheid" is dan 0,00 euro meerwaardetaks.
Misschien ga ik EFT's kopen (ken daar niet zoveel van. Heb gelezen dat ze soms tot 0,5 % onkosten per jaar aanrekenen ( die kosten staan mij niet aan ).
En ( voorlopig ) vanaf 2026 niets meer verkopen ( met winst ). En de commentaren die vanaf half 2027 op de meerwaardetaks heel goed lezen. Eind 2027 zullen de meeste aanslagen i.v.m. de meerwaardetaks reeds gepleegd zijn.
Kost dan ook geen TOB en de opbrengst voor de "lieve overheid" is dan 0,00 euro meerwaardetaks.
Misschien ga ik EFT's kopen (ken daar niet zoveel van. Heb gelezen dat ze soms tot 0,5 % onkosten per jaar aanrekenen ( die kosten staan mij niet aan ).
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Opt-in is de enige logische keuze.
En niets terugvragen.
Je kunt maximum 1.000 euro claimen. Dat is peanuts.
Waarom zou je al je beleggingen te grabbel gooien om in het beste geval 1.000 terug te vorderen?
Totaal onbegrijpelijk is de keuze: opt-in en dan toch geld terugvorderen. Je kiest dan voor het voordeel van opt-in (anonimiteit) en dan ga je zelf dat voordeel neutraliseren
. Jambon van NVA houdt van jullie: je geeft een boel info voor zijn datamining: je wil anoniem zijn (alarmbel voor Jambon!) en tegelijk geef je Jambon detail-info tijdens jouw jaarlijkse claim van de vrijstelling.
Want elk jaar ga je een ander tipje van je beleggingsportefeuille oplichten.
Dat is net waar Jambon's (van NVA, of heb ik dat al gezegd?) datamining van houdt: jaar na jaar gedeeltelijke info waarmee Jambon's (NVA) datamining jouw beleggingspatroon zal ontrafelen: jouw volledige beleggingsportefeuille en jouw volledige beleggingsstrategie (33% aan je been of 60% - alles inbegrepen - als je beschouwd wordt als beroeps).
Of wat dachten jullie dat Jambon met zijn datamining wou doen, waarover de Raad van State grote bezwaren heeft, maar waarmee Jambon geen rekening houdt?
En niets terugvragen.
Waarom zou je al je beleggingen te grabbel gooien om in het beste geval 1.000 terug te vorderen?
Totaal onbegrijpelijk is de keuze: opt-in en dan toch geld terugvorderen. Je kiest dan voor het voordeel van opt-in (anonimiteit) en dan ga je zelf dat voordeel neutraliseren
Want elk jaar ga je een ander tipje van je beleggingsportefeuille oplichten.
Dat is net waar Jambon's (van NVA, of heb ik dat al gezegd?) datamining van houdt: jaar na jaar gedeeltelijke info waarmee Jambon's (NVA) datamining jouw beleggingspatroon zal ontrafelen: jouw volledige beleggingsportefeuille en jouw volledige beleggingsstrategie (33% aan je been of 60% - alles inbegrepen - als je beschouwd wordt als beroeps).
Of wat dachten jullie dat Jambon met zijn datamining wou doen, waarover de Raad van State grote bezwaren heeft, maar waarmee Jambon geen rekening houdt?
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 22 december 2025, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Kans bestaat dat de money control van Jan Heps door het Grondwettelijk Hof wordt vernietigd.
https://stopmoneycontrol.be/
Het gaat druk worden bij het Grondwettelijk Hof, de Steinerscholen gaan er ook al naartoe.
Raar dat de vakbonden van het ander onderwijzend personeel er niet naartoe gaat. Het zal teveel geld kosten zeker ? Kakbonden.
Zelf vind ik dat het onderwijzend personeel veel te weinig dagen les moet geven.
https://stopmoneycontrol.be/
Het gaat druk worden bij het Grondwettelijk Hof, de Steinerscholen gaan er ook al naartoe.
Raar dat de vakbonden van het ander onderwijzend personeel er niet naartoe gaat. Het zal teveel geld kosten zeker ? Kakbonden.
Zelf vind ik dat het onderwijzend personeel veel te weinig dagen les moet geven.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Gezien mijn grotendeels buy-and-hold approach met dividendaandelen en het feit dat opt-in de default keuze is, ga ik vermoedelijk voor opt-in met selectieve recuperatie van RV.
Vanaf 2026 ga ik de verkopen tot het minimum proberen te beperken, zonder mijn strategie te fnuiken echter, maar wel rekening houdend met de MWB.
Vanaf 2026 ga ik de verkopen tot het minimum proberen te beperken, zonder mijn strategie te fnuiken echter, maar wel rekening houdend met de MWB.
2026 staat voor de deur en de invoering van de meerwaardebelasting nadert.
De eerste jaarhelft zal er sprake zijn van een overgangsregeling, tot publicatie van de wet (of tot uiterlijk 30 juni 2026), waarbij de belasting nog niet (onmiddellijk) zal worden afgehouden. Er zal begin 2026 nog geen keuzemogelijkheid zijn om de belasting niet af te houden. Van zodra er een keuzemogelijkheid beschikbaar wordt, zullen we u hiervan per e-mail op de hoogte brengen.
Bij Saxo Bank nog geen mogelijkheid tot opt-out.
De eerste jaarhelft zal er sprake zijn van een overgangsregeling, tot publicatie van de wet (of tot uiterlijk 30 juni 2026), waarbij de belasting nog niet (onmiddellijk) zal worden afgehouden. Er zal begin 2026 nog geen keuzemogelijkheid zijn om de belasting niet af te houden. Van zodra er een keuzemogelijkheid beschikbaar wordt, zullen we u hiervan per e-mail op de hoogte brengen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nog bij geen enkele bij mijn weten. Is ook nergens voor nodig.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is nog niet het ergste ...
Jambon, minister van Financiën van NVA, verplicht jou om ten laatste op 30 juni 2026 de keuze te maken tussen opt-in en opt-out.
Pas bij de belastingbrief van 2026 die je pas in 2027 gaat krijgen, ga je weten wat de gevolgen zijn van je keuze.
Je gaat dus pas in 2027 weten wat de gevolgen zijn van de keuze die je in 2026 moet maken.
Geniaal van NVA. Of is het demonisch?
De rijken en de ondernemers maken zich geen zorgen hierover. NVA heeft hen een vrijstelling van 1 miljoen meerwaarde cadeau gedaan.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 22 december 2025, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bolero: “Zolang de wet niet gestemd is, kan KBC – Bolero deze belasting nog niet automatisch inhouden”.TrX schreef: ↑22 december 2025, 15:37 2026 staat voor de deur en de invoering van de meerwaardebelasting nadert.
Bij Bolero gaan ze het dus niet inhouden en bij Saxo wel. Jongens toch. Saxo gaat dus roerende voorheffing inhouden zonder enige wettelijke basis.
Laatst gewijzigd door Barryke op 22 december 2025, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Een goede belegger weet dat het beter is om je verlies te pakken, beter dan wanhopig te wachten op betere tijden. Of hopen op om het even wat.KleineSpaarder schreef: ↑22 december 2025, 15:48Dat is nog niet het ergste ...
Jambon, minister van Financiën van NVA, verplicht jou om ten laatste op 30 juni 2026 de keuze te maken tussen opt-in en opt-out.
Pas bij de belastingbrief van 2026 die je pas in 2027 gaat krijgen, ga je weten wat de gevolgen zijn van je keuze.
Doe daarom je winst met dit advies, gratis en voor niets. Want denk niet dat NVA zal stoppen ...
KleineSpaarder schreef: ↑22 december 2025, 14:20 Opt-in is de enige logische keuze.
En niets terugvragen.
Denk dat Saxo dan in fout gaat.Barryke schreef: ↑22 december 2025, 16:06Bolero: “Zolang de wet niet gestemd is, kan KBC – Bolero deze belasting nog niet automatisch inhouden”.TrX schreef: ↑22 december 2025, 15:37 2026 staat voor de deur en de invoering van de meerwaardebelasting nadert.
![]()