Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
"Het terugvorderen van vrijstelling (bij opt-in), de verrekening van minwaarden en hogere aankoopwaarden (zowel bij opt-in als opt-out) worden in het wetsontwerp duidelijk bij de belastingplichtige gelegd, die het moet bewijzen met alle rechtsmiddelen (behalve de eed).
De fiscale fiche (bij opt-out) hoeft daarover dus geen details te bevatten."
Ik vrees dat je groot gelijk hebt.
De "lieve overheid" doet er alles aan om het de mensen zo moeilijk mogelijk te maken ( schrik trachten aan te jagen ) om hun geld terug te vragen o.a. uit schrik dat ze door de onduidelijke wetgeving als "speculant" zouden worden beschouwd.
De fiscale fiche (bij opt-out) hoeft daarover dus geen details te bevatten."
Ik vrees dat je groot gelijk hebt.
De "lieve overheid" doet er alles aan om het de mensen zo moeilijk mogelijk te maken ( schrik trachten aan te jagen ) om hun geld terug te vragen o.a. uit schrik dat ze door de onduidelijke wetgeving als "speculant" zouden worden beschouwd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Niks te kiezen, ge moet de waarde op 31/12/2025 nemen die op het 4de kwartaalverslag 2025 van de betreffende effectenrekening staat.KleineSpaarder schreef: ↑11 januari 2026, 08:10 ...
We wachten op Jambon van NVA om te zeggen wat we als referentie moeten nemen op 31/12/2025 als een instrument noteert op meerdere beurzen. Misschien mogen we kiezen, maar hij moet dat wel bevestigen.
...
Wedden?
En dat kan dus afhangen van op welke beurs gekocht. Akkoord.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 11 januari 2026, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt mij heel logisch, de "lieve overheid " zou zot worden van alle achterpoortjes die de mensen de mogelijkheid zouden geven om een beetje te ontsnappen aan het gedrogt van een wetgeving dat ze ineen hebben geflansd.spaarfreakje schreef: ↑11 januari 2026, 11:57Niks te kiezen, ge moet de waarde op 31/12/2025 nemen die op het 4de kwartaalverslag 2025 van de betreffende effectenrekening staat.KleineSpaarder schreef: ↑11 januari 2026, 08:10
We wachten op Jambon van NVA om te zeggen wat we als referentie moeten nemen op 31/12/2025 als een instrument noteert op meerdere beurzen. Misschien mogen we kiezen, maar hij moet dat wel bevestigen.
Wedden?
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
In principe heeft het geen belang wat jij of ik denken. Het enige dat zal tellen, is de wet of het KB of omzendbrief of wat dan ook.spaarfreakje schreef: ↑11 januari 2026, 11:57
Niks te kiezen, ge moet de waarde op 31/12/2025 nemen die op het 4de kwartaalverslag 2025 van de betreffende effectenrekening staat.
Wedden?
Maar jouw redenering klopt niet.
Als ik bij dezelfde broker dezelfde obligatie heb gekocht op 2 verschillende beurzen, dan ben ik toch wel vrij zeker, dat de broker op de foto 1 koers zal zetten voor de foto op 31/12/2025 (de broker gaat dus een beurs kiezen).
Nu, hoe meer Jambon zijn werk verwaarloost, hoe beter want als Jambon dat allemaal openlaat, kunnen we doen wat ons best uitkomt.
Als de wet ons niet verbiedt om de meest gunstige foto van 31/12/2025 te nemen (de hoogste koers) dan kunnen we de meest gunstige koers nemen.
Voor mij bijvoorbeeld zal dat de koers op euronext zijn van de obligaties die ik op Deutsche Börse heb gekocht. Voor zeer illiquide obligaties kan dat 2% schelen. Alle beetjes helpen.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Jan Jambon mocht niet opnieuw voorzitter van de Vlaamse regering worden omdat hij niets klaar kreeg.
En hij zou dan de gaten moeten dichten ...
Dat zal niet gebeuren
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 11 januari 2026, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
@KleineSpaarder:
In het geval van die obligaties zal de broker wellicht de meest gunstige voor de overheid moeten kiezen.
In ieder geval "da zulde gij ni bepalen"
Dus zelf kiezen, forget it my dear...
In het geval van die obligaties zal de broker wellicht de meest gunstige voor de overheid moeten kiezen.
In ieder geval "da zulde gij ni bepalen"
Dus zelf kiezen, forget it my dear...
Niet vergeten dat dit per rekening anders kan
Ik kies voor opt in voor ETF en discretionaire rekeningen, daar worden nooit minderwaarden gerealiseerd
Ik kies voor opt out voor mijn aandelenportefeuille, waar soms wel minderwaarden worden gerealiseerd, zodat ik direct kan tegenboeken. Voorlopig staat dit nog als opt-in.
De vrijstelling is immers maar op 10K = 1K voorfinanciering
Daarnaast de praktische werking in de belastingbrief nog even afwachten.
Ik kies voor opt in voor ETF en discretionaire rekeningen, daar worden nooit minderwaarden gerealiseerd
Ik kies voor opt out voor mijn aandelenportefeuille, waar soms wel minderwaarden worden gerealiseerd, zodat ik direct kan tegenboeken. Voorlopig staat dit nog als opt-in.
De vrijstelling is immers maar op 10K = 1K voorfinanciering
Daarnaast de praktische werking in de belastingbrief nog even afwachten.
Zal het niet de beurs zijn dat gebruikt is geweest voor verkoop ? Ik zeg zo maar iets .... 
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Ja, het is duidelijk dat je zomaar iets zegt
De vraag gaat over de foto van 31/12/2025 die zegt wat de beginwaarde van een aandeel, obligatie, ... is om later te bepalen wat de meerwaarde bij verkoop is.
Jambon van NVA moet dat nog allemaal uitklaren ....
De arme man weet niet meer waar zijn hoofd staat met alle zaken die hij moet uitklaren.
En ondertussen verwachten de banken dat we over 2 weken een keuze maken tussen opt-in en opt-out.
Eigenlijk zouden de banken moeten zeggen: f*ck you Jambon. Zolang je geen deftige wet door het parlement krijgt, doen we niets.
Want die terugwerkende kracht tot 1/1/2026: totale onzin. De Raad van State zal dat nooit accepteren.
NVA: de terugwerkende kracht van verandering
Ik reageerde op onderstaande :
"Als ik bij dezelfde broker dezelfde obligatie heb gekocht op 2 verschillende beurzen, dan ben ik toch wel vrij zeker, dat de broker op de foto 1 koers zal zetten voor de foto op 31/12/2025 (de broker gaat dus een beurs kiezen).
Als de wet ons niet verbiedt om de meest gunstige foto van 31/12/2025 te nemen (de hoogste koers) dan kunnen we de meest gunstige koers nemen.
Voor mij bijvoorbeeld zal dat de koers op Euronext zijn van de obligaties die ik op Deutsche Börse heb gekocht. Voor zeer illiquide obligaties kan dat 2% schelen. Alle beetjes helpen".
"Als ik bij dezelfde broker dezelfde obligatie heb gekocht op 2 verschillende beurzen, dan ben ik toch wel vrij zeker, dat de broker op de foto 1 koers zal zetten voor de foto op 31/12/2025 (de broker gaat dus een beurs kiezen).
Voor mij bijvoorbeeld zal dat de koers op Euronext zijn van de obligaties die ik op Deutsche Börse heb gekocht. Voor zeer illiquide obligaties kan dat 2% schelen. Alle beetjes helpen".
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Beste Spaarfreakje,
Om op je vraag te beantwoorden een Nederlandse bank die actief is in België. Hoe dan ook het is allemaal erg onduidelijk. En volgens voorgenoemde bank moeten we beleggen in fondsen en ETF's. Mijn keuze is duidelijk Etf's. Ondanks dat ik niet veel ETF's heb behalve IWDA waar uiteindelijk ook onduidelijkheid over bestaat.
Elke broker of bank praat voorzichzelf. Meneer Jambon is onduidelijk en zo modderen we aan! Vraag me af hoe andere beleggers het doen met vreemde valuta boekhoudkundig met een USD rekening?
Om op je vraag te beantwoorden een Nederlandse bank die actief is in België. Hoe dan ook het is allemaal erg onduidelijk. En volgens voorgenoemde bank moeten we beleggen in fondsen en ETF's. Mijn keuze is duidelijk Etf's. Ondanks dat ik niet veel ETF's heb behalve IWDA waar uiteindelijk ook onduidelijkheid over bestaat.
Elke broker of bank praat voorzichzelf. Meneer Jambon is onduidelijk en zo modderen we aan! Vraag me af hoe andere beleggers het doen met vreemde valuta boekhoudkundig met een USD rekening?
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
"Trump und die Tech-Giganten- Das Spiel um Macht" ADR1 gisteren te zien maar wellicht ook nu nog.
- politiciverkwisten
- Newbie

- Contacteer:
Gewoon iedereen naar de zitdagen van de FOD Financiën gaan voor hulp om de belastingbrief in te vullen: gegarandeerd stakingen bij die ambtenaren, misnoegde fans van de meerwaardebelasting die steeds naar die zitdagen gaan en ineens moeilijk aan hulp geraken en een jaar uitstel van de aangiftedeadlines!
De ambtenaren zullen gewoon op hun tempo blijven werken en stoppen om 16u zoals gewoonlijk. De 'fans' die niet geholpen kunnen worden zullen hun vooraf ingevulde aanslag indienen of het zelf moeten invullen... met fouten en boetes tot gevolg en dus nog meer kassa kassa voor de FODpoliticiverkwisten schreef: ↑Gisteren 01:16 Gewoon iedereen naar de zitdagen van de FOD Financiën gaan voor hulp om de belastingbrief in te vullen: gegarandeerd stakingen bij die ambtenaren, misnoegde fans van de meerwaardebelasting die steeds naar die zitdagen gaan en ineens moeilijk aan hulp geraken en een jaar uitstel van de aangiftedeadlines!
Ondertussen zijn hier bijna alle kantoren FOD geslotenpoliticiverkwisten schreef: ↑Gisteren 01:16Gewoon iedereen naar de zitdagen van de FOD Financiën gaan voor hulp om de belastingbrief in te vullen: gegarandeerd stakingen bij die ambtenaren, misnoegde fans van de meerwaardebelasting die steeds naar die zitdagen gaan en ineens moeilijk aan hulp geraken en een jaar uitstel van de aangiftedeadlines!