Federale Arizona-regering
Re: Federale Arizona-regering
+1vortex schreef: ↑7 februari 2026, 18:29Die Amerikaanse excessen bestaan niet in Europa of België. We moeten we ook niet bang zijn dat er morgen een Europese Musk, Bezos of Trump zal verschijnen, voor dergelijke types zijn de lasten en regulering hier zeer onaangenaam om het zacht uit te drukken. Wat we vooral niet moeten doen is die excessen gebruiken om onze lokale ondernemers nog zwaarder te belasten zodat het ook voor hen zeer onaangenaam wordt hier nog te investeren.Vuth schreef: ↑7 februari 2026, 18:12 Fair, daar ben ik ook voor. Maar waar ik op aanstuurde met mijn bericht, is dat rechts ook niet mag wegkijken van de excessen en misbruiken die een 'ondernemers boven alles' cultuur met zich kan meebrengen. En dat zijn, in het amerikaanse voorbeeld, veel zwaarwichtigere gevolgen, met een moreel en financieel kostenplaatje waar ik alleszins niet mee kan lachen.
Toch zie ik een geleidelijke tendens naar een amerikanisering van de economie. Gigeconomy, flexijobs hopping, nachtwerkpremies waar zwaar in gesnoeid worden in bepaalde sectoren. Jij bent daar voorstander van?
- VincentVega
- VIP member

Wat is de link tussen racisme en regularisaties?Gg70 schreef: ↑7 februari 2026, 18:07Het kan ook anders, regularisatie in Spanje.VincentVega schreef: ↑7 februari 2026, 16:41
Voor sommigen is racisme eenrichtingsverkeer: van blank naar gekleurd, van Vlaming naar Franstalige.
Dat het ook in de omgekeerde richting racisme kan zijn, daar staan ze niet bij stil.
Regularisaties hebben we hier in België ook al gehad maar dat betekent niet dat daarmee het racisme is opgelost.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Onze bedrijven ondervinden een loonkosten handicap tegenover concurrentie uit het buitenland. We kunnen daar blind voor blijven en vast houden aan alle "verworvenheden" en inflexibiliteit, dat zal enkel maar tot gevolg hebben dat we nog meer oninteressant worden. Dus ja, ik ben voorstander van flexibiliteit zowel langs de kant van werknemer als werkgever, als nachtwerk in bepaalde sectoren nodig is om mee te kunnen met de concurrentie, dan moet dat mogelijk zijn. Het totale loon is daarbij belangrijker dan "verworven" nacht of andere koterijen aan premie's.
Wat flexijobs betreft ben ik eveneens voorstander om dat te behouden, het kan alleen niet zo zijn dat het belastingvrij blijft, er zou op zijn minst een minimum heffing zowel langs werknemer als werkgeverskant moeten zijn zodat het geen te grote concurrent voor reguliere jobs wordt.
- VincentVega
- VIP member

Er was een reden waarom internationale koerierbedrijven, postorderbedrijven en logistieke bedrijven zich NIET in België maar wel in onze buurlanden wilden vestigen (loonkost, incl. nachtpremie, heeft daar mee te maken). En dus ging ook de bijhorend tewerkstelling naar daar. Maar dat begrijpen die linkse roeptoeters niet.vortex schreef: ↑7 februari 2026, 19:24Onze bedrijven ondervinden een loonkosten handicap tegenover concurrentie uit het buitenland. We kunnen daar blind voor blijven en vast houden aan alle "verworvenheden" en inflexibiliteit, dat zal enkel maar tot gevolg hebben dat we nog meer oninteressant worden. Dus ja, ik ben voorstander van flexibiliteit zowel langs de kant van werknemer als werkgever, als nachtwerk in bepaalde sectoren nodig is om mee te kunnen met de concurrentie, dan moet dat mogelijk zijn. Het totale loon is daarbij belangrijker dan "verworven" nacht of andere koterijen aan premie's.
Wat flexijobs betreft ben ik eveneens voorstander om dat te behouden, het kan alleen niet zo zijn dat het belastingvrij blijft, er zou op zijn minst een minimum heffing zowel langs werknemer als werkgeverskant moeten zijn zodat het geen te grote concurrent voor reguliere jobs wordt.
Wat flexijobs betreft ben ik van mening dat enkel voor studenten en gepensioneerden een gunstig fiscaal regime zou mogen gelden. Iemand die gewoon tot de actieve bevolking behoort (18 tot 65 j en geen student of gepensioneerde) zou als een gewone werknemer fiscaal belast moeten worden. Het kan niet dat mensen opzettelijk 4/5 gaan werken om die vrije dag in een lagere functie te gaan werken maar netto meer verdienen dan wanneer ze 100% werken in een hogere functie.
Een vraagje voor onze rechtse roeptoeter ten gevolge van zijn opmerking ….VincentVega schreef: ↑7 februari 2026, 19:37Er was een reden waarom internationale koerierbedrijven, postorderbedrijven en logistieke bedrijven zich NIET in België maar wel in onze buurlanden wilden vestigen (loonkost, incl. nachtpremie, heeft daar mee te maken). En dus ging ook de bijhorend tewerkstelling naar daar. Maar dat begrijpen die linkse roeptoeters niet.vortex schreef: ↑7 februari 2026, 19:24
Onze bedrijven ondervinden een loonkosten handicap tegenover concurrentie uit het buitenland. We kunnen daar blind voor blijven en vast houden aan alle "verworvenheden" en inflexibiliteit, dat zal enkel maar tot gevolg hebben dat we nog meer oninteressant worden. Dus ja, ik ben voorstander van flexibiliteit zowel langs de kant van werknemer als werkgever, als nachtwerk in bepaalde sectoren nodig is om mee te kunnen met de concurrentie, dan moet dat mogelijk zijn. Het totale loon is daarbij belangrijker dan "verworven" nacht of andere koterijen aan premie's.
Welk internationaal koerierbedrijf heeft zich niet in België willen vestigen ?
Die minimum heffing is er toch? Er gaat 28% van hun loon af en dat wordt ingehouden en door de werkgever betaald. Plus dat dewerkgever ook nog het uitzendbureau moet betalen. Het komt vaak voor dat een tijdelijk contract, b.v. 3 maanden goedkoper is voor de werkgever.vortex schreef: ↑7 februari 2026, 19:24Onze bedrijven ondervinden een loonkosten handicap tegenover concurrentie uit het buitenland. We kunnen daar blind voor blijven en vast houden aan alle "verworvenheden" en inflexibiliteit, dat zal enkel maar tot gevolg hebben dat we nog meer oninteressant worden. Dus ja, ik ben voorstander van flexibiliteit zowel langs de kant van werknemer als werkgever, als nachtwerk in bepaalde sectoren nodig is om mee te kunnen met de concurrentie, dan moet dat mogelijk zijn. Het totale loon is daarbij belangrijker dan "verworven" nacht of andere koterijen aan premie's.
Amper 10% van ontslagen werknemersJOKER247 schreef: ↑7 februari 2026, 20:25Die minimum heffing is er toch? Er gaat 28% van hun loon af en dat wordt ingehouden en door de werkgever betaald. Plus dat dewerkgever ook nog het uitzendbureau moet betalen. Het komt vaak voor dat een tijdelijk contract, b.v. 3 maanden goedkoper is voor de werkgever.vortex schreef: ↑7 februari 2026, 19:24
Cora(hypermarkten)heeft terug job gevonden, plaatsen in andere supers zijn ingenomen door flexi-studentenjobs...
ja en?Gg70 schreef: ↑7 februari 2026, 22:45Amper 10% van ontslagen werknemersJOKER247 schreef: ↑7 februari 2026, 20:25
Die minimum heffing is er toch? Er gaat 28% van hun loon af en dat wordt ingehouden en door de werkgever betaald. Plus dat dewerkgever ook nog het uitzendbureau moet betalen. Het komt vaak voor dat een tijdelijk contract, b.v. 3 maanden goedkoper is voor de werkgever.
Cora(hypermarkten)heeft terug job gevonden, plaatsen in andere supers zijn ingenomen door flexi-studentenjobs...
Kunnen die alleen in een supermarkt werken dan?Gg70 schreef: ↑7 februari 2026, 22:45Amper 10% van ontslagen werknemersJOKER247 schreef: ↑7 februari 2026, 20:25
Die minimum heffing is er toch? Er gaat 28% van hun loon af en dat wordt ingehouden en door de werkgever betaald. Plus dat dewerkgever ook nog het uitzendbureau moet betalen. Het komt vaak voor dat een tijdelijk contract, b.v. 3 maanden goedkoper is voor de werkgever.
- VincentVega
- VIP member

Waarom communiceer je zoals platin?
En waar haal je dat vandaan? Ik vind het volgende:
De situatie rond Cora in België is momenteel in een grote transitie. Cora sluit al zijn zeven Belgische hypermarkten, waarbij de locaties worden overgenomen door Carrefour (en deels door Mitiska Reim).
Hier zijn de belangrijkste punten over de heropening en banen:
*Overname door Carrefour: De Cora-winkels worden omgevormd tot Carrefour-hypermarkten. Dit proces resulteert in nieuwe vacatures onder de vlag van Carrefour.
*Anderlecht voorbeeld: Bij de eerste grote omschakeling in Anderlecht (begin 2026) konden alle medewerkers van de vroegere Cora aan de slag in het nieuwe winkelcentrum, en er werd zelfs gemeld dat er in de nieuwe formule meer werknemers nodig waren dan voorheen.
*Werkgelegenheid: De overname door Carrefour betekent dat de werkgelegenheid in de betreffende vestigingen grotendeels behouden blijft of wordt aangepast aan de nieuwe winkelformule.
* Vacatures: Voor vacatures in de "nieuwe" winkels (die voorheen Cora waren), kunt u kijken bij de vacatures van Carrefour.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 8 februari 2026, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De vraag is of iedereen wel direct weer aan het werk wil, tegenover een aanvangsloon in een nieuwe job en een gejaagd leven staat een werkloosheidsuitkering die onder de streep niet zo heel veel lager is en een leven in de hangmat. Eerlijk gezegd, ik zou daar ook een tijdje in gaan liggen of toch op zijn minst ruim de tijd te nemen om een andere job te zoeken. Het is dus niet zo dat je kunt concluderen dat er geen jobs beschikbaar zijn voor die 90% ex Cora medewerkers.
Tot nu toe is er geen enkele indicatie dat Carrefour de Cora BE zou overgenomen hebben. Waar haal je dat vandaan? Ik heb het in Januari nog zelf aan verschillende personen in de Cora van Anderlecht gevraagd en die hebben toen geen gewag gemaakt van een overname door Carrefour. En zij hadden ook geen enkele zekerheid over een nieuwe job.VincentVega schreef: ↑8 februari 2026, 08:37Waarom communiceer je zoals platin?
De situatie rond Cora in België is momenteel in een grote transitie. Cora sluit al zijn zeven Belgische hypermarkten, waarbij de locaties worden overgenomen door Carrefour (en deels door Mitiska Reim).
*Overname door Carrefour: De Cora-winkels worden omgevormd tot Carrefour-hypermarkten. Dit proces resulteert in nieuwe vacatures onder de vlag van Carrefour.
*Anderlecht voorbeeld: Bij de eerste grote omschakeling in Anderlecht (begin 2026) konden alle medewerkers van de vroegere Cora aan de slag in het nieuwe winkelcentrum, en er werd zelfs gemeld dat er in de nieuwe formule meer werknemers nodig waren dan voorheen.
*Werkgelegenheid: De overname door Carrefour betekent dat de werkgelegenheid in de betreffende vestigingen grotendeels behouden blijft of wordt aangepast aan de nieuwe winkelformule.
* Vacatures: Voor vacatures in de "nieuwe" winkels (die voorheen Cora waren), kunt u kijken bij de vacatures van Carrefour.
Nvdr: Toyota Business Practices (TBP) en de "Go and See" (Genchi Genbutsu) zijn diep verankerd in de huidige economie. Het draait hierbij om het persoonlijk ter plaatse gaan (de Gemba) om feiten te bevestigen en problemen op te lossen.
- VincentVega
- VIP member

De wondere - maar soms ook onbetrouwbare - wereld van AI.chesini schreef: ↑8 februari 2026, 11:05Tot nu toe is er geen enkele indicatie dat Carrefour de Cora BE zou overgenomen hebben. Waar haal je dat vandaan? Ik heb het in Januari nog zelf aan verschillende personen in de Cora van Anderlecht gevraagd en die hebben toen geen gewag gemaakt van een overname door Carrefour. En zij hadden ook geen enkele zekerheid over een nieuwe job.VincentVega schreef: ↑8 februari 2026, 08:37
Waarom communiceer je zoals platin?
Nvdr: Toyota Business Practices (TBP) en de "Go and See" (Genchi Genbutsu) zijn diep verankerd in de huidige economie. Het draait hierbij om het persoonlijk ter plaatse gaan (de Gemba) om feiten te bevestigen en problemen op te lossen.
Ik heb nog een nieuwe zoekopdracht gelanceerd, specifiek voor de vestiging in Anderlecht, en nu kreeg ik volgend resultaat:
De Cora-hypermarkt in Anderlecht wordt niet door Carrefour, maar door Delhaize overgenomen. De vestiging sluit eind januari 2026 definitief de deuren om plaats te maken voor een nieuwe Delhaize-supermarkt, als onderdeel van de fasedeals na de aangekondigde stopzetting van alle zeven Belgische Cora-vestigingen.
Situatie Anderlecht: Cora Anderlecht sluit op 31 januari 2026.
Overnemer: Delhaize (onderdeel van Ahold Delhaize) start op deze locatie een nieuwe supermarkt.
Personeel: Een deel van het personeel kan aan de slag in de nieuwe Delhaize, maar er heerst onzekerheid over de rest.
Context: Dit staat los van de overname van de Franse Cora-winkels door Carrefour.
PS: we hangen af van de betrouwbaarheid van onze informatiebronnen. Persoonlijk ter plaatse gaan? Ga jij dan ook persoonlijk ter plaatse langs als jij jouw mening geeft over het conflict in Oekraïne? Ik dacht het niet …
Den Bever plant nog extra besparingen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/07 ... r-premier/
Misschien 100 verschillende soorten btw invoeren ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/07 ... r-premier/
Misschien 100 verschillende soorten btw invoeren ?