Wat is uw YTD?
TIP
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Mijn resultaat 2025 zal een goeie 6% zijn. Dat is dan wel obligaties (ongeveer 40%) en cash meegerekend, maw relatief beter dan een wereldindextracker.
Positieve bijdrage van vastgoed en GVVs, maar ook Europese value aandelen en China.
Positieve bijdrage van vastgoed en GVVs, maar ook Europese value aandelen en China.
Over welke termijn gaat het dan?Henkie1984 schreef: ↑2 januari 2026, 09:20 Geannualiseerd 9.13%
Mijn Excel bevat geen berekening voor alleen afgelopen jaar![]()
Geannualiseerd kom ik sinds 1 januari 2005 aan 7,15 procent, met bijna een halvering in 2008. Dat is exclusief de netto-dividenden: 2,04 procent gemiddeld per jaar.
Is er iemand die de “alombekende” portefeuille van Aerolla hier dan kan reconstrueren? Ik zal ook een bijdrage leveren:
- Campine
- Campine

In juli heb ik mijn portefeuille geliquideerd omdat ik een nieuwe levensfase wil ingaan en daardoor liquiditeiten nodig heb. Ik vond het ook nodig om een rustpauze in te lassen en te zien hoe ik in de toekomst verder wil beleggen in aandelen. Vooralsnog wacht ik geduldig op een forse algemene correctie. Het is insane hoe lang deze stierenmarkt nu al duurt.
Wanneer ik terugblik op de voorbije 18 jaren moet ik voor mezelf toegeven dat ik met meer dan 1.200 transacties te doen eigenlijk té actief ben geweest, en dat ik door de kennis en ervaring die ik heb opgebouwd intussen wel denk te weten hoe ik efficiënter goede resultaten kan behalen. Een groot deel van die hoop transacties was nogal dwangmatig. Voortaan zal het aantal orders heel beperkt zijn.
Verder heb ik mijn criteria om koopwaardige aandelen te selecteren nog verder aangescherpt. De focus zal blijven liggen op kwaliteitsaandelen uit de sectoren vakinformatie, software, cybersecurity, TIC, verzekeringsmakelaardij, uitrusting voor industrie en uitrusting voor laboratoria. Nieuw is dat ik voortaan wel gebruik maak van de analistenrapporten van Morningstar om zo meer te weten te komen over de plussen en minnen van bedrijven. Ook beleg ik enkel nog in aandelen van bedrijven met minstens 1 miljard reeds effectief behaalde omzet, omdat ik ervan uitga dat ze dan bewezen hebben voldoende relevant te zijn in hun sector. Verder laat ik bedrijven links liggen die bezig zijn met een zeer grote overname uit te voeren of te integreren of die zichzelf aan het opsplitsen zijn. Tot slot wil ik vooral beleggen in aandelen van bedrijven met een historiek van deftige cash returns on total capital, t.t.z. gemiddeld minstens 12% maar bij voorkeur > 15%.
Om te bepalen aan welke prijs een aandeel koopwaardig is wil ik teruggrijpen naar mijn model dat ik vroeger gebruikte toen ik nog een klassieke value belegger was en dat ik nu wat verfijnd heb. Een voorbeeldtabel zie je hieronder. Ik leun dus niet meer zoals in de afgelopen jaren op de vrijekasstroom-verwachtingen van analisten maar bereken nu een 'faire vrije kasstroom' op basis van het gemiddelde van de qua hoogte 5 middelste vrijekasstroommarges van de laatste 7 boekjaren. Die faire vks-marge pas ik toe op de laatst behaalde jaaromzet en het resultaat vermenigvuldig ik met een multiple die het gemiddelde is van de qua hoogte 5 middelste laagste koers-vks-verhoudingen van de laatste 7 boekjaren. De multiple die ik wens te betalen voor eender welk bedrijf zou ik sowieso limiteren op 20. Dit lijkt mij een degelijke en conservatieve methode te zijn.
Had ik deze regels eerder toegepast dan had ik mijn slecht uitgedraaide beleggingen van de voorbije jaren zoals Rapid7, Tenable, QuidelOrtho en Illumina alvast kunnen vermijden.
Om af te sluiten geef ik nog mee dat ik stop met het posten van ytd's en since inception returns op het forum. Ik kon in het verleden accurate cijfers geven omdat er geen nieuwe cash inflows of outflows waren maar dat zal voortaan veranderen, te beginnen met een lager beleggingskapitaal, vermoedelijk ergens dit jaar. XIRR gebruik ik liever niet.
Sowieso hoef ik niet meer zo nodig te outperformen, het is al heel mooi geweest.

Laatst gewijzigd door gpv1 op 3 januari 2026, 12:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Eigenlijk geloof je me gewoon niet....
Maar goed dan:

Begin dit jaar even onder de 0% geweest, de schande
As said, ik heb alle bedrijven ooit opgenoemd hier (op 1 na) maar, zo van buiten enkele:
Campine, Cameco, Adecoagro(ik ben ingegaan op het gedeeltelijk bod, dus de YTD zal niks zeggen), Intuitive surgical, Aker asa, Note AB (handelstarieven <3) , Reliance, Brookfield renewables, Acomo, Campagnie des alpes, northrop grumman, Veolia, ...
Er zijn er een twintigtal in totaal
Mijn portefeuille wijzigt zelden, meestal winstnemingen waardoor verhouding wijzigt, en heel af en toe een nieuwe naam.
5,6% afgeklopt, hopen op midterms om --KNIP--
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Oh maar ik geloofde u wel hoor. Ik ben gewoon jaloers en was benieuwd naar uw aandelen en strategie. Een mens kan altijd bijleren! Bedankt om te delen.Aerolla schreef: ↑2 januari 2026, 17:25Eigenlijk geloof je me gewoon niet....
Maar goed dan:
Begin dit jaar even onder de 0% geweest, de schande![]()
As said, ik heb alle bedrijven ooit opgenoemd hier (op 1 na) maar, zo van buiten enkele:
Campine, Cameco, Adecoagro(ik ben ingegaan op het gedeeltelijk bod, dus de YTD zal niks zeggen), Intuitive surgical, Aker asa, Note AB (handelstarieven <3) , Reliance, Brookfield renewables, Acomo, Campagnie des alpes, northrop grumman, Veolia, ...
Er zijn er een twintigtal in totaal
Mijn portefeuille wijzigt zelden, meestal winstnemingen waardoor verhouding wijzigt, en heel af en toe een nieuwe naam.
1 januari 2025 - 31decenber 2025:
12.06%
12.06%
Vanaf 2011 in mijn geval.
En het rendement is inclusief netto dividenden.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
2025 is geëindigd op:
Aandelen: +8,91% (Port 1: +8,04%; Port 2: +9,61%)
Pensioensparen: +4,97% (Tak-21: +2,91%; Tak-23: +6,34%)
Spaargeld: +3,02%
Vastgoed: +11,02%
Globale prestatie: +7,55%
Aandelen: +8,91% (Port 1: +8,04%; Port 2: +9,61%)
Pensioensparen: +4,97% (Tak-21: +2,91%; Tak-23: +6,34%)
Spaargeld: +3,02%
Vastgoed: +11,02%
Globale prestatie: +7,55%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Het jaar 2025 afgesloten met +11.86%
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Eind 2009. En is inclusief de netto dividendenNVSTR schreef: ↑2 januari 2026, 15:50Over welke termijn gaat het dan?Henkie1984 schreef: ↑2 januari 2026, 09:20 Geannualiseerd 9.13%
Mijn Excel bevat geen berekening voor alleen afgelopen jaar![]()
Geannualiseerd kom ik sinds 1 januari 2005 aan 7,15 procent, met bijna een halvering in 2008. Dat is exclusief de netto-dividenden: 2,04 procent gemiddeld per jaar.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Netjes, over de voorbije 25 jaar heb ik gemiddeld 3,24% div rendement, over de laatste 20 jaar heb ik 2,06% div, over de laatste 10 jaar 1,89% div en de laatste 5 jaar 1,25% div. rendement.
Hopelijk zet die trend zich niet door
Op tien jaar kom ik op 127% cumulatief (enkel aandelen + cash voor aandelen, en incl. dividenden). De hele Belgische beurs deed er over die periode 51.2% bij (rekening houdende met te betalen r.v.). De BEL-20 (excl.dividenden dan) strandde op 37.2%. Allemaal op 10j. cumulatief.