dividendaandeel voor belastingsvoordeel
TIP
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: dividendaandeel voor belastingsvoordeel
Alvast bedankt voor de inzichten.
Ik had een aantal dividendbetalers in mijn portefeuille (enkele jaren dus gebruik gemaakt van de kleine vrijstelling ook - altijd leuk), maar door de echt sterke koersstijgingen heb ik beslist om ze te verkopen enkele maanden terug. Mijn doel om 4/5 te kunnen werken was meer dan bereikt.
Ik denk dat ik dan eerder naar holdings ga kijken. Dat is toch wat meer gespreid. Het zou echt zijn om er niet meer naar om te kijken. Op zich zou het bedrag dat ik hierin zou investeren maar een fractie zijn van mijn vermogen. Het is jammer dat ETFs uitgesloten zijn.
Voor de rest ben ik momenteel geneigd om een tijdje niet meer in individuele aandelen te investeren.
Ik had een aantal dividendbetalers in mijn portefeuille (enkele jaren dus gebruik gemaakt van de kleine vrijstelling ook - altijd leuk), maar door de echt sterke koersstijgingen heb ik beslist om ze te verkopen enkele maanden terug. Mijn doel om 4/5 te kunnen werken was meer dan bereikt.
Ik denk dat ik dan eerder naar holdings ga kijken. Dat is toch wat meer gespreid. Het zou echt zijn om er niet meer naar om te kijken. Op zich zou het bedrag dat ik hierin zou investeren maar een fractie zijn van mijn vermogen. Het is jammer dat ETFs uitgesloten zijn.
Voor de rest ben ik momenteel geneigd om een tijdje niet meer in individuele aandelen te investeren.
Etfs zijn niet "uitgesloten".
Beter nog accumulerende fondsen betalen nooit Belgische roerende voorheffing op dividenden.
Beter nog accumulerende fondsen betalen nooit Belgische roerende voorheffing op dividenden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat Tuinder666 waarschijnlijk bedoelde, is dat je geen vrijstelling op de RV (tot 833 Euro) kunt claimen voor ETF (distribuerend). Dit kan enkel voor aandelen (Belgische en buitenlandse).
Dat was duidelijk voor iedereen maar sommigen mogen geen individuele aandelen kopen van hun internet guru
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Door een aandeel te nemen zonder dividend profiteer je zonder limiet van dit fiscale "voordeel".tuinder666 schreef: ↑Gisteren 10:55 Welk Belgisch dividendaandeel vinden jullie een aanrader om in portefeuille te houden om optimaal te genieten van het fiscale voordeel (vrijstelling op de eerste schijf dividenden)?
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Inderdaad. Neem een accumulerende ETF die focust op dividend-betalers. Of NOG beter: neem een gewoon accumulerend indexfonds dat wereldwijd belegt en onder andere dividend betalers bevat.
Misschien nog een tip nu ik weet dat ook dividenden van buitenlandse aandelen meetellen voor de vrijstelling.
Op de meeste buitenlandse aandelen heb je al een bronbelasting voor dat de Belgische roerende voorheffing wordt afgehouden waardoor ze eigenlijk niet meer interessant zijn. Er zijn echter landen zonder bronheffing en het bekendste is Groot-Brittannië (ook Jersey, Guernsey, Bahamas,...) en op Griekse en Bulgaarse aandelen is er slechts 5% bronbelasting.
Op Euronext Amsterdam en XETRA vind je een aantal Britse aandelen met een hoog dividend die je dus in EUR kan kopen. Voorbeelden zijn HSBC, Unilever, GSK, Shell, BP, BAT, Rio Tinto,...
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
je zou ook kunnen kijken naar 'cooperatieve aandelen" bijvoorbeeld in alternatieve energie.(er is hierover ook een draadje)
De meeste gedragen zich hierbij als een obligatie (de waarde blijft constant) maar je krijgt toch een dividend dat je in mindering mag brengen.
Mogelijks is het dividend minder groot, en ja het kan ook mis open in zo'n cooperatieve ....maar in het algemeen en met wat zoekne heb je 3% per jaar netto in iets dat stabiel is van waarde.
De meeste gedragen zich hierbij als een obligatie (de waarde blijft constant) maar je krijgt toch een dividend dat je in mindering mag brengen.
Mogelijks is het dividend minder groot, en ja het kan ook mis open in zo'n cooperatieve ....maar in het algemeen en met wat zoekne heb je 3% per jaar netto in iets dat stabiel is van waarde.
De taks op de beursverrichtingen kunnen wel hoger liggen bij accumulerende fondsen en er zal waarschijnlijk wel een soort beheersvergoeding worden aangerekend.
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
Als je getrouwd bent volgens het wettelijk stelsel, dan is het per persoon (vrijstelling maal 2). Maar met scheiding van goederen kan je je man niet mee in het bad trekken, of hoe zegt men dat.
fluisterend.MarciaHoefmans schreef: ↑Gisteren 23:32 Als je getrouwd bent volgens het wettelijk stelsel, dan is het per persoon (vrijstelling maal 2). Maar met scheiding van goederen kan je je man niet mee in het bad trekken, of hoe zegt men dat.