Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik zou het voor Brederode nuanceren tot 'potentieel matig tot middelgroot effect'. Is niet de 1ste storm waar ze voor staan. Die gasten zijn ook niet gek hé, dat wisselkoers risico hedgen ze wellicht. Mijn lievelingsaandeel, ik heb een replica van de cover van de jaarrekening van 2003 kunnen bemachtigen en die hangt in mijn bureau.reteiP schreef: ↑20 januari 2026, 16:17 Brederode: groot effect. Hun beursgenoteerde portefeuille bevat bedrijven die veel exporteren.
De dollar wisselkoers heeft een groot effect op hun private equity portefeuille. Al balanceert het effect daarvan wel op termijn.
Sofina: kleiner effect vermoed ik. Heel wat minder zichtbaarheid door groot deel PE. Groot deel Azië.
Akkoord mbt het rookgordijn rond Sofina, ben er eerlijk gezegd ook niet zo over te spreken.
Nee ze hedgen dat wisselkoersrisico niet, net omdat ze uitgaan van een balancering op lange termijn.
Dus een onverwachte lange daling van de dollar raakt hun dus wel degelijk.
Dus een onverwachte lange daling van de dollar raakt hun dus wel degelijk.
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
Jij zal het vast wel beter weten dan het management van Brederode zelf - jaarrekening pag. 23
Marktrisico’s
a) Valutarisico’s
Het valutarisico is het risico dat de waarde van een financieel instrument schommelt als gevolg van de
wisselkoerswijzigingen.
De blootstelling aan het valutarisico houdt rechtstreeks verband met de bedragen die belegd zijn in financiële instrumenten
die in andere valuta dan de euro zijn genoteerd en wordt beïnvloed door het wisselafdekkingsbeleid dat wordt toegepast
door Brederode en zijn dochterondernemingen.
Het uitstaande bedrag van de valutatermijntransacties met het oog op het beperken van de valutarisico’s wordt
gewaardeerd tegen de reële waarde van deze hedging-instrumenten en wordt in de balans opgenomen onder de post
“afgeleide instrumenten” van de vlottende financiële activa (verplichtingen).
Het effect van de mutaties van de reële waarde van de hedging-instrumenten komt tot uitdrukking in de mutatie van de
reële waarde van de directe dochteronderneming van Brederode.
Het is heus geen schande dat je geen jaarrekening leest, maar kakel dan tenminste niet als een kip zonder kop.
Marktrisico’s
a) Valutarisico’s
Het valutarisico is het risico dat de waarde van een financieel instrument schommelt als gevolg van de
wisselkoerswijzigingen.
De blootstelling aan het valutarisico houdt rechtstreeks verband met de bedragen die belegd zijn in financiële instrumenten
die in andere valuta dan de euro zijn genoteerd en wordt beïnvloed door het wisselafdekkingsbeleid dat wordt toegepast
Het uitstaande bedrag van de valutatermijntransacties met het oog op het beperken van de valutarisico’s wordt
gewaardeerd tegen de reële waarde van deze hedging-instrumenten en wordt in de balans opgenomen onder de post
Het effect van de mutaties van de reële waarde van de hedging-instrumenten komt tot uitdrukking in de mutatie van de
Het is heus geen schande dat je geen jaarrekening leest, maar kakel dan tenminste niet als een kip zonder kop.
Ik heb het uit hun laatste halfjaarverslag:VTEC schreef: ↑20 januari 2026, 21:46 Jij zal het vast wel beter weten dan het management van Brederode zelf - jaarrekening pag. 23
Marktrisico’s
a) Valutarisico’s
wisselkoerswijzigingen.
https://brederode.eu/wp-content/uploads ... 025_NL.pdf
Verder in het verslag is er geen enkele vermelding van de dollar.In de gespannen context daalde de dollar in de eerste helft van het jaar aanzienlijk ten opzichte van de euro.
Deze daling had een sterke impact op de Private Equity-portefeuille van Brederode.
Ter herinnering: Brederode dekt haar balans niet in tegen wisselkoersschommelingen, met dien verstande
dat haar netto kasposities zeer laag zijn en dat de uitkeringen in vreemde valuta van de Private Equity-
portefeuille over het algemeen worden gecompenseerd door opvragingen van fondsen in dezelfde valuta's.
Brederode is ervan overtuigd dat wisselkoerseffecten in de loop van de tijd in evenwicht zijn.
En "ter herinnering" doet mij vermoeden dat het geen nieuw beleid is.
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
ondertussen ging Universal Music Group 25% lager en werd besloten om te stoppen met het uit de rivauds te hedgen
los van de hedge deden de rivauds het behoorlijk met een cagr van 35% (22 maanden)
los van de hedge deden de rivauds het behoorlijk met een cagr van 35% (22 maanden)
doorwinterd schreef: ↑26 maart 2024, 17:21 In welke mate vinden jullie de waardering van Universal Music Group rechtvaardig?
(Ik vraag het omdat het een belangrijk onderdeel is van de waarde van Rivaud maar dat onderdeel in theorie te hedgen valt opties in AMS)
Bron De Tijd.
Toppers en floppers in holdingland.
https://images.tijd.be/view?iid=Elvis:2 ... 9187161000
Merci!AMA schreef: ↑Gisteren 09:25 Bron De Tijd.