MeDirect
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: MeDirect
Ik heb de 2 andere spaarrekeningen ook vanaf vandaag, maar bij overschrijven verspringt het altijd vanzelf naar de zichtrekening. Misschien lukt het maandag wel.
Er staat nu echter al fidelity 1,3+0.7 bij mijn essential rekening, zonder ik iets gedaan heb sinds feb 2024. Is dit standaard en heb ik dit niet, of heb ik dit wel en hoef ik die overschrijving niet te doen?
Neen dat is de interest die nu van toepassing is die je daar ziet.
Ik dacht dat het alleen voor nieuw kapitaal was, waarom dan die dubbele overschrijving?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Het is een van de vorige regeringen die het systeem van dubbele overschrijvingen tussen gereglem spaarrekeningen (bij eenzelfde bank) verplicht maakte, zodat ook bestaande klanten op al hun spaargeld steeds van de hoogste getrouwheidspremie kunnen genieten (mits wat moeite). Zonder wat reeds doorlopen werd van de 365dagen te verliezen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Alle gereglementeerde spaarrekeningen van eender welke bank, werken op exact dezelfde manier.
Dat komt doordat ze gereglementeerd zijn.
Hier vind je de reglementen: de-gereglementeerde-spaarrekening-t3160 ... ml#p574965
Medirect is gewoon het beste in de informatie die je nodig hebt om een goede beslissing te nemen zo goed mogelijk weg te steken of zo voor te stellen dat je er niet aan uit raakt.
Je hebt gelijk Platin, het stond helemaal in het begin. Zo’n forum maakt je lui.
Ik heb opnieuw deze e-mail ontvangen:
Zouden stortingen van MeDirect Fidelity naar MeDirect Essential gelden als "nieuwe stortingen"?MeDirect verhoogt tijdelijk de getrouwheidspremie op MeDirect Essential Sparen van 0,30% per jaar naar 0,70% per jaar.
De basisrente blijft ongewijzigd.
Deze verhoging geldt voor nieuwe stortingen en bedragen waarvoor een nieuwe getrouwheidscyclus begint tussen 3 februari en 9 maart 2026.
De huidige getrouwheidspremie (0,30%) blijft geldig voor alle bedragen die vóór 3 februari gestort werden.
Ja, je behoudt ook de lopende getrouwheid. En wie geld heeft staan op MeDirect Essential (maximim 25 000 euro, exclusief opgebouwde interesten) kan in principe op 3 februari het geld verplaatsen naar MeDirect Fidelity en op 4 februari dat bedrag van MeDirect Fidelity weer terugstorten naar MeDirect Essential zonder dat je opgebouwde getrouwheid verliest. Drie keer per kalenderjaar wordt dit toegelaten, het bedrag moet ook minstens 500 euro zijn. Wel opletten dat je niet via de zichtrekening gaat, want dan verlies je je opgebouwde getrouwheid.kolibri schreef: ↑30 januari 2026, 11:37 Ik heb opnieuw deze e-mail ontvangen:
Zouden stortingen van MeDirect Fidelity naar MeDirect Essential gelden als "nieuwe stortingen"?MeDirect verhoogt tijdelijk de getrouwheidspremie op MeDirect Essential Sparen van 0,30% per jaar naar 0,70% per jaar.
De basisrente blijft ongewijzigd.
Deze verhoging geldt voor nieuwe stortingen en bedragen waarvoor een nieuwe getrouwheidscyclus begint tussen 3 februari en 9 maart 2026.
De huidige getrouwheidspremie (0,30%) blijft geldig voor alle bedragen die vóór 3 februari gestort werden.
Bij NIBC staat dit goed uitgelegd: https://www.nibc.be/nl/blog/basisrente- ... uitgelegd/
Nog een bijzonderheid is het principe van de proportionele overdracht. Je kan namelijk de lopende termijn en daarbij horende getrouwheidspremie meenemen wanneer je spaargeld overschrijft tussen 2 gereglementeerde spaarrekeningen, op voorwaarde dat de rekeningen van dezelfde bank zijn en je (mede-)rekeninghouder bent op beide rekeningen. Deze regel geldt voor de eerste 3 overschrijvingen (per jaar) van minimum 500 euro.
Een voorbeeld:
Op 1 juli 2023 stortte je 1.000 euro op je NIBC Spaarrekening. 7 maanden later, op 1 februari 2024, zet je dit bedrag over naar je Getrouwheidsrekening bij NIBC. Op 1 juli 2024 zal je dan je getrouwheidspremie verworven hebben. Je zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Getrouwheidsrekening).
-
Mooiuitzicht
- Newbie

- Contacteer:
En wie geld heeft staan op MeDirect Essential (maximim 25 000 euro, exclusief opgebouwde interesten) kan in principe op 3 februari het geld verplaatsen naar MeDirect Fidelity en op 4 februari dat bedrag van MeDirect Fidelity weer terugstorten naar MeDirect Essential zonder dat je opgebouwde getrouwheid verliest.
Bij bovenstaande werkwijze: Begint er een nieuwe getrouwheidscyclus op 4 februari?
Bij bovenstaande werkwijze: Begint er een nieuwe getrouwheidscyclus op 4 februari?
Neen, dat niet. Als je bijvoorbeeld op 1 december 2025 25 000 euro hebt overgeschreven, zal die getrouwheid op 1 december 2026 verworven zijn. 0,30% tussen 1 december 2025 en 3 februari 2026, 0,70% tussen 4 februari 2026 en 1 december 2026. Wil je dat een nieuwe getrouwheidscyclus begint op 3 of 4 februari, moet je dus via je zichtrekening gaan, maar dan ben je dus wel de lopende getrouwheid kwijt. Of dat voordelig is, hangt natuurlijk af hoe ver die getrouwheidsperiode al is en wat de getrouwheid zal zijn op 1 december 2026, wat we vandaag dus niet kunnen weten.Mooiuitzicht schreef: ↑30 januari 2026, 18:15 En wie geld heeft staan op MeDirect Essential (maximim 25 000 euro, exclusief opgebouwde interesten) kan in principe op 3 februari het geld verplaatsen naar MeDirect Fidelity en op 4 februari dat bedrag van MeDirect Fidelity weer terugstorten naar MeDirect Essential zonder dat je opgebouwde getrouwheid verliest.
Het gaat hier dus om een simpel trucje om het maximum te halen uit je lopende getrouwheidspercentage, dat je dus 3 keer per jaar kan toepassen.
-
Mooiuitzicht
- Newbie

- Contacteer:
Ok.
Medirect schrijft in de mail dat dit een voorwaarde is:
'Deze verhoging geldt voor nieuwe stortingen en bedragen waarvoor een nieuwe getrouwheidscyclus begint tussen 3 februari en 9 maart 2026.'
Dus moeten we langs de zichtrekening gaan, en de lopende getrouwheid (in mijn geval 2 maanden) laten vallen.
'Deze verhoging geldt voor nieuwe stortingen en bedragen waarvoor een nieuwe getrouwheidscyclus begint tussen 3 februari en 9 maart 2026.'
Dus moeten we langs de zichtrekening gaan, en de lopende getrouwheid (in mijn geval 2 maanden) laten vallen.
Neen, toch niet, maar ik begrijp dat dit wat wat misleidend overkomt. Geld dat van of via andere MeDirect-spaarrekenigen gaat, zijn ook nieuwe stortingen, maar met behoud dus van reeds lopende getrouwheid. Zie ook de andere topic hierover: mediect-essential-voorwaarde-nieuwe-get ... 34158.html.Mooiuitzicht schreef: ↑30 januari 2026, 18:51 Ok.
Is trouwens dezelfde actie als ze al eens in september-oktober 2025 hebben gedaan: https://www.spaargids.be/sparen/medirec ... paren.html. Toen ook eens over-en-weer gedaan tussen spaarrekeningen en kan bevestigen dat je in de app kon/kan zien dat je een verhoogde getrouwheid kreeg/krijgt voor de resterende looptijd.
-
Mooiuitzicht
- Newbie

- Contacteer:
Ok. Thnx.
Kan momenteel niet inloggen bij MeDirect doordat de SMScode niet toekomt.
Na enkele pogingen vroeg ik (zoals voorzien is) om deze telefonisch te laten weten, maar ook dat lukt niet.
Misschien overbelast door de tijdelijke actie die vandaag begint?
Nog iemand?
Na enkele pogingen vroeg ik (zoals voorzien is) om deze telefonisch te laten weten, maar ook dat lukt niet.
Misschien overbelast door de tijdelijke actie die vandaag begint?
Nog iemand?