Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
In theorie en voor de meeste effecten, inderdaad.
Maar waarom moeilijk doen als je gewoon de foto al hebt.
OP panikeert nu al.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat kan men in vraag stellen.Barryke schreef: ↑9 januari 2026, 12:58 Kijk, ik heb (misschien) wel het verstand om het allemaal correct aan te geven, maar niet de goesting/tijd. Wat een werk zeg. Ik had vorig jaar dus meer dan 450 transacties, waarvan verschillende in vreemde valuta. Voorlopig doe ik dus niets en denk ik voor opt-in te kiezen. Geen gedoe, gewoon 10% betalen en klaar.
450 transacties zijn moeilijk te verdedigen als beleggen als voorzichtig en redelijk persoon; dit lijkt speculeren en 33% meerwaardebelasting lijkt meer correct.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat zou overigens geheel terecht zijn.
Opties behoren sowieso al tot de eerder complexe financiele instrumenten. Het is niet omdat JIJ de werking ervan kunt uitleggen dat de fiscus het niet als een complex instrument mag beschouwen. Het doen van veel kleine transacties is ook een eigenaardigheid, het wordt dan per definitie een activiteit.paul schreef: ↑9 januari 2026, 13:37 Zelf vind ik niet dat het aantal verrichtingen doorslaggevend moet zijn om al dan niet als een speculant beschouwd te worden. Men kan ook heel vele hele kleine transacties doen ( o.a. om tot een juiste prijszetting proberen te komen, vooral bij opties die soms niet veel veranderd worden ).
Bron: het internet.
Dat denk ik ook. Bovendien is er iets eigenaardigs aan het feit dat je voor de aangifte van je belastingen niet de moeite wilt doen om door 450 transacties te gaan, maar je geen enkel probleem hebt met 450 transacties uit te voeren. Het uitvoeren, of beter gezegd: het maken van het keuze om al dan niet uit te voeren zou toch veel werk moeten zijn dan eventjes de koers van dat moment op te zoeken? Indien niet, dan ben je overduidelijk een speculant. Indien wel is deze discussie zonder voorwerp.
450 transacties, dat zijn er ongeveer 2 per handelsdag.
Bron: het internet.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Met opt-in kiezen en absoluut niks van vrijstelling terugvragen, maak je jezelf ook wel verdacht, vind ik.
Opt-in en een beetje terugvragen via de belastingaangifte, lijkt me slimmer om onder de radar te blijven...
Opt-in en een beetje terugvragen via de belastingaangifte, lijkt me slimmer om onder de radar te blijven...
Je ziet niet altijd hoeveel euro er van je rekening gaat B7, je kan ook gewoon eerst uw munt omzetten.
Jullie kunnen toch overdrijven hoor. Ik vind niet dat ik veel gespeculeerd heb vorig jaar. Ik ben gewoon een onzekere belegger en verander vaak van gedacht. Ik had ook bvb op een dag 10 gvv’s gekocht om daar blootstelling aan te krijgen. Later op het jaar heb ik die verkocht. Dat zijn al 20 transacties. Ongeveer 1/4 was wat spelen met opties, maar daar heb ik vorig jaar geen winst mee gemaakt. Ik heb ook zilver gekocht in 4 keer en dan in 1 keer verkocht. Ik verkoop en koop vaak in plukjes, dat mag toch he? Maar dat maakt het berekenen van de meerwaardebelasting een nachtmerrie.
Spike, je kan dat inderdaad allemaal opzoeken en berekenen, maar als je dat elke keer moet doen wanneer je een aandeel wil kopen en verkopen..
Volgens mij onderschatten jullie het werk dat het gaat zijn om alles netjes aan te geven. Dan laat ik liever die 1000 euro vallen (en eventuele minwaarden). Mijn tijd is ook geld waard.
Jullie kunnen toch overdrijven hoor. Ik vind niet dat ik veel gespeculeerd heb vorig jaar. Ik ben gewoon een onzekere belegger en verander vaak van gedacht. Ik had ook bvb op een dag 10 gvv’s gekocht om daar blootstelling aan te krijgen. Later op het jaar heb ik die verkocht. Dat zijn al 20 transacties. Ongeveer 1/4 was wat spelen met opties, maar daar heb ik vorig jaar geen winst mee gemaakt. Ik heb ook zilver gekocht in 4 keer en dan in 1 keer verkocht. Ik verkoop en koop vaak in plukjes, dat mag toch he? Maar dat maakt het berekenen van de meerwaardebelasting een nachtmerrie.
Spike, je kan dat inderdaad allemaal opzoeken en berekenen, maar als je dat elke keer moet doen wanneer je een aandeel wil kopen en verkopen..
Volgens mij onderschatten jullie het werk dat het gaat zijn om alles netjes aan te geven. Dan laat ik liever die 1000 euro vallen (en eventuele minwaarden). Mijn tijd is ook geld waard.
Laatst gewijzigd door Barryke op 9 januari 2026, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Om maximaal 1000 euro terug te vragen via belastingaangifte, moet men zichzelf dan ook niet veel bloot geven ?spaarfreakje schreef: ↑9 januari 2026, 13:59 Met opt-in kiezen en absoluut niks van vrijstelling terugvragen, maak je jezelf ook wel verdacht, vind ik.
Voor een aktieve account ga ik ook voor opt- in. En zal zeker mijn 1000 euro niet laten liggen. In mijn geval 2000 euro (partner) per jaar. Indien fiscus vraagt van waar komt uw geld, hoe lang mogen ze terugkijken in de tijd? Onbeperkt of 10 jaar?paul schreef: ↑9 januari 2026, 14:32Om maximaal 1000 euro terug te vragen via belastingaangifte, moet men zichzelf dan ook niet veel bloot geven ?spaarfreakje schreef: ↑9 januari 2026, 13:59 Met opt-in kiezen en absoluut niks van vrijstelling terugvragen, maak je jezelf ook wel verdacht, vind ik.
Het jaar is nog maar begonnen, dus weet niet wat het nog zal geven maar zal proberen voor 20.000 meerwaarde te verkopen.
Blijkbaar kan de fiscus niet goed tegen het feit meer, dat als iets verjaard is dat ze er dan niet meer zouden kunnen een aanslag op plegen.
Blijkbaar hebben ze een "gunst"regime gevonden een aantal jaren geleden voor zaken die verjaard zijn, ze rekenen daar "maar" 45 % voor aan.
https://fiscaal-advocaat.be/vijfde-fisc ... de-belgie/
Blijkbaar hebben ze een "gunst"regime gevonden een aantal jaren geleden voor zaken die verjaard zijn, ze rekenen daar "maar" 45 % voor aan.
https://fiscaal-advocaat.be/vijfde-fisc ... de-belgie/
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ge zijt toch niet verplicht om te regulariseren.
In kleine beetjes opleven, lijkt me de beste oplossing...
In kleine beetjes opleven, lijkt me de beste oplossing...
Ik heb ook behoorlijk wat transacties gedaan vorig jaar, maar dan vooral aankoop, net begonnen met beleggen, en daar ik niet lumpsum toepas, dus veel kleine aankopen gedaan, elke week DCA in enkele aandelen en etfs. Ik zou dat niet speculeren noemen maar voorzichtig. Ik verkoop pas als de wet en duidelijkheid er is.paul schreef: ↑9 januari 2026, 13:37Niet noodzakelijk waanzin.
Maar het risico bestaat dat de "lieve overheid " dat als speculeren ( of als een beroepsactiviteit ) zou kunnen beschouwen.
Zelf vind ik niet dat het aantal verrichtingen doorslaggevend moet zijn om al dan niet als een speculant beschouwd te worden. Men kan ook heel vele hele kleine transacties doen ( o.a. om tot een juiste prijszetting proberen te komen, vooral bij opties die soms niet veel veranderd worden ).
Beziet de fiscus dat dan als speculeren, of beroepsactiviteit?
Wie weet er wat de broker/bank moet doorgeven aan de overheid/fiscus ingeval van een opt in: geven zij enkel de gerealiseerde meerwaarden door, of geven zij gedetailleerd alle aan- en verkopen van de aandelen ( en eventuele opties) door. In het eerste geval heeft de fiscus geen duidelijk overzicht van wat je gedaan hebt, in het tweede geval kunnen ze alles grondig bestuderen.
En wat zou men zelf moeten aangeven in geval van opt out: alle gedane aan- en verkopen van alles, of ook weer enkel de gerealiseeerde winsten en verliezen.
En geschreven/verkochte opties vallen volgens mijn broker niet onder de meerwaardetaks, liefst heb ik dan ook dat de fiscus zich daar niet mee moeit, en ik ook hier niets moet over vermelden vermelden, o.a. om geen slapend honden wakker te maken of dit nu speculatie is of niet.
En wat zou men zelf moeten aangeven in geval van opt out: alle gedane aan- en verkopen van alles, of ook weer enkel de gerealiseeerde winsten en verliezen.
En geschreven/verkochte opties vallen volgens mijn broker niet onder de meerwaardetaks, liefst heb ik dan ook dat de fiscus zich daar niet mee moeit, en ik ook hier niets moet over vermelden vermelden, o.a. om geen slapend honden wakker te maken of dit nu speculatie is of niet.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Allemaal heel terechte vragen.
Het antwoord is: we weten het niet.
Jambon van NVA zegt daar niets over. Als verantwoordelijke minister is hij nochtans verantwoordelijk om dit uit te klaren.
De wet zal met terugwerkende kracht ingegaan zijn op 1/1/2026.
Sommige banken zullen al eind januari vragen om de opt-in of opt-out door te geven.
En we weten niets, helemaal niets. Probeer dan maar eens een doordachte keuze te maken.
In het slechtste geval gaan we pas in mei 2027 een antwoord op deze vraag krijgen, wanneer de belastingaangiftes voor 2026 verstuurd worden.
Dank u, Jan Jambon van NVA.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Bij opt-in stort de broker het globale bedrag aan RV van alle verkopen van alle klanten (de som dus) door aan de Overheid, zoals bedrijven de BTW doorstorten.
Principe van de Bevrijdende RV.
Sowieso geen individuele transacties.
Bij opt-out moet ge zelf in de belastingaangifte alle gerealiseerde meerwaarde binnen een fiscaal jaar aangeven.
Bewijzen zoals verkoopborderels, moeten beschikbaar gehouden worden maar niet meteen meegestuurd.
Dat is het principe. Een KB zal de details specifiëren.
Dat is geen Ministerieel besluit, zoals Vincent Van Peteghem wel gedaan had om de intresten op de depo-rekeningen te plafoneren hé.
Een KB is een besluit van de Regering en niet van 1 minister, die door de Koning bekrachtigd wordt (de uitvoerende macht).
Principe van de Bevrijdende RV.
Sowieso geen individuele transacties.
Bij opt-out moet ge zelf in de belastingaangifte alle gerealiseerde meerwaarde binnen een fiscaal jaar aangeven.
Bewijzen zoals verkoopborderels, moeten beschikbaar gehouden worden maar niet meteen meegestuurd.
Dat is het principe. Een KB zal de details specifiëren.
Dat is geen Ministerieel besluit, zoals Vincent Van Peteghem wel gedaan had om de intresten op de depo-rekeningen te plafoneren hé.
Een KB is een besluit van de Regering en niet van 1 minister, die door de Koning bekrachtigd wordt (de uitvoerende macht).
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Jambon van NVA is verantwoordelijk voor de uitwerking van die details die in het KB zullen gegoten worden.spaarfreakje schreef: ↑10 januari 2026, 09:54 Dat is het principe. Een KB zal de details specifiëren.
Zolang Jambon er geen werk van maakt, zal er geen KB komen, en weten we niet of we opt-in of opt-out moeten kiezen.