P2P lending in België
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
P2P lending in België
In de VS en zelfs in Nederland zie je tal van P2P leen platformen opduiken, maar geen enkele hier in België? Ik kan weinig informatie vinden over P2P lending in België - did artikel zegt zelfs dat het nog niet legaal is in Belgie? Moest je toch aan P2P lending doen op een Nederlands platform zoals Lenderspender - Is dit legaal voor een inwoner van Belgie? Hoe zit dat dan met de belastingen? Betaal je enkel belastingen op de winst? Hoeveel zijn deze? (NL + BE belastingen?)
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
-
Duvellover
- Full Member

- Contacteer:
Re: P2P lending in België
je zal op de ontvangen interesten roerende voorheffing moeten betalen, als je dit doet via een buitenlandse rekening zal je deze zelf moeten aangeven in u inkomstenbelasting.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een tijdje terug heb ik wel 1 belgisch platform zien passeren: mozzeno
https://www.p2p-banking.com/category/countries/belgium/
Ik vond dat toen niet interessant, veel te lage interest voor het risico, omdat er een tussenpersoon is (omdat rechtstreeks lenen niet toegelaten is zoals je zelf aangeeft) die ook failliet kan gaan.
https://www.p2p-banking.com/category/countries/belgium/
Ik vond dat toen niet interessant, veel te lage interest voor het risico, omdat er een tussenpersoon is (omdat rechtstreeks lenen niet toegelaten is zoals je zelf aangeeft) die ook failliet kan gaan.
Peer to peer lending is wel legaal in Belgie, maar niet qua business. Je kan perfect geld lenen aan vrienden met interesten.
Maar om een bedrijf als Mozenno op te richten zijn wat beperkingen binnen de wetgeving. Daardoor zijn de meeste van deze fintech bedrijven gelegen in Litouwen of Estonia.
Het wordt pas aantrekkelijk om te investeren als je in Oost-Europa gaat of andere landen. In West-Europa worden de interesten te laag gehouden om het risico te kunnen compenseren.
Maar om een bedrijf als Mozenno op te richten zijn wat beperkingen binnen de wetgeving. Daardoor zijn de meeste van deze fintech bedrijven gelegen in Litouwen of Estonia.
Het wordt pas aantrekkelijk om te investeren als je in Oost-Europa gaat of andere landen. In West-Europa worden de interesten te laag gehouden om het risico te kunnen compenseren.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Hoe begin je daaraan als gewone Belg, jonash?
We hebben onlangs eens de analyse gemaakt op vraag van een cliënt, en hierbij gesteund op de inzichten van Prof. Collaert (Financieel recht). Er zijn pro's en contra's, zoals altijd.
Het probleem stelt zich vooral bij diegene die ontleent, een particulier mag geen beroep doen op het spaarwezen, want zou hierdoor een inbreuk begaan op het bankmonopolie. Ook moet je rekening houden met prospectusreglementering, wetgeving inzake ontvangst van terugbetaalbare gelden en diens meer.
Het probleem stelt zich vooral bij diegene die ontleent, een particulier mag geen beroep doen op het spaarwezen, want zou hierdoor een inbreuk begaan op het bankmonopolie. Ook moet je rekening houden met prospectusreglementering, wetgeving inzake ontvangst van terugbetaalbare gelden en diens meer.
-
jackjones50
- Newbie

- Contacteer:
Kan iemand zeggen dat Buitenlandse intresten verkregen via P2P (bv neofinance) ook van de vrijstelling van roerende voorheffing kunnen genieten (800 euro in 2019) ?
Sinds vorig jaar is er een (Belgische) teruggave van (Belgische) roerende voorheffing op dividenden van aandelen.
Nee, niet dus geen teruggave van roerende voorheffing van intresten van leningen.
Nee, niet dus geen teruggave van roerende voorheffing van intresten van leningen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo,
Kan iemand mij op weg helpen naar het vinden voor een persoonlijke lening via p2p?
Je mag altijd mailtje sturen
Mvg
Kan iemand mij op weg helpen naar het vinden voor een persoonlijke lening via p2p?
Je mag altijd mailtje sturen
Mvg
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: