Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
ik heb het over belgische aandelen, kweet niet of die veel door buitenlanders worden gekocht.
Het is ook maar een theorie die ik opper, zullen volgend jaar zien of ik juist zat of niet
Het is ook maar een theorie die ik opper, zullen volgend jaar zien of ik juist zat of niet
Vanaf (over)morgen mag alles naar beneden
Zou zonde geweest zijn om een correctie/crash voor het jaareinde te moeten slikken.
Zou zonde geweest zijn om een correctie/crash voor het jaareinde te moeten slikken.
Je hebt 100 aandelen van vroeger waar de referentiekoers op 31/12/2025 900 bedraagt (aankoopkoers was lager).
Je koopt begin 2026 50 aandelen bij aan 1.000.
Je verkoopt midden 2026 25 aandelen aan 950.
Tov welke waarde wordt dan de meerwaarde berekend? Of mag je dat zelf kiezen en uiteraard dan tov koers van 1.000 kiezen? Of is dit geregeld en moet je de meerwaarde sowieso tov die fotokoers van 900 nemen?
Tov welke waarde wordt dan de meerwaarde berekend? Of mag je dat zelf kiezen en uiteraard dan tov koers van 1.000 kiezen? Of is dit geregeld en moet je de meerwaarde sowieso tov die fotokoers van 900 nemen?
De fiscus gaat, geheel onlogisch, uit van het FIFO (first in, first out) principe.CaesarDL schreef: ↑31 december 2025, 19:27 Je hebt 100 aandelen van vroeger waar de referentiekoers op 31/12/2025 900 bedraagt (aankoopkoers was lager).
Koop je dus 10 aandelen aan 50 euro, vervolgens 10 aandelen aan 350 euro, dan heb je eigenlijk 20 aandelen aan 200 euro gekocht. Stel het aandeel zakt naar 150 euro, dan heb je een ongerealiseerd verlies van 1000 euro, maar als je dan 10 aandelen zou verkopen realiseer je toch een "meerwaarde" van 1000 euro (10 keer 150 huidige koers - 50 aankoopkoers).
Is die FIFO zeker op basis van bestaande wetgeving of moet dit nog vastgelegd worden bij de nieuwe wet of is dit gewoon een veronderstelling?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Was tot op heden niet wettelijk bepaald.
Wordt in 2026 toegevoegd aan WIB92 art 102 par 1 (NIEUW 4de lid), zie op p 187 van het Wetsontwerp in pdf.
Wordt in 2026 toegevoegd aan WIB92 art 102 par 1 (NIEUW 4de lid), zie op p 187 van het Wetsontwerp in pdf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
allemaal goed en wel maar hoe zou dat dan bij opt-in in zijn werk moeten gaan?spaarfreakje schreef: ↑31 december 2025, 20:39 Was tot op heden niet wettelijk bepaald.
het is niet dat broker B waar je aandelen x kocht weet heeft van het feit dat je bij broker A aandelen x hebt staan die je nog vroeger aanschafte
Indien de belastingplichtige meerdere identieke financiële activa aanhoudt, wordt het
eerst verkregen financieel actief geacht het eerst overgedragen financieel actief te zijn
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
FIFO telt per broker. Opt-in of opt-out, dat is gelijk.
Vandaar dat het slim is om van elke positie een aantal bij broker A en een aantal bij broker B enz te hebben.
Optimaal beleggen gaat een kunst worden, met veel creatieve uitdagingen in 2026
Vandaar dat het slim is om van elke positie een aantal bij broker A en een aantal bij broker B enz te hebben.
Optimaal beleggen gaat een kunst worden, met veel creatieve uitdagingen in 2026
Goedemorgen , aan iedereen een gezond, prettig en succesvol 2026. Hopelijk veel meerwaardebelasting te betalen. (of geen indien niet gestemd)
De macht de gewoonte maakt dat ik terug vroeg uit de veren ben ....
Mijn eerste vraag naar de experts :
We hadden gisteren het fotomoment , hoe kan ik de juiste conversie te weten komen dat ik voor de roverheid zal moeten gebruiken?
Kwestie van mijn roofspreadsheet op te stellen.
Hangt deze af van je broker? Ik loop al achter de feiten aan met volgende conversies (met googlefinance op dit moment opgevraagd) :
-
De macht de gewoonte maakt dat ik terug vroeg uit de veren ben ....
Mijn eerste vraag naar de experts :
We hadden gisteren het fotomoment , hoe kan ik de juiste conversie te weten komen dat ik voor de roverheid zal moeten gebruiken?
Kwestie van mijn roofspreadsheet op te stellen.
Hangt deze af van je broker? Ik loop al achter de feiten aan met volgende conversies (met googlefinance op dit moment opgevraagd) :
-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
Waarschijnlijk deze: https://www.nbb.be/nl/over-de-nationale ... selkoersen
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
spaarfreakje schreef: ↑31 december 2025, 00:24 Dat zou kunnen. Trouwens ik begrijp niet dat men het hier altijd heeft over verkopen eind december en per 2 januari terugkopen, terwijl een eindejaarsrally zelden of nooit voor Nieuwjaar stopt.
En dit jaar is ze precies nog niet eens begonnen.
Dus verkoop als de beurs echt op springen staat en koop terug als ze gezakt is.
Is er eigenlijk een regeling wanneer de saldi op de CRS terechtkomen?
Bij mij schijnbaar in september (TradeRepublic én degiro) ...
[EDIT:]
Dan moet je daar rekening mee houden, eerder dan met een kalenderjaar?
Bij nader inzien is het moment van rapporteren onbelangrijk, het gaat altijd over het saldo van het voorbije fiscale jaar op 31/12. Verkopen eind december en terugkopen op 2 januari is dus niet zo slim op dat vlak!
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Het tegendeel lijkt me sterk. Zelfs met een zeer klein bedrag zul je ooit, na jarenlang niets doen, boven die 10.000 euro komen. Maar tegen dan bestaat die vrijstelling wellicht niet meer, en zal de 10% opgetrokken zijn naar 30%.Pieter1985 schreef: ↑31 december 2025, 11:35 Het zou mij al sterk lijken dat ik boven die 10.000 euro gerealiseerde winst uitkom.
-
Pieter1985
- Full Member

- Contacteer:
Het is wat het is. We kunnen ons gedrag wel wat aanpassen, maar ik weet niet of dat op de lange termijn iets gaat uitmaken. De meeste van mijn assets houd ik bij voor de lange termijn en heb ik hopelijk ten vroegste nodig binnen 25 jaar als ik gepensioneerd ben. Wie weet hoe de fiscale wetgeving er dan gaat uitzien.
Ik kijk nog wel een jaartje of 2 de kat uit de boom en wacht op zijn minst tot die wetteksten eindelijk eens op papier gaan staan om ze te bestuderen en er mij druk in te maken.
Ik kijk nog wel een jaartje of 2 de kat uit de boom en wacht op zijn minst tot die wetteksten eindelijk eens op papier gaan staan om ze te bestuderen en er mij druk in te maken.
Wanneer volgend jaar vuurrood zou eindigen verkopen en verliezen inbrengen 
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.