Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Beleggen in goud of zilver

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
353 berichten
  • Pagina 22 van 24
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

Re: Beleggen in goud of zilver

• Citeer

Bericht door VTEC » 22 december 2025, 22:53

Ik begrijp je punt hoor PotjeVickx, maar ik ben echt geen newbie in deze markten en lees / studeer er veel over.
Make no mistake, mijn gemiddelde aankoopprijs was < 1.000€ per ounce. Nu gaan we richting 4.400€ per ounce en met dat opt-in / opt-out gedoe en de onzekerheid daaromtrent was het moment daar voor mij om iets te doen.

@Paul : ja een ATH van zowel goud en zilver in dollar. 4.417$ en 68,7$. Moest ik nu nog niks hebben van PMs zou ik eerder zilver kopen. Ook al omdat het om kleinere bedragen gaat en het zgn “fractionele” goud kopen zoals 1g/5g zo een buitensporige premie vergt. Platina ging trouwens ook 5% hoger intraday.

JOKER247
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer JOKER247
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JOKER247 » 22 december 2025, 23:07

VTEC schreef: ↑22 december 2025, 22:53 Ik begrijp je punt hoor PotjeVickx, maar ik ben echt geen newbie in deze markten en lees / studeer er veel over.
Make no mistake, mijn gemiddelde aankoopprijs was < 1.000€ per ounce. Nu gaan we richting 4.400€ per ounce en met dat opt-in / opt-out gedoe en de onzekerheid daaromtrent was het moment daar voor mij om iets te doen.

@Paul : ja een ATH van zowel goud en zilver in dollar. 4.417$ en 68,7$. Moest ik nu nog niks hebben van PMs zou ik eerder zilver kopen. Ook al omdat het om kleinere bedragen gaat en het zgn “fractionele” goud kopen zoals 1g/5g zo een buitensporige premie vergt. Platina ging trouwens ook 5% hoger intraday.
Helaas is de premie op zilver (+b.t.w. op baren) een groot probleem.
En op munten is de spread ook ruim 13%.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 22 december 2025, 23:27

Ja dat klopt, maar opletten om het paard niet achter de wagen te spannen. Fysieke Beschikbaarheid van wat ik volg - zijnde bars / Maples / Eagles / Cook Island - is enorm laag.
Brengt herinneringen terug aan 2011… en ja dan profiteert de handel daarvan met hoge premies. Ik zou nu niet graag zilverhandelaar zijn : als de psychologisch belangrijke 70$/ounce kaap wordt genomen, zullen er onvermijdelijk winstnemingen komen denk ik. Reculer pour mieux sauter :D

koenvhaver
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer koenvhaver
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door koenvhaver » 23 december 2025, 10:44

Ik verkoop ook elke dag zilver en platinum. Goud blijft mijn basiswaarde maar is qua aandeel al de derde plaats in mijn portefeuille. Van winst nemen wordt niemand armer.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +800%

PotjeVickx
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer PotjeVickx
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PotjeVickx » 23 december 2025, 15:00

De zilvertekorten gaan het eerste decennium niet opgelost geraken, tenzij men misschien de 'groene waanzin' stopt. Ik zou er niet van schrikken dat we zelfs over 3-4 maanden met 3 cijfers spreken, al zal dat dan niet in één rechte lijn zijn. China beperkt de uitvoer nu, veel zilvermijnen zijn er niet en Samsung heeft al een zilvermijn in haar zak voor de komende 2 jaar. Trump moet 10 biljoen $ van zijn 38 biljoen$ herfinancieren.
ik zie het wel nog wat aan met mijn goud- en zilverposities.
Zilver noteert vandaag $70, in Shanghai is de spot $3,50 hoger. ::)

Barryke
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Barryke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Barryke » 24 december 2025, 16:52

Vanaf 1 januari kan je nog maar max 3000 euro cash ontvangen bij een goudverkoop in Nederland. Dit klopt? In Duitsland nog steeds tot 10.000?

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 24 december 2025, 17:17

PotjeVickx schreef: ↑23 december 2025, 15:00 De zilvertekorten gaan het eerste decennium niet opgelost geraken. Ik zou er niet van schrikken dat we zelfs over 3-4 maanden met 3 cijfers spreken, al zal dat dan niet in één rechte lijn zijn. China beperkt de uitvoer nu, veel zilvermijnen zijn er niet en Samsung heeft al een zilvermijn in haar zak voor de komende 2 jaar.
Goede post! Er is een structureel tekort sinds 2020, zijnde zilververbruik is > mining (en geen klein beetje) en het verbruik gaat omhoog en mining gaat mee met de wereldeconomie/conjunctuur want zilver is een bijproduct van mining van koper en lood. Natuurlijk is er veel historisch zilver, het is dus nu een onbalans, nog geen tekorten.
Mexico en China dalende productie (al kan je bij die laatste vragen stellen qua betrouwbaarheid van data) en Peru zijn de top-3 landen. De overige landen zijn minder belangrijke spelers.
Ik denk dat 3 cijfers per ounce idd een realistische mogelijkheid is. In AUS is het al zover in AUD, in Canada bijna in CAD.

schillet
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer schillet
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door schillet » 24 december 2025, 19:13

Barryke schreef: ↑24 december 2025, 16:52 Vanaf 1 januari kan je nog maar max 3000 euro cash ontvangen bij een goudverkoop in Nederland. Dit klopt? In Duitsland nog steeds tot 10.000?
https://www.geinrapers.nl/2025/11/11/di ... anaf-2027/

PotjeVickx
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer PotjeVickx
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PotjeVickx » 24 december 2025, 21:33

PotjeVickx schreef: ↑23 december 2025, 15:00Zilver noteert vandaag $70, in Shanghai is de spot $3,50 hoger. ::)
De fysieke handel lijkt zich meer en meer te ontkoppelen van de papierhandel, de spread Shanghai (fysiek)/NY(papier) loopt verder op tot meer dan $6/Oz. Mocht je niet weten wat er speelt in dit spel van vraag/aanbod zou dit een "heel lelijke grafiek' zijn.
Spread fysiek-papier.jpg
PotjeVickx schreef: ↑23 december 2025, 15:00 Trump moet 10 biljoen $ van zijn 38 biljoen$ herfinancieren.
USA-schuld.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 25 december 2025, 17:40

Ik kreeg een zeer interessante PM van een medeforummer. Ik ga deze deels quoten :

"Wat nu te doen?
Als ik er over nadenk kom ik tot de volgende conclusie:
- Voorlopig nog geen rede in Ukraïne n.m.m.
- Europa en de Navo komen met steeds meer waarschuwingen voor een oorlog de komende jaren (of het waar is, is niet belangrijk, het zaait wel meer onrust)
- Europa staat er slecht voor (bedrijven vertrekken omdat ze te duur worden om hier nog te kunnen produceren). Duitsland, eerst de motor van Europa , begint te sputteren
- Trump laat Europa vallen en blijft aan de gang met zijn handelstarieven, Groenland, etc.
- De inflatie neemt weer toe en de geldontwaarding groeit
- Staatsschulden beginnen zwaar uit de hand te lopen.
- De beurs begint op een luchtbel te lijken gezien de k.w.’s
Dus rijst bij mij de vraag of ik in de evt. dipjes toch niet terug in wat edelmetalen moet gaan investeren.

Ik zit idd grotendeels in dezelfde situatie qua timing etc. en deel de bezorgdheden / onzekerheden die je hierboven opnoemt 1 op 1, vooral inflatie en staatsschulden. Wat het inhoudt voor ons als PM beleggers, geen flauw idee anders stuurde ik deze post vanop de Caraïben of zo.
Zowel in 1980 (Hunt Brothers cornering the market) als in 2011 (repercussies van de bankencrisis) steeg zilver naar een nieuw record, evenwel niet gecorrigeerd voor inflatie. Dan zou zilver nu ca.150$ per ounce staan (anderen zeggen 130$). Daarna was er 2x een sterke terugval zowel 1980 als 2011.

Toen Covid uitbrak maart-2020 donderde de boel compleet in elkaar, zilver was toen 6-7x goedkoper dan nu afh van de currency. Heb toen wat gekocht maar te weinig. Veel te weinig. Ik had beter mijn huis verkocht en omgezet in zilver :D

Ik koop bij als er een stevige correctie komt (minstens 15-20%) met dien verstande :
- fysiek geleverd, geen ETF
- wereldwijd gekende munten dus geen exotische toestanden van eilandjes die niemand kent; numismatiek koop ik ook, is voor mij voor de lol
- ik verkies munten genre Maple / Eagle boven bars - de Oostenrijkse Philharmoniker vind ik niet mooi, persoonlijk
- zo dicht mogelijk tegen spot price, lastig tegenwoordig

Qua goud & platina : zijn zo snel zo sterk gestegen dat - voor mezelf sprekend (!) - aankopen niet verantwoord is. Net zoals het beursgezegde 'never try to catch a falling knife' is er ook 'bomen groeien niet tot in de hemel'.

Prettig Eindejaar iedereen van het forum en ik hoop op leuke discussies in dit topic in 2026!

PotjeVickx
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer PotjeVickx
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PotjeVickx » 26 december 2025, 23:22

Chinees zilverfonds stopt met nieuwe inbreng.
Er heerst was op de PM-markten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 26 december 2025, 23:25

76,5$ ounce voor zilver, bijna 7% stijging intraday. Ik volg de zilvermarkt sedert 2008 en dit heb ik echt nog nooit gezien op een dag. GSR is gehalveerd dit jaar. Platina noteert ook aan een all time high.
Eerlijk, dit is bizar en te zot voor woorden. Als het er zo gek aan toegaat, zou ik er zelf mijn handen van afhouden.

JOKER247
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer JOKER247
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JOKER247 » 26 december 2025, 23:29

VTEC schreef: ↑26 december 2025, 23:25 76,5$ ounce voor zilver, bijna 7% stijging intraday. Ik volg de zilvermarkt sedert 2008 en dit heb ik echt nog nooit gezien op een dag. GSR is gehalveerd dit jaar. Platina noteert ook aan een all time high.
Eerlijk, dit is bizar en te zot voor woorden. Als het er zo gek aan toegaat, zou ik er zelf mijn handen van afhouden.
Dat is inderdaad absurd.
Maar wel mooi voor de koers op 31/12 slot als het zo door gaat

PotjeVickx
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer PotjeVickx
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PotjeVickx » 27 december 2025, 15:45

VTEC schreef: ↑26 december 2025, 23:25 Eerlijk, dit is bizar en te zot voor woorden. Als het er zo gek aan toegaat, zou ik er zelf mijn handen van afhouden.
Voor zilver lijkt me dit een ander verhaal -al gaan we ook serieuze correcties zien- maar het langetermijnverhaal blijft er imo prachtig uit zien, ook al staan we boven de $79. In tegenstelling tot 1979 en 2011 gaat het hem nu niet om speculatie maar om schaarste van een grondstof die met de huidige ideologieën ver uitgeput zijn. Bovendien is het merendeel in handen van de BRIC's landen met uitbreiding van nog andere landen die deel uit maken van de groep die hun eigen muntstelsel aan het opzetten zijn gedekt door PM. (UNIT)
De tekorten van zilver gaan blijven en zelfs groeien.

Weet er nog iemand monsterboxen te koop staan? ;D
Ze verkopen alles in 1 Oz-munten, de grote stroom aan zilver is gedaan. Normaal werden we deze periode overspoeld met munten met de opdruk voor het nieuwe jaar. Enkel 'woekeraar' Goud-wisselkantoor biedt ze aan voor meer dan 50K€
monsterbox zilver

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 27 december 2025, 16:31

PotjeVickx schreef: ↑27 december 2025, 15:45 Voor zilver lijkt me dit een ander verhaal -al gaan we ook serieuze correcties zien- maar het langetermijnverhaal blijft er imo prachtig uit zien, ook al staan we boven de $79. In tegenstelling tot 1979 en 2011 gaat het hem nu niet om speculatie maar om schaarste van een grondstof die met de huidige ideologieën ver uitgeput zijn.
De tekorten van zilver gaan blijven en zelfs groeien.
Weet er nog iemand monsterboxen te koop staan? ;D
Ze verkopen alles in 1 Oz-munten, de grote stroom aan zilver is gedaan. Normaal werden we deze periode overspoeld met munten met de opdruk voor het nieuwe jaar.
Ik vermoed dat je "technologieën" bedoelt?
Hier : https://www.thesilvermountain.nl/lege-m ... and-munten ;D Dan kan je alvast kijken naar je toekomstige welvaart!
Zelfs een LEGE Maple monsterbox staat in backorder bij Rolf hahaha.
De site (keten) die je citeerde verkoopt nu MBs Maple Leafs 2025 aan 107€/ounce. Eagles 2025 aan ruim 117€ per ounce. Is dat veel? Ja! Is dat een scam? Nee, want je weet het klaar en duidelijk vooraf. Zou ik het iemand aanraden? Uiteraard niet.

Als je niet geeft om diverse jaartallen ben je een stuk minder duur af, 88,7€ per ounce voor Maples; Phillys uit Oostenrijk zijn nog wat goedkoper, maar die markt ken ik niet.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

353 berichten
  • Pagina 22 van 24
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy