Vivium - Tak21 omzetten naar Tak23
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Vivium - Tak21 omzetten naar Tak23
Ik ben 2 jaar geleden (53j) samen met mijn man (zelfde leeftijd) ingestapt in LTS bij Vivium tak 21 (rendement 1,70%). Dit rendement ligt nu vrij laag, en ik overweeg om (deels) mijn volgende betalingen in tak23 te investeren ipv tak21. Vivium heeft een aantal fondsen waaruit we kunnen kiezen (vrij beperkt). Zou dit zinvol zijn? Of gewoon beter blijven betalen in mijn tak21-keuze?
We doen dit LTS enkel om fiscale redenen (30%), maar misschien is het beter om gewoon op eigen houtje in ETF's te investeren en de betaling aan Vivium gewoon stop te zetten of te herleiden tot een minimum (nu toch zo'n 5k€ per jaar).
Wie kan me hier wat verduidelijken (in gewone mensentaal)?
Alvast bedankt!
We doen dit LTS enkel om fiscale redenen (30%), maar misschien is het beter om gewoon op eigen houtje in ETF's te investeren en de betaling aan Vivium gewoon stop te zetten of te herleiden tot een minimum (nu toch zo'n 5k€ per jaar).
Wie kan me hier wat verduidelijken (in gewone mensentaal)?
Alvast bedankt!
Re: Vivium - Tak21 omzetten naar Tak23
Simpel gezegd: zelf in een globale ETF investeren is quasi altijd beter. Waarom? Fondsen hebben namelijk zo een hoge kosten in vergelijking met eigen ETF investeringen, waar je doorgaans enkel de TOB betaald en de TER (jaarlijkse kost). Vivium heeft zo doorgaans een beheerkost van +/- 1,5% per jaar, wat toch significant is.
Mijn blog: www.unusualtravelblog.com - alles over kredietkaarten voor Belgen voor luxe-reizen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.