Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Zonnepanelen

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1208 berichten
  • Pagina 80 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • Volgende
Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

Re: Zonnepanelen

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 9 januari 2026, 12:14

VincentVega schreef: ↑9 januari 2026, 08:47
Spaarplan schreef: ↑9 januari 2026, 01:26

Nee, maar een grote(re) batterij(en) kan al helpen. :D
En een batterij moet niet opgeladen worden door een of andere energiebron, zoals wind of zon? :D LOL :D

In 2024 sprak je ook al over een eigen verbruik van 80 tot 90% en over in de toekomst off grid gaan. We zijn nu 2026 en blijkbaar is er nog niets veranderd. Veel blablablabla, maar weinig boemboem …. ;D
De beste stuurlui staan aan wal...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 9 januari 2026, 12:56

Spaarplan schreef: ↑22 maart 2024, 13:37 Ik kan je wel vertellen dat ik geen ean code heb, verder heb je der geen zaken mee. Trouwens, mijn situatie veranderd met de dag, mijn vrouw komt me vandaag doodleuk vertellen dat we vanaf oktober ieder jaar zes maanden in Thailand gaan wonen en omdat mijn vrouw altijd gelijk heeft doen we dat dan ook. ;) Ik zal mijn warmtepomp voortaan enkel nog nodig hebben om het huis af te koelen als het te warm is... dus minstens zes maanden per jaar.
Spaarplan schreef: ↑9 januari 2026, 12:13
Ik ben momenteel in het land voor drie maanden in volle winter dus, zoals ik eerder schreef veranderd mijn situatie met de dag en verder heb je der geen zaken mee.
Je bent heel inconsequent met de informatie die je post :D
Je bent dan weer wel heel consequent in het maken van steeds dezelfde dt-fouten ;D
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 9 januari 2026, 20:34

72 euro excl voor een 600Wp bi-facial JA Solar zonnepaneel:
https://www.ev-power.be/ja-solar-or-600 ... or-pa.html
93 euro excl voor een 645Wp bi-facial Aiko Zonnepaneel:
https://sunnergie.nl/product/aiko-stell ... 5-mch72dw/

Een DIY set van 3680Wp voor 1635 euro:
https://www.solarchamp.eu/nl/webshop/zo ... abels.html

Doe er je voordeel mee. Of blijf aan de kant staan en betaal dat je blauw ziet. ;)
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 9 januari 2026, 20:47

… of ga overwinteren in Thailand en kom dan hier opscheppen dat je bijna volledig zelfredzaam bent O0

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 10 januari 2026, 11:28

VincentVega schreef: ↑9 januari 2026, 20:47 … of ga overwinteren in Thailand en kom dan hier opscheppen dat je bijna volledig zelfredzaam bent O0
Speel nu toch eens de bal en niet de man, zet die ploat af!
En je bent blijkbaar ook een jaloers exemplaar... ;)

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 10 januari 2026, 12:25

Spaarplan schreef: ↑10 januari 2026, 11:28
VincentVega schreef: ↑9 januari 2026, 20:47 … of ga overwinteren in Thailand en kom dan hier opscheppen dat je bijna volledig zelfredzaam bent O0
Speel nu toch eens de bal en niet de man, zet die ploat af!
En je bent blijkbaar ook een jaloers exemplaar... ;)
Jaloers neen, maar ik hou wel van eerlijke informatie! O0

Stoefen op een forum dat je 80 tot 90% zelfredzaam bent met je zonnepanelen maar “verzwijgen” dat je in de winter 6 maanden elders gaat overwinteren, dat is niet eerlijk. :-*
Sterker nog, dat neigt naar dictatoriale trekjes, linkse welteverstaan :P

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 10 januari 2026, 12:33

En dit zal je waarschijnlijk ook niet graag lezen :-*

Maar misschien heb je het wel gelezen maar heb je ook nu er voor gekozen om dit “dood te zwijgen” omdat het niet in je linkse, eco-dogmatische denken past ;)

https://www.hln.be/mijn-geld/2025-was-e ... ~a9140bfa/

2025 was een barslecht jaar voor zonnepanelen: zijn ze nog wel een goede investering? We hebben het voor jou uitgerekend

In 2025 werden in ons land bijna drie keer minder zonnepanelen geplaatst dan twee jaar geleden. Hoe komt dat? En zijn zonnepanelen nog wel een interessante investering? Wij maakten samen met energie-expert Koen Vanthournout van VITO/EnergyVille de berekening voor jou. “Je dak volleggen is niet het beste plan”[/i]

KleineSpaarder
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer KleineSpaarder
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KleineSpaarder » 10 januari 2026, 12:48

Dit gaat over 2025 in Belgie

De productie van zonne-energie in ons land is dit jaar met 21 procent gestegen en is uitgekomen op een recordhoogte. Daardoor is het aandeel hernieuwbare energie in de elektriciteitsmix zo goed als gelijk aan dat van kernenergie. Dat blijkt uit cijfers van Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet.

Kathleen Heylen, Belga
Gepubliceerd:
vr 26 dec. 2025 07u08
Hoogspanningsbeheerder Elia maakte vandaag zijn jaaroverzicht bekend. De cijfers daarin zijn gebaseerd op gegevens tot en met maandag 22 december, aangevuld met een schatting voor de laatste 9 dagen van het jaar.

Daaruit blijkt dat de productie van zonne-energie in 2025 met ongeveer een vijfde is toegenomen. Elia verwacht dat de totale jaarproductie zal uitkomen op de recordhoogte van 10,1 terawattuur. In juni werd een absoluut maandrecord van 1.370 gigawattuur genoteerd. Elia verklaart de hoge cijfers door de uitbreiding van de geïnstalleerde capaciteit (+10 procent), in combinatie met een uitzonderlijk zonnig jaar.

MVT
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer MVT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MVT » 10 januari 2026, 15:12

VincentVega schreef: ↑10 januari 2026, 12:33 En dit zal je waarschijnlijk ook niet graag lezen :-*

Maar misschien heb je het wel gelezen maar heb je ook nu er voor gekozen om dit “dood te zwijgen” omdat het niet in je linkse, eco-dogmatische denken past ;)

2025 was een barslecht jaar voor zonnepanelen: zijn ze nog wel een goede investering? We hebben het voor jou uitgerekend

In 2025 werden in ons land bijna drie keer minder zonnepanelen geplaatst dan twee jaar geleden. Hoe komt dat? En zijn zonnepanelen nog wel een interessante investering? Wij maakten samen met energie-expert Koen Vanthournout van VITO/EnergyVille de berekening voor jou. “Je dak volleggen is niet het beste plan”[/i]
Altijd nuanceren en te bekijken op individueel vlak. Hier thuis is 40% van ons verbruik door zonnepanelen gecovered (1586 op 3986 kwh). Cijfers 2025.
1586 *0,35c/kwh kosten inclusief = 555,1 EUR op een investeringsbedrag van 4850 EUR (als ik goed herinner) = 11,44% rendement. Zonder rekening te houden met zeer kleine terugleververgoeding. Niet verkeerd.
In 2023 zeer hoge terugleververgoeding.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 10 januari 2026, 15:37

MVT schreef: ↑10 januari 2026, 15:12 Altijd nuanceren en te bekijken op individueel vlak. Hier thuis is 40% van ons verbruik door zonnepanelen gecovered (1586 op 3986 kwh). Cijfers 2025.
1586 *0,35c/kwh kosten inclusief = 555,1 EUR op een investeringsbedrag van 4850 EUR (als ik goed herinner) = 11,44% rendement. Zonder rekening te houden met zeer kleine terugleververgoeding. Niet verkeerd.
Je hebt geen 11,44% rendement, verre van zelfs. Als je 4850 investeert in een obligatie die jaarlijks 555 netto opbrengt, dan heb je 11,44% rendement, immers de 4850 krijg je op het eind terug. Bij zonnepanelen moet je dat bedrag afschrijven over de levensduur van de panelen en die jaarlijkse afschrijving in mindering brengen van uw 555 euro. Of nog, de eerste 9 jaar heb je 0 rendement, pas dan zijn ze betaald en daarna heb je nog 11 jaar of zo 11,44%. Je rendement zal zo ergens rond de 5 a 6% liggen, tenminste als er tussendoor geen kosten bijkomen (bv voor injectie, een kapotte omvormer, een apparaat om injectie te voorkomen,...). Een zelfde bedrag 20 jaar relatief zeker beleggen kan ook iets van een 4 a 5% opleveren, dus eigenlijk doe je er amper een zaak aan.

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 10 januari 2026, 17:21

MVT schreef: ↑10 januari 2026, 15:12
VincentVega schreef: ↑10 januari 2026, 12:33 En dit zal je waarschijnlijk ook niet graag lezen :-*

Altijd nuanceren en te bekijken op individueel vlak. Hier thuis is 40% van ons verbruik door zonnepanelen gecovered (1586 op 3986 kwh). Cijfers 2025.
Je bedoelt vermoedelijk dat je terugverdientijd (of break-even) 4.850 euro / 555,1 euro = 8,74 jaar of 8 jaar en 9 maanden bedraagt.

JOKER247
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer JOKER247
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JOKER247 » 10 januari 2026, 17:36

VincentVega schreef: ↑10 januari 2026, 17:21
MVT schreef: ↑10 januari 2026, 15:12

Je bedoelt vermoedelijk dat je terugverdientijd (of break-even) 4.850 euro / 555,1 euro = 8,74 jaar of 8 jaar en 9 maanden bedraagt.
Precies. Als het rendement 11,48% was , dan schakelde ik direct met veel geld over van de beurs naar zonnepanelen. ;D
En over 8 jaar en 9 maanden is er waarschijnlijkal al lang een heel hoge belasting op zonnepanelen. ;)
Laatst gewijzigd door JOKER247 op 10 januari 2026, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.

MVT
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer MVT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MVT » 10 januari 2026, 17:42

Joker en Vega; jullie hebben gelijk hoor.
Is inderdaad een terugverdientijd.

Ik hou de terugverdientijd of lagere kostenstructuur bij in excel, en als je de componenten terugleververgoeding en 100% vrijstelling KI gedurende eerste 5 jaar in rekening neemt (in ons geval), dan was deze investering een no brainer.

Je kan dat ook niet vergelijken met een aandelenpositie imo.

Soit, ik ben geen voorvechter van zonnepanelen voor iedereen, maar wel te bekijken op individuele basis.

VincentVega
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door VincentVega » 10 januari 2026, 18:20

MVT schreef: ↑10 januari 2026, 17:42 Joker en Vega; jullie hebben gelijk hoor.
Is inderdaad een terugverdientijd.

Ik hou de terugverdientijd of lagere kostenstructuur bij in excel, en als je de componenten terugleververgoeding en 100% vrijstelling KI gedurende eerste 5 jaar in rekening neemt (in ons geval), dan was deze investering een no brainer.

Je kan dat ook niet vergelijken met een aandelenpositie imo.

Soit, ik ben geen voorvechter van zonnepanelen voor iedereen, maar wel te bekijken op individuele basis.
Je hebt gelijk dat iedereen het op individuele basis moet bekijken maar globaal gezien lijkt de groei sterk te verminderen. In 2025 bedroeg het aantal nieuwe installaties 1/3 van het aantal nieuwe zonnepaneleninstallaties dat in 2024 werd geïnstalleerd.

PS: ik heb zelf al meer dan 16 jaar een zonnepaneleninstallatie ;)

Qwan
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Qwan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Qwan » 11 januari 2026, 02:00

vortex schreef: ↑10 januari 2026, 15:37
MVT schreef: ↑10 januari 2026, 15:12 Altijd nuanceren en te bekijken op individueel vlak. Hier thuis is 40% van ons verbruik door zonnepanelen gecovered (1586 op 3986 kwh). Cijfers 2025.
Je hebt geen 11,44% rendement, verre van zelfs. Als je 4850 investeert in een obligatie die jaarlijks 555 netto opbrengt, dan heb je 11,44% rendement, immers de 4850 krijg je op het eind terug. Bij zonnepanelen moet je dat bedrag afschrijven over de levensduur van de panelen en die jaarlijkse afschrijving in mindering brengen van uw 555 euro. Of nog, de eerste 9 jaar heb je 0 rendement, pas dan zijn ze betaald en daarna heb je nog 11 jaar of zo 11,44%. Je rendement zal zo ergens rond de 5 a 6% liggen, tenminste als er tussendoor geen kosten bijkomen (bv voor injectie, een kapotte omvormer, een apparaat om injectie te voorkomen,...). Een zelfde bedrag 20 jaar relatief zeker beleggen kan ook iets van een 4 a 5% opleveren, dus eigenlijk doe je er amper een zaak aan.
Als ik me mijn cursus financiële wiskunde nog goed herinner is dat op 20 jaar een opbrengst van 9.6%, en dan heb ik er geen rekening mee gehouden dat de prijs van de elektriciteit op 20 jaar sneller zal stijgen dan het rendementsverlies van de zonnepanelen en de plaatsing van een nieuwe omvormer na 10 a 15 jaar.

Mijn eigen investering was 11.000 (zonnepanelen, plaatsing, omvormer) en ze bracht me in 2025 net iets meer dan 2000 Euro op. Da's zelfs 17.9% op 20 jaar. Ik wou da'k dat ook 20 jaar lang op de beurs haalde.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

1208 berichten
  • Pagina 80 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy