welke broker?
TIP
Re: welke broker?
Als je voor kleinere bedragen op Xetra wil is Bolero goedkoper dan Re-bel
tot 1000€ =5€ brokerkosten
tot 1000€ =5€ brokerkosten
Ik heb onlangs een rekening bij Saxo geopend. Momenteel ben ik bij Degiro waar ik eigenlijk heel tevreden van ben maar met de meerwaardebelasting in het achterhoofd heb ik toch liever een Belgische broker.Surya schreef: ↑10 februari 2026, 08:08Ik denk dat je Saxo nog niet geprobeerd hebt (ik heb Bolero ook nog niet geprobeerd). Die app is ook zeer gebruiksvriendelijk en je hebt per aandeel een uitgebreide TA'es, toegang tot een grote selectie derivaten, de mogelijkheid tot geavanceerde orders (bv ijsberg) en die real-time Euronext koersen heb je er ook. Bovendien hoeft het daar niet 'iets te kosten' aangezien hun tarieven een stuk lager liggen.
Er zijn ook wel nadelen. Je leest bevoorbeeld niet veel goeds over hun klantendienst en je ziet soms vreemde fouten bij de berekening van rendementen en bij koersen na bepaalde beursevents.
Ik lees echter verschrikkelijke horrorverhalen over Saxo.
Bijvoorbeeld dat ze de pieren uit je neus vragen over je financiële toestand (met welk recht?), dat ze zomaar je rekening blokkeren, onbereikbare klantendienst, onvriendelijk en onbekwaam personeel, enz, enz.
Dat doet me nu toch twijfelen om er te blijven. Iemand hier die negatieve ervaringen heeft met Saxo?
Dat heb ik ook gelezen maar nog niet ervaren. Ik zou het echter ook niet overdrijven. Je moet bij het openen van je rekening een aantal vragen beantwoorden over de herkomst van je geld, hoe je wil gaan beleggen en hoeveel je er In de toekomst gaat opzetten. Je kan de vragenlijsten ook later nog updaten en ik doe dat ook wanneer mijn antwoorden niet mee kloppen met de realiteit. Ik denk dat je de vragen pas gaat krijgen wanneer je gedrag afwijkt van de antwoorden die je gegeven hebt.
Ze blokkeren je rekening ook nooit helemaal maar beletten enkel dat je nog kan kopen en storten. Je kan altijd blijven verkopen en geld naar je tegenrekening sturen.
Ik zou er m.a.w. niet van wakker liggen
Zelf al een jaar bij Saxo, maar onlangs een vastgoedpand verkocht en een deel van de opbrengst doorgestort naar Saxo. Vanaf dat moment begonnen de vragen en dit sleept voorlopig erg lang aan.
De eerste keer vroegen ze de verkoopakte (toen de storting van de notaris op mijn bankrekening was gebeurd). Pas twee weken later werd mijn rekening gedeblokkeerd en was alles in orde. Daarna heb ik het overige bedrag doorgestort en kreeg ik opnieuw de vraag om de verkoopakte én mijn beroepsgegevens door te sturen. Dat heb ik gedaan, en nu mag ik weer wachten… Maar als ze meer vragen was dit het echt niet waard bij Saxo te gaan.
Ik vind dit toch bizar, want bij IBKR (wat ik nog altijd de beste broker vind) staat er twee keer zoveel zonder problemen of KYC-gedoe, en bij Bolero staat er ook meer zonder al die vragen. Het heeft mij vooral veel stress opgeleverd. Hun KYC-afdeling werkt erg traag en geeft weinig updates, en de helpdesk weet van niets (ze zijn wel beleefd, maar je merkt dat ze weinig kunnen doen of inkijken).
De eerste keer vroegen ze de verkoopakte (toen de storting van de notaris op mijn bankrekening was gebeurd). Pas twee weken later werd mijn rekening gedeblokkeerd en was alles in orde. Daarna heb ik het overige bedrag doorgestort en kreeg ik opnieuw de vraag om de verkoopakte én mijn beroepsgegevens door te sturen. Dat heb ik gedaan, en nu mag ik weer wachten… Maar als ze meer vragen was dit het echt niet waard bij Saxo te gaan.
Ik vind dit toch bizar, want bij IBKR (wat ik nog altijd de beste broker vind) staat er twee keer zoveel zonder problemen of KYC-gedoe, en bij Bolero staat er ook meer zonder al die vragen. Het heeft mij vooral veel stress opgeleverd. Hun KYC-afdeling werkt erg traag en geeft weinig updates, en de helpdesk weet van niets (ze zijn wel beleefd, maar je merkt dat ze weinig kunnen doen of inkijken).
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Na de overname van Binckbank door Saxo, heeft Saxo de rommel van Binckbank moeten opkuisen. Binckbank trok zich niets aan van de wet tegen witwassen, zelfs nadat ze meerdere keren door de NBB op de vingers getikt waren, en NBB eiste dat ze maatregelen namen.
Saxo moet zich aan de wet op witwassen houden, zoals alle banken, en zijn dus verplicht te vragen waar je vermogen vandaan komt.
Veel negatieve ervaringen op dit forum hebben te maken met klanten die halsstarrig weigeren de vragen te beantwoorden, en dan razend zijn dat de rekeningen geblokkeerd worden.
Voor de rest heeft de Saxo helpdesk hetzelfde probleem als alle helpdesks: niet alle medewerkers zijn even bekwaam.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal inderdaad zoals voorgesteld ook bij MeDirect een rekening openen als back-up.
Ik vind het ook bizar dat ze dat allemaal vragen en ik twijfel zelfs of het eigenlijk wel wettelijk is dat ze een verkoopakte vragen (tot tweemaal toe zelfs).
Ik heb enkel nog maar voor een beperkt bedrag een ETF gekocht dus nog geen vragen gekregen maar ik heb weinig zin om me met zo'n zaken te moeten bezighouden.
Degiro heeft mij nooit iets gevraagd en ik werd door de klantendienst altijd onmiddellijk geholpen en zelfs opgebeld wanneer het nodig was voor verduidelijking van mijn vraag. Was die zever met die meerwaardebelasting er niet gekomen dan zou ik bij Degiro blijven.
Ik vind het ook bizar dat ze dat allemaal vragen en ik twijfel zelfs of het eigenlijk wel wettelijk is dat ze een verkoopakte vragen (tot tweemaal toe zelfs).
Ik heb enkel nog maar voor een beperkt bedrag een ETF gekocht dus nog geen vragen gekregen maar ik heb weinig zin om me met zo'n zaken te moeten bezighouden.
Degiro heeft mij nooit iets gevraagd en ik werd door de klantendienst altijd onmiddellijk geholpen en zelfs opgebeld wanneer het nodig was voor verduidelijking van mijn vraag. Was die zever met die meerwaardebelasting er niet gekomen dan zou ik bij Degiro blijven.
Moest ik ooit echt ongepaste vragen krijgen, ga ik me niet in bochten wringen om er op te antwoorden. Als ze blokkeren, ga ik overal waar ik kan klacht indienen en beetje bij beetje mijn effecten weghalen. Ik ga dan wel 1 kleine positie laten staan zodat ik hun (erg goeie) tools, realtime koersen en diepe orderboeken kan blijven gebruiken.
Ze gaan dan verder aan mij niets meer verdienen en bekijken het maar wanneer de klachten worden behandeld.
Ze gaan dan verder aan mij niets meer verdienen en bekijken het maar wanneer de klachten worden behandeld.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Objectief gezien is het natuurlijk verdacht als men eerst een deel van een verkoop vastgoed doorstort naar saxo en nadien nog een stuk.
De verkoopakte bewijst niet eens dat het geld daarvan afkomstig is.
Een rechtstreekse overschrijving vanuit een notariskantoor, bewijst dat wel!
Eens saxo de oorsprong van het geld aanvaard heeft, zullen ze geen verdere vragen meer stellen.
Volgens mij dus niet slim om nadien nog een 2de deel door te storten naar saxo.
Als men nu de hele boel zou verzetten naar Medirect, dan krijg je daar hetzelfde probleem.
Een bedrag tot 50 000 doorstorten zal wel kunnen.
De verkoopakte bewijst niet eens dat het geld daarvan afkomstig is.
Een rechtstreekse overschrijving vanuit een notariskantoor, bewijst dat wel!
Eens saxo de oorsprong van het geld aanvaard heeft, zullen ze geen verdere vragen meer stellen.
Volgens mij dus niet slim om nadien nog een 2de deel door te storten naar saxo.
Als men nu de hele boel zou verzetten naar Medirect, dan krijg je daar hetzelfde probleem.
Een bedrag tot 50 000 doorstorten zal wel kunnen.
Spaarfreakje : met alle respect maar hetgeen jij bestempeld als "verdacht" is totale onzin.
Ik zie al die problemen met de meerwaardebelasting niet en blijf gewoon bij de giro.Trivium schreef: ↑Gisteren 16:11 Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal inderdaad zoals voorgesteld ook bij MeDirect een rekening openen als back-up.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Stel ik heb 500 000€ drugsgeld.
Ik verkoop een ouder huis voor 250 000€
Ik schrijf 250 000€ over naar 3 verschillende brokers, telkens gestaafd door de verkoopakte.
Toch maar mooi 500 000€ witgewassen, ni?
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 16 februari 2026, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
En als ge dan die 250 000€ in 2 stukken doorstort, lijkt het nog op 'structuring' ook...